Sidan 1 av 6 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 56

Ämne: Norge, tips på rutt i sommar

  1. #1

    Norge, tips på rutt i sommar

    Hej!
    Jag och några vänner ska åka till Norge i sommar. Vi ska åka från Enköping, strax väster om Stockholm. Jag skulle verkligen uppskatta om jag kunde få hjälp med att hitta vilka vägar som är lämpliga eller ger fina vyer. Jag har sökt runt lite tidigare och kommit fram till att rutten fram till Geiranger borde vara den bästa. Därefter är det lite mer frihandat.

    Här nedan är länk till google maps på en rutt jag föreslagit. Med denna får vi se Trollväggen, Trollstigen och Geiranger. Anledningen till att vi åker vidare till Bergen är för att bror min jobbade där för många år sen och sa att vägen dit var fin, så att ta oss ditåt blir nästa etapp.

    http://g.co/maps/gsf8c
    EDIT: Ny färdplan efter feedback.
    EDIT2: Ytterligare ny färdplan efter lite mer feedback
    EDIT3: Aktuell färdplan efter än mer feedback

    Jag tar gärna förslag på annan färdrutt på de sträckorna jag har lagt upp nu, de är bara förslag. Finns det t.ex. jättefina MC-vägar längs med 71:an som går upp mot Sälen t.ex. så åker vi hellre det!

    Sen kommer även problemet med vilken väg vi ska åka hem igen... Där är jag helt borta och vet inte alls hur vi ska åka.

    Totalt ska vi vara borta en vecka och räknar väl på uppemot 40 mil om dagen.

    Har ni som redan åkt runt i Norge några förslag?

    Tack på förhand!
    Senast redigerat av blinken den 2012-05-13 klockan 10:30.

  2. #2
    -Skulle nog hellre ta mig mot Oslo först, sen följa Hvardangervidda, eller om man så vill svänga av mot Rjukan.

    -Efter Laerdalstunneln bör man inte missa, antingen väg 53 till Övre Ardal, därifrån Turtagrövägen(kostar några kronor att åka) till väg 55. Annars tar man färjan till Kaupanger och följer väg 55 upp till Lom

    - Vägen där du har bokstäverna S och T minns jag är en betalväg. Det är länge sedan jag åkte, men höll på att tappa hakan....minns att den kostade typ 350 NOK för hoj då. Gissar att den är än idag en betalväg.

    - Från Lom mot Geiranger, kör gärna innan innan ni svänger till avtagsvägen Geiranger genom tunneln och mot Stryn en bit. Vänd sen tillbaka(kanske ta gamla vägen tillbaka)

    - Innan nedfärd mot Geiranger, ta en sväng upp till dalsnibba.

    - Kör hela väg 63, sväng av österut efter E136 om ni nu vill se Trollväggen.

    - Kör tillbaka till Geiranger, ta färjan till Hellesylt och följ sen lite kustvägar mot Bergen.

    - Från bergen är väg 7 ganska fin att köra....mot Stavanger

    - Från Stavanger kan man köra sydnorge, Nordsjövägen rekommenderas.
    ....eller också tar man båten till Lysebotn. Serpentinerna upp och därifrån börjar man hemåt, därna via Dalen

  3. #3
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av V Saarela Visa inlägg
    -Skulle nog hellre ta mig mot Oslo först, sen följa Hvardangervidda, eller om man så vill svänga av mot Rjukan.

    -Efter Laerdalstunneln bör man inte missa, antingen väg 53 till Övre Ardal, därifrån Turtagrövägen(kostar några kronor att åka) till väg 55. Annars tar man färjan till Kaupanger och följer väg 55 upp till Lom

    - Vägen där du har bokstäverna S och T minns jag är en betalväg. Det är länge sedan jag åkte, men höll på att tappa hakan....minns att den kostade typ 350 NOK för hoj då. Gissar att den är än idag en betalväg.

    - Från Lom mot Geiranger, kör gärna innan innan ni svänger till avtagsvägen Geiranger genom tunneln och mot Stryn en bit. Vänd sen tillbaka(kanske ta gamla vägen tillbaka)

    - Innan nedfärd mot Geiranger, ta en sväng upp till dalsnibba.

    - Kör hela väg 63, sväng av österut efter E136 om ni nu vill se Trollväggen.

    - Kör tillbaka till Geiranger, ta färjan till Hellesylt och följ sen lite kustvägar mot Bergen.

    - Från bergen är väg 7 ganska fin att köra....mot Stavanger

    - Från Stavanger kan man köra sydnorge, Nordsjövägen rekommenderas.
    ....eller också tar man båten till Lysebotn. Serpentinerna upp och därifrån börjar man hemåt, därna via Dalen
    Nja åkte mellan s och t i somras,har för mig det kostade 70norska 350kr lät mycket,det kostar ju inte ens någon färja.

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Nja åkte mellan s och t i somras,har för mig det kostade 70norska 350kr lät mycket,det kostar ju inte ens någon färja.
    Nu är det ca 20 år sedan jag åkte den vägen, precis nybyggd med härlig mjuk asfalt. Norrmännen bygger ju sina vägar och tunnlar med att man tar pröjs tills den är betald. Kanske dom sänkt prislappen, för det är enda gången jag reagerat på en väg-/tunnelbetalning och på 70NOK hade jag inte gjort det.

    Bra och veta, minns att det var ett ganska fint vägavsnitt, så nu kanske man har råd att at en repa genom där

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    372

    Norge. Tips på rutt ...

    Som tidigare sagts Lysebotn är ett måste. Sedan till Dalen åk ner och upp till Träkyrkan, vänd. Åk till Krosell , söderut väg 355 till Treungen/Drangedal (mycket vacker väg) fortsätt till Skien och Drammen.
    I Drammen tunnel under vattnet (gratis för mc numera) så slipper ni Oslo. Ev. E18 mot Sverige sedan.

    Jag har åkt Hardangervidda 2 gånger och är lite tveksam där, bättre finns.

    Angående avgifter tycks ju motorcyklar åka gratis både i tunnlar och många bomvägar numera. Dessutom verkar det som om antalet bomvägar har minskat i antal på dom större vägarna. Om detta även gäller grusvägar så kan jag inte uttala mig.

    Jag föreslår att Du/Ni köper denna Norgekarta ,som består av små inplastade sidor i lämplig storlek,med inritade bra mc-vägar i annan färg.
    http://www.resebokhandeln.com/kartfo...er-p-1851.html

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    372
    [QUOTE=blinken;58490]Hej!
    Jag och några vänner ska åka till Norge i sommar.

    Fler förslag
    Åk istället Sala Fagersta Ludvika Nyhammar Björbo. Riktigt fina vägar
    I Lima, Rörbäcksnäs-Lutnes finfint för mc.
    Håkan

  7. #7
    Medlem simens avatar
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Bohuslän Tanumshede
    Inlägg
    194
    Tackar för tipset Håkan Har precis bästäld Norgekartan Själv om jag er Nordmann. Jättesmart med vattentäta kartor



    ____________
    Simen

  8. #8
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    [QUOTE=Håkan46;58522]
    Citat Ursprungligen postat av blinken Visa inlägg
    Hej!
    Jag och några vänner ska åka till Norge i sommar.

    Fler förslag
    Åk istället Sala Fagersta Ludvika Nyhammar Björbo. Riktigt fina vägar
    I Lima, Rörbäcksnäs-Lutnes finfint för mc.
    Håkan
    Riktigt fina vägarnu längtar jag till våren ska nog ge mig på Nordkap har jag tänkt,och sedan gå väg 17 genom Norge söderut.

  9. #9
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Håkan46 Visa inlägg
    Som tidigare sagts Lysebotn är ett måste. Sedan till Dalen åk ner och upp till Träkyrkan, vänd. Åk till Krosell , söderut väg 355 till Treungen/Drangedal (mycket vacker väg) fortsätt till Skien och Drammen.
    I Drammen tunnel under vattnet (gratis för mc numera) så slipper ni Oslo. Ev. E18 mot Sverige sedan.

    Jag har åkt Hardangervidda 2 gånger och är lite tveksam där, bättre finns.

    Angående avgifter tycks ju motorcyklar åka gratis både i tunnlar och många bomvägar numera. Dessutom verkar det som om antalet bomvägar har minskat i antal på dom större vägarna. Om detta även gäller grusvägar så kan jag inte uttala mig.

    Jag föreslår att Du/Ni köper denna Norgekarta ,som består av små inplastade sidor i lämplig storlek,med inritade bra mc-vägar i annan färg.
    http://www.resebokhandeln.com/kartfo...er-p-1851.html
    Håller faktiskt med dig angående Hardangervidda.Kan ju vara kul om man aldrig åkt där,men sedan finns det ju bara bättre alternativ

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av V Saarela Visa inlägg
    -Skulle nog hellre ta mig mot Oslo först...
    Ok, jag ska nog göra ytterligare en färdkarta som utgår från att vi åker via Oslo först, slänger upp den senare, så får jag avgöra vilket det blir.
    Däremot säger du att man ska åka väg 7 från Bergen till Stavanger? Den går mot Oslo, menade du någon annan kanske?
    Citat Ursprungligen postat av Håkan46 Visa inlägg
    Som tidigare sagts Lysebotn är ett måste...
    Jag föreslår att Du/Ni köper denna Norgekarta...
    Tack! Jag kommer nog köpa kartan och uppdatera nuvarande färdplan med lämpligare MC-vägar.
    Citat Ursprungligen postat av Håkan46 Visa inlägg
    Åk istället Sala Fagersta Ludvika Nyhammar Björbo. Riktigt fina vägar
    Perfekt, uppdaterat färdvägen med det istället!

    Tack hörrni, jättemycket bra feedback!
    Jag har uppdaterat kartan, den går nu hela vägen runt
    Tyvärr tillåter inte Google Maps att jag lägger till fler punkter/platser i färdvägen, så det blir svårt att specificera mer.

    Vad tror ni om denna? Åsikter, bortsett från en helt annan färdplan som V Saarela skrev? Möjligtvis gör jag en helt annan färdplan enligt Saarelas förslag, men å andra sidan tyckte inte Håkan46 att det var så mycket att se...
    Senast redigerat av blinken den 2012-01-07 klockan 15:54.

Liknande ämnen

  1. Sommar :)
    Av Mymlan i forum Off topic
    Svar: 46
    Senaste inlägg: 2015-02-28, 09:58
  2. Alperna, tips på rutt i sommar
    Av blinken i forum Touring
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2014-07-17, 16:17
  3. är det en kall sommar????
    Av veteranmc i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-07-12, 20:33
  4. Nästa sommar.
    Av Gibson i forum Träffar & Körningar
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2009-10-08, 19:20
  5. Sommar
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-06-06, 10:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •