Sidan 4 av 6 FörstaFörsta ... 23456 SistaSista
Resultat 31 till 40 av 56

Ämne: Norge, tips på rutt i sommar

  1. #31
    Medlem TMax500s avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg (Västra Frölunda)
    Inlägg
    522
    Både Saarela och Räven har en poäng. Är grusvägen så fin som på bilderna klarar man det på vilken hoj som helst. Ok, det är inte lika enkelt att hantera med en svårsvängd custom på 350 kg. Man bör ju klara av att hålla undan för lösgruset...

    Men visst tusan funkar det alldeles utmärkt att köra hoj där! Jag har kört mycket värre än så, både på min caféhoj och på min 200 kg scooter. Det största problemet är väl att det kan bli skitigt om det inte är torrt nog. Och dammigt om det är för torrt. Ljuddämpare och kedja blir smutsiga då... (i-landsproblem! )

    Blir sedan underlaget så dåligt så att du behöver andra däck, ja då är det en annan historia. Vägar fulla med rullgrus är heller inte kul för en vanlig landsvägshoj med asfaltsdäck.

    EDIT: PS, VS. Fina vyer! Blir lite Norge-sjuk. Får vänta till sommaren, dock. Vi är ett gäng scooteråkare som talar om att åka till Norge i sommar. En radda maxiscootrar med automatlåda på fjället, det blir en intressant kontrast till de topputrustade Adventure-killarna!
    Senast redigerat av TMax500 den 2012-01-17 klockan 10:15. Anledning: ändrade lite, blev bättre så!

  2. #32
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av TMax500 Visa inlägg
    Både Saarela och Räven har en poäng. Är grusvägen så fin som på bilderna klarar man det på vilken hoj som helst. Ok, det är inte lika enkelt att hantera med en svårsvängd custom på 350 kg. Man bör ju klara av att hålla undan för lösgruset...

    Men visst tusan funkar det alldeles utmärkt att köra hoj där! Jag har kört mycket värre än så, både på min caféhoj och på min 200 kg scooter. Det största problemet är väl att det kan bli skitigt om det inte är torrt nog. Och dammigt om det är för torrt. Ljuddämpare och kedja blir smutsiga då... (i-landsproblem! )

    Blir sedan underlaget så dåligt så att du behöver andra däck, ja då är det en annan historia. Vägar fulla med rullgrus är heller inte kul för en vanlig landsvägshoj med asfaltsdäck.

    EDIT: PS, VS. Fina vyer! Blir lite Norge-sjuk. Får vänta till sommaren, dock. Vi är ett gäng scooteråkare som talar om att åka till Norge i sommar. En radda maxiscootrar med automatlåda på fjället, det blir en intressant kontrast till de topputrustade Adventure-killarna!
    Sedan är det bara modshjälmarna som fattas

  3. #33
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av TMax500 Visa inlägg
    Fina vyer! Blir lite Norge-sjuk. Får vänta till sommaren, dock. Vi är ett gäng scooteråkare som talar om att åka till Norge i sommar. En radda maxiscootrar med automatlåda på fjället, det blir en intressant kontrast till de topputrustade Adventure-killarna!
    Jag körde scooter på 70-talet och underlagen varierade från gräs och lera till finaste asfalt. Jag upplevde inte att det var några större problem att ta sig fram med dom små hjulen på Vespan. Däcken var smalare på de gamla scootrarna och då gick dom stadigare i gruset än på dom nya som bara rullar omkring.

    Med lite extra koll på rullgrus kommer ni att ha en det bra även på gruset i Norge. Vandringsleder bör kanske undvikas. Ha en go tur.
    Ove

  4. #34
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Talking

    Citat Ursprungligen postat av TMax500 Visa inlägg
    Både Saarela och Räven har en poäng. Är grusvägen så fin som på bilderna klarar man det på vilken hoj som helst. Ok, det är inte lika enkelt att hantera med en svårsvängd custom på 350 kg. Man bör ju klara av att hålla undan för lösgruset...

    Men visst tusan funkar det alldeles utmärkt att köra hoj där! Jag har kört mycket värre än så, både på min caféhoj och på min 200 kg scooter. Det största problemet är väl att det kan bli skitigt om det inte är torrt nog. Och dammigt om det är för torrt. Ljuddämpare och kedja blir smutsiga då... (i-landsproblem! )

    Blir sedan underlaget så dåligt så att du behöver andra däck, ja då är det en annan historia. Vägar fulla med rullgrus är heller inte kul för en vanlig landsvägshoj med asfaltsdäck.

    EDIT: PS, VS. Fina vyer! Blir lite Norge-sjuk. Får vänta till sommaren, dock. Vi är ett gäng scooteråkare som talar om att åka till Norge i sommar. En radda maxiscootrar med automatlåda på fjället, det blir en intressant kontrast till de topputrustade Adventure-killarna!
    Ni kommer att bli jättemobbade om ni inte har plåtlådor. Lovar.
    Jan

  5. #35

    Blir inget grusåkande för vår del iaf. Första resan till Norge, vi blir nog exalterade nog av asfalten.

  6. #36
    Citat Ursprungligen postat av blinken Visa inlägg

    Blir inget grusåkande för vår del iaf. Första resan till Norge, vi blir nog exalterade nog av asfalten.
    Rätt tänkt, mina kommentarer var mer för att det där med gruskörning är inte så farligt som det låter.
    Om du nu besöker Norge tio år i rad 2 gånger per år så räcker asfaltvägarna nog för att bli exalterad över.

    Upp till Dalsnibba(kostar nån slant) är det några kilometer grus upp till toppen.
    Vädret är avgörande. Har själv varit bara två gånger dit upp.

    Riktigt bra väder så är belöningen en vy ända ner till Geiranger.


    Riktigt dåligt väder så är belöningen kanske en vy på ett nymålat räcke?

    Undrar vad jag skull dit och göra den dan?!?

  7. #37
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Talking

    De är så de är,ömsomväder. Men detta förekommer i alperna oxå ibland. Ofta är det så att dom riktiga pärlorna uppe på fjället så får man köra lite grusväg. Men dom första tio resorna till Norge kan man nöja sig med asfaltsväg.
    Jan

  8. #38
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    De är så de är,ömsomväder. Men detta förekommer i alperna oxå ibland. Ofta är det så att dom riktiga pärlorna uppe på fjället så får man köra lite grusväg. Men dom första tio resorna till Norge kan man nöja sig med asfaltsväg.
    Håller med, Jan. När man kört till de flesta turistfällorna, så vill man ju ha mer. Det är ju då man börjar leta efter det där lite farliga och ibland lite dåliga vägarna
    När det gäller Dalsnibba, så åk inte upp om det är lite dimma för då är det oftast molnigt runt toppen och då ser man ingenting, se Saarelas bilder. De är talande. Dessutom kostar det en svensk hundring
    Senast redigerat av Olle Å den 2012-01-18 klockan 20:49. Anledning: xx

  9. #39
    Medlem
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    372
    Va sugen man blir.
    Imsdalen, Blåhö, Aursjövägen, Geiranger, Gjuvashytta, har jag åkt men tyvärr med bil. Måste prova i sommar på hojen.
    Vägen till Gjuvashytta en halvdisig eftermiddag upplevde jag som lite läskig, få se hur den är på hojen.
    Håkan

  10. #40
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Thumbs up

    Citat Ursprungligen postat av Håkan46 Visa inlägg
    Va sugen man blir.
    Imsdalen, Blåhö, Aursjövägen, Geiranger, Gjuvashytta, har jag åkt men tyvärr med bil. Måste prova i sommar på hojen.
    Vägen till Gjuvashytta en halvdisig eftermiddag upplevde jag som lite läskig, få se hur den är på hojen.
    Håkan
    Såg att de va några grusvägar med i din rutt. Blåhöj, kan va lite si å så med vägstandarden. Men går säkert bra,varit där med tant å semesterpack på pilotdäck. Mycket värt mödan när man kommer upp.
    Jan

Liknande ämnen

  1. Sommar :)
    Av Mymlan i forum Off topic
    Svar: 46
    Senaste inlägg: 2015-02-28, 09:58
  2. Alperna, tips på rutt i sommar
    Av blinken i forum Touring
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2014-07-17, 16:17
  3. är det en kall sommar????
    Av veteranmc i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-07-12, 20:33
  4. Nästa sommar.
    Av Gibson i forum Träffar & Körningar
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2009-10-08, 19:20
  5. Sommar
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-06-06, 10:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •