Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 15 av 15

Ämne: Mcresa-glidare

  1. #11
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Ankan1 Visa inlägg
    På en sporthoj där man sitter mer rakt upp än på en race hoj är ju även en mindre kåpa guld värd när den naturligtvis skickar luften på ett annat håll än just på föraren av hojen.En customhoj har jag ingen aning om när man mer verkar färdas lutandes bakåt på dessa men jag förmodar att en vindruta knappast gör färden sämre.Har susat fram i 200 alltför många gånger vid detta laget och vet att allt som kan leda bort luftmotståndet från denna mc är klart positivt både för föraren och motorcykelns bensinförbrukning.För visst känns det i kroppen om man är normalt funtad efter en längre stunds hastighet i hög fart.Elementär fysik helt enkelt i förhållandet massa, hastighet, motstånd.
    På min Transalp sitter jag upprätt men en fint funkande ruta. Kan hålla 100km/tim utan att ha visiret nerfällt. Kan köra lika fort i ösregn flera timmar utan att bli minsta blöt, fast då med visiret nere.
    Jag struntar i ev marginell högre soppaförbrukning i de farterna.
    Skall man ligga och dra i 200 så kanske soppan spelar roll, men var kan du göra det någon längre tid utom i Tyskland eller på bana??
    Hur customåkare klarar av att åka över huvud taget begriper jag inte, med deras sittstil. Undrar hur de känner sig efter 100 mil på en dag, som inte är på motorväg.

  2. #12
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Hur customåkare klarar av att åka över huvud taget begriper jag inte, med deras sittstil. Undrar hur de känner sig efter 100 mil på en dag, som inte är på motorväg.
    Jag hade för några år sen funderingr på att skaffa en custom - 800cc eller så - och greja lite med för att få en riktigt bekväm hoj. Ruta, packväskor vid sidan om tanken och en stol med högt ryggstöd. Gôtt att sitta bekvämt bakåtlutad i lä. från topp till tå och bara rulla omkring. Skitfult bygge naturligtvis - men vem bryr sig?

    Det blev inte av då men tanken har inte släppt helt ännu.
    Ove

  3. #13
    honda500
    Gäst
    100 mil som inte är motorväg grejar de nog utan problem, 100 mil motorväg utan vindruta, det är det jag vill veta och är fundersam till. Det fungerar säkerligen också men man blir nog mäktigt trött. Jag har själv kört 80 mil i 120 km/h på min cykel som nästan är lika upprätt som en customhoj och just den dagen var inte direkt vindstilla men det blåste inte heller extremt mycket men mer än vanligt. Jag var rätt så trött efteråt. Jag gjorde om en liknande resa fast den gången testade jag med att inte köra mer än 100 km/h. Det var en märkbar skillnad i trötthet.

    //honda500

    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    På min Transalp sitter jag upprätt men en fint funkande ruta. Kan hålla 100km/tim utan att ha visiret nerfällt. Kan köra lika fort i ösregn flera timmar utan att bli minsta blöt, fast då med visiret nere.
    Jag struntar i ev marginell högre soppaförbrukning i de farterna.
    Skall man ligga och dra i 200 så kanske soppan spelar roll, men var kan du göra det någon längre tid utom i Tyskland eller på bana??
    Hur customåkare klarar av att åka över huvud taget begriper jag inte, med deras sittstil. Undrar hur de känner sig efter 100 mil på en dag, som inte är på motorväg.

  4. #14
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av honda500 Visa inlägg
    100 mil som inte är motorväg grejar de nog utan problem, 100 mil motorväg utan vindruta, det är det jag vill veta och är fundersam till. Det fungerar säkerligen också men man blir nog mäktigt trött. Jag har själv kört 80 mil i 120 km/h på min cykel som nästan är lika upprätt som en customhoj och just den dagen var inte direkt vindstilla men det blåste inte heller extremt mycket men mer än vanligt. Jag var rätt så trött efteråt. Jag gjorde om en liknande resa fast den gången testade jag med att inte köra mer än 100 km/h. Det var en märkbar skillnad i trötthet.

    //honda500
    Då kan nu ju tänka dig 225 mil på en dag

  5. #15
    honda500
    Gäst
    mm..

Liknande ämnen

  1. Glidare
    Av glidare i forum Custom
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2015-01-19, 21:18
  2. Min senaste mcresa
    Av glidare i forum Träffar & Körningar
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2014-12-12, 00:06
  3. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-12-23, 17:42
  4. Nästa mcresa
    Av Hondamannen i forum Touring
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-09-14, 18:16
  5. glidare
    Av honda500 i forum Custom
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-01-04, 20:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •