Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 12

Ämne: På mc genom Alaska

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2012
    Ort
    Solna
    Inlägg
    2

    På mc genom Alaska

    Hej!

    Såg just den mycket njutbara dokumentären i SVT (4 januari 2012) om hur ett gäng svenska mc-förare gör en fantastisk färd i Alaska och Yukon.

    Ofta stod förarna upp när de körde.
    Varför gjorde de så?
    För att man blir trött på att ständigt sitta och köra?
    Eller för att man får större stabilitet när man kör på t ex grusväg?

    Tacksam för ett förklarande svar!

  2. #2
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Ivanhoe Visa inlägg
    Hej!

    Såg just den mycket njutbara dokumentären i SVT (4 januari 2012) om hur ett gäng svenska mc-förare gör en fantastisk färd i Alaska och Yukon.

    Ofta stod förarna upp när de körde.
    Varför gjorde de så?
    För att man blir trött på att ständigt sitta och köra?
    Eller för att man får större stabilitet när man kör på t ex grusväg?

    Tacksam för ett förklarande svar!
    Svårt med ett vettigt svar,men fördelen med en sådan hoj är ju att man bekvämt kan stå upp och köra.Får man träsmak så kan man ju stå och köra några mil.Men åker man grus så är det ju lite som du säger och så känns det ju skönare för kroppen om vägen är dålig,ryggen slipper ju ta alla smällar i potthålen.Och sedan har man lite bättre kontroll när man åker på sladd

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2012
    Ort
    Solna
    Inlägg
    2
    Tack för ditt svar, Engström67!

  4. #4
    Om ni som jag inte kan se repriserna heller så kan man se programmet på Svt play fram till den 3 februari

  5. #5
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Citat Ursprungligen postat av RobbeS Visa inlägg
    Om ni som jag inte kan se repriserna heller så kan man se programmet på Svt play fram till den 3 februari
    Tänkte just göra det, men klippet är ej tillgängligt. =( Förhoppningsvis tillfälligt.

    Vet inte om jag törs titta, spä på åksuget när man inte kommer att ha möjlighet att åka i det närmaste kanske inte är så klokt?
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

  6. #6
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Det finns flera anledningar till att stå och köra när det är löst underlag. Det är mycket lättare att parera slag och kast vid stående körning, bättre kontroll på ekipaget helt enkelt. En annan fördel är att man ser mycket bättre. Får en bättre överblick av vad som väntar tack vare den upphöjda positionen och kan därmed planera körningen på ett helt annat sätt. Titta på dom som kör Dakarrallyt, där sitter man inte långa stunder inte. Skulle vilja säga att jag vid stående körning kanske kan hålla en 10-15 km/h högre hastighet med samma säkerhet som vid sittade körning. Med rätt teknik är det nästan mer vilsamt att köra stående. Kan stå och köra i princip hur länge som helst. Viktigt att stå med raka ben och inte med böjda som många tror att man ska göra. Problemet då är att man dels blir väldigt trött och dels motverkar hojens fjädringsrörelser på ett negativt sätt.
    ~ Mats

    Min blogg

  7. #7
    honda500
    Gäst
    Vad tyckte ni om filmen?

  8. #8
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av honda500 Visa inlägg
    Vad tyckte ni om filmen?
    Lite blandade känslor, hade gärna sett mer hojåka av men det var ändå spännande med lite historia om Alaska så det är blandat här. Svårt också att klämma in mycket info på en timme.

  9. #9
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Nina Visa inlägg
    Lite blandade känslor, hade gärna sett mer hojåka av men det var ändå spännande med lite historia om Alaska så det är blandat här. Svårt också att klämma in mycket info på en timme.
    Precis så är det, måste anpassas för att passa en bredare publik. Har sett en annan version med mer hojåkning. Anser att det blev en bra blandning i alla fall. Intressant med Alaskas historia. TV skulle aldrig visa en film med bara folk som åker hoj på fina vägar.

    Mina favoriter i genren hojfilmer är Long Way Round och Long Way Down med Charly Boorman och Ewan McGregor. Många timmar med tuff hojåkning...
    ~ Mats

    Min blogg

  10. #10
    honda500
    Gäst
    Det är nog som ni säger. Jag hade också velat se mer hoj åkning. När jag tänker på mc-äventyr så tänker jag mig en snubbe som åker med en äldre hoj som havererar och får laga det längs väg mitt i ingenstans :-).

    Inte för att jag själv är en sån förare men det är det jag tänker mig när jag hör mcäventyr i Alaska :-)

Liknande ämnen

  1. Vildmarksvägen och ner genom Sverige
    Av Zeeuus i forum Touring
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2020-06-15, 21:08
  2. Guy Martin - På båge genom Indien
    Av Markus i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2015-12-27, 20:30
  3. Vägtips genom Gävleborgs och Uppsala län?
    Av Motormannen i forum Träffar & Körningar
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-07-07, 13:36
  4. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-03-21, 04:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •