Sidan 8 av 9 FörstaFörsta ... 6789 SistaSista
Resultat 71 till 80 av 89

Ämne: Nya däck

  1. #71
    Jåke
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av cribbe Visa inlägg
    Hrm, hur svårt är det att ta av däcken själv? Någor speciellt man bör tänka på? Är det lätt att montera dom sedan? Hur vet man att man tex får däcket rakt så att det inte sitter snätt? Dumma frågor kanske men jag har aldrig gjort detta själv
    Det är egentligen inte komplicerat, men du kan börja med att leta lite på Youtube. Jag har för mig att det finns minst en ganska bra film där (på engelska).
    Du behöver rätt verktyg, fälgskydd, däckpasta och en kompressor. Man trycker däcket på plats med luft så risken att det hamnar snett är ganska liten för ett landsvägsdäck.

    Skickat från min Neo, ursäkta om jag är kortfattad.
    Senast redigerat av Jåke den 2012-01-08 klockan 14:15.

  2. #72
    Medlem TMax500s avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg (Västra Frölunda)
    Inlägg
    522
    Citat Ursprungligen postat av Jåke Visa inlägg
    Däck behöver komma upp i arbetstemp en gång för att fungera riktigt bra. Det skiljer lite mellan tillverkare också, men nån sträcka räknar inte däcken. Inte heller har ytans eventuella struktur med det hela att göra, så slipa dem är onödigt. Tvätta dem bara om du känner att du måste göra nåt.
    Även jag måste invända här. Nya däck är ju snorhala.
    Case nr 1: bytte framdäcket på trajjan i höstas. Startade sakta och fint från gummiverkstaden, ut mot gatan. Bromsade normalt, dvs normalt för hastigheten (30-40 km/t). Framdäcket låste direkt. På asfalt! Så visst 17 är nya däck hala.
    Case nr 2: bytte fram och bak på TMaxen. Körde Borås-Göteborg 6 mil i regn (väta, kyla, låg friktion). Framme i centrala Göteborg låste framdäcket vid första rödljuset. Vid gaspådrag spann det loss baktill. Det hade jag inte väntat mig efter 6 mil... Vi talar då om en scooter med 40 hästar, inte en VMax med 200 pållar.

  3. #73
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Menar du att få av däcken från fälg eller hjulen från hojen?.Ta av däcken från fälgen är väl det svåraste,men det går ju om man har riktiga verktyg.Men jag lämnar alltid in dom till däckfirma som har riktiga maskiner,och som inte gör märken i fälgen,isåfall är det ju bättre att dom repar fälgen än att jag gör det.
    Nu tänkte jag på att få av dom från hojen :-) Byta själva däcket tänkte jag överlåta till däckfirman :-)

  4. #74
    Som jag skrev i mitt tidigare inlägg, så tycker jag att idag är inte däcken lika hala när dom är nya. Förr(typ 10 år+) så var väl en del däck nästan vita vid leverans, nån slags vax på?

    Idag är dom inte oftas värst hala.....i jämförelse med förr. Lite overkill idag att slipa och tvätta. Inget negativt med det, men många hämtar sin hoj från verkstan och det är väl inte direkt man har grejjorna med sig för det. Däremot tycker jag att däckgubben ska varna för hala däck. Undrar om dom gör det?
    Nåja, ska man nu göra nåt så är väl kanske tvätten att föredra. Sen zicksacka lite försiktigt i samband med körning, eller kanske dra en repa efter grusvägen?

    Själv gör jag inget och har aldrig gjort nåt. Jag vet att dom är snorhala, tar det försiktigt i början och zickzackar in dom allt eftersom.

  5. #75
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av V Saarela Visa inlägg

    Själv gör jag inget och har aldrig gjort nåt. Jag vet att dom är snorhala, tar det försiktigt i början och zickzackar in dom allt eftersom.
    Gör precis likadant, det vill säga ingenting. Har aldrig märkt att mina nya däck skulle vara hala för egen del. Har dock hört historier liknande dessa som beskrivs här. Kör precis som vanligt, med förstånd, helt utan problem under trettiofem års körning.
    ~ Mats

    Min blogg

  6. #76
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Sprillans nya offroaddäck kan också vara lite luriga i början när man kör på asfalt, men några mil grusväg gör susen.
    Några mil grusväg skadar varken däck eller hoj om de gäller landsvägsdäck, inte föraren heller.

  7. #77
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av V Saarela Visa inlägg
    Som jag skrev i mitt tidigare inlägg, så tycker jag att idag är inte däcken lika hala när dom är nya. Förr(typ 10 år+) så var väl en del däck nästan vita vid leverans, nån slags vax på?

    Idag är dom inte oftas värst hala.....i jämförelse med förr. Lite overkill idag att slipa och tvätta. Inget negativt med det, men många hämtar sin hoj från verkstan och det är väl inte direkt man har grejjorna med sig för det. Däremot tycker jag att däckgubben ska varna för hala däck. Undrar om dom gör det?
    Nåja, ska man nu göra nåt så är väl kanske tvätten att föredra. Sen zicksacka lite försiktigt i samband med körning, eller kanske dra en repa efter grusvägen?

    Själv gör jag inget och har aldrig gjort nåt. Jag vet att dom är snorhala, tar det försiktigt i början och zickzackar in dom allt eftersom.
    Det kan jag väl hålla med om att det är lite overkillHar väl bara testat det för att ha något att göraMen det blir ju inte sämre.Grusväg är ju som sagt väldigt effektivt.

  8. #78
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av cribbe Visa inlägg
    Nu tänkte jag på att få av dom från hojen :-) Byta själva däcket tänkte jag överlåta till däckfirman :-)
    Ok inte så svårt,ta bort broms ok,häng upp det åt sidan helst inte i bromsledningen.Har du kedja så släpp på kedje spänningen och häng av kedjan,sedan är det ju bara att dra ur axeln
    och ta bort hjulet.Obs har du abs så skruva bort givaren,sitter i navet.Sedan är det ju bara att skruva dit hjulet igen i omvänd ordning.Passa på att kolla drev,kedja och bromsbelägg när allt ändå är isär.Smörj gärna in axeln med lite fett,den brukar kunna vara lite rostig,även på nya hojar har jag varit med om det.Sedan får du justera kedjan så den får rätt spel och kolla så det blir lika på båda sidorna,finns markeringar på kedjespännarna,då hamnar hjulet rakt.lycka till.är du osäker så finns det säkert instruktioner på nätet eller någon bekant som kan hjälpa dig.

  9. #79
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Talking

    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Sprillans nya offroaddäck kan också vara lite luriga i början när man kör på asfalt, men några mil grusväg gör susen.
    Några mil grusväg skadar varken däck eller hoj om de gäller landsvägsdäck, inte föraren heller.
    Har ju tur som bor vid en grusväg.
    Jan

  10. #80
    Kedjespännaren finns ingen anledning att lossa. Låter man den vara så är kedjan lika spänd samt däcket är lika rakt såsom innan du började ta av den. ABS givaren sitter väl i svingen...så den petar man heller inte i.

    Alltså:
    -dra ut axeln
    -knuffa fram däcket, trä av kedjan
    -ta ner däcket
    Svårare än så är det inte.

    Ner ramlar(oftast) två olika långa distanser, en på var sida av hjulet.
    Bromsoket sitter där den sitter. Om du kollar så sitter den "löst" på ett spår i svingen. Bromsoket sitter också fast i axeln, mellan distansen och svingen. Inget avanserat, du ser när du plockar löst allt.
    Bakom drevet sitter också ryckutjämnare av gummi. Var lite försiktig så att inte drevet trillar ner. Gör den det, så är det ingen fara....bara att pillra tillbaka ryckutjämnarna.

    Tillbaka kan vara lite jobbigare:
    -ta försiktigt med en större mejsel och tryck isär bromsklossarna
    - tryck in däcket och trä på kedjan
    - sätt dit distanserna

    Nu kan det bökiga komma, att få upp däcket i höjd för att få in axeln, dvs att få in skivan mellan bromsbeläggen och att inte tappa distanserna.

    Men när du lyckats med det:
    - tryck igenom axeln och dra åt mutten.

    Klart! Om du inte petat i kedjespännaren så är den justerad precis som innan.

    Edit:
    Kedjespännare finns av lite olika slag, oftast två varianter:
    -Om det är en spännare där man även trär axeln igenom så är det bara att skruva åt axelmuttern.
    Om det är en spännare som bara trycker fram axeln(vilket jag tror att du har) så drar du bakåt däcket innan du drar åt axelmuttern.
    Senast redigerat av V Saarela den 2012-01-08 klockan 19:06.

Liknande ämnen

  1. Däck
    Av Viragomannen i forum Mekhörnan
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-03-13, 21:07
  2. Nya däck
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-04-17, 22:32
  3. Nya däck.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-04-13, 19:54
  4. Däck?
    Av Mange i forum Mekhörnan
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2010-08-11, 22:06
  5. DÄCK!
    Av Gibson i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-08-08, 10:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •