Sidan 9 av 9 FörstaFörsta ... 789
Resultat 81 till 89 av 89

Ämne: Nya däck

  1. #81
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av V Saarela Visa inlägg
    Kedjespännaren finns ingen anledning att lossa. Låter man den vara så är kedjan lika spänd samt däcket är lika rakt såsom innan du började ta av den. ABS givaren sitter väl i svingen...så den petar man heller inte i.

    Alltså:
    -dra ut axeln
    -knuffa fram däcket, trä av kedjan
    -ta ner däcket
    Svårare än så är det inte.

    Ner ramlar(oftast) två olika långa distanser, en på var sida av hjulet.
    Bromsoket sitter där den sitter. Om du kollar så sitter den "löst" på ett spår i svingen. Bromsoket sitter också fast i axeln, mellan distansen och svingen. Inget avanserat, du ser när du plockar löst allt.
    Bakom drevet sitter också ryckutjämnare av gummi. Var lite försiktig så att inte drevet trillar ner. Gör den det, så är det ingen fara....bara att pillra tillbaka ryckutjämnarna.

    Tillbaka kan vara lite jobbigare:
    -ta försiktigt med en större mejsel och tryck isär bromsklossarna
    - tryck in däcket och trä på kedjan
    - sätt dit distanserna

    Nu kan det bökiga komma, att få upp däcket i höjd för att få in axeln, dvs att få in skivan mellan bromsbeläggen och att inte tappa distanserna.

    Men när du lyckats med det:
    - tryck igenom axeln och dra åt mutten.

    Klart! Om du inte petat i kedjespännaren så är den justerad precis som innan.

    Edit:
    Kedjespännare finns av lite olika slag, oftast två varianter:
    -Om det är en spännare där man även trär axeln igenom så är det bara att skruva åt axelmuttern.
    Om det är en spännare som bara trycker fram axeln(vilket jag tror att du har) så drar du bakåt däcket innan du drar åt axelmuttern.
    ursäkta min okunskap,är bara van vid nya hojar då abs givaren sitter i navet yamaha,triumph med exentriska spännare osv,och ok som måste plockas åt sidan för att få bort hjulet.
    Senast redigerat av engström67 den 2012-01-08 klockan 19:17.

  2. #82
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    ursäkta min okunskap,är bara van vid nya hojar då abs givaren sitter i navet yamaha,triumph med exentriska spännare osv,

    Fast, skulle nog gissa att 9,5 av 10 nya hojar har inte givaren i navet och exentriska spännare. Visste inte att det fanns hojar med givaren i navet. Varför sitter den där?

    Exentriska spännare(om jag förstått rätt vad gäller exentriska, dvs man lossar en bult och med ett verktyg vrider man på "navet" ) är väl mer vanligt på enkelsvingar, tex VFR.
    Minns också att gamla GPZ 1100rna(traditionell sving på båda sidor) från början av åttiotalet hade den varianten också.

    Bra kedjespännarvariant, enkelt att justera.

  3. #83
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av V Saarela Visa inlägg
    Fast, skulle nog gissa att 9,5 av 10 nya hojar har inte givaren i navet och exentriska spännare. Visste inte att det fanns hojar med givaren i navet. Varför sitter den där?

    Exentriska spännare(om jag förstått rätt vad gäller exentriska, dvs man lossar en bult och med ett verktyg vrider man på "navet" ) är väl mer vanligt på enkelsvingar, tex VFR.
    Minns också att gamla GPZ 1100rna(traditionell sving på båda sidor) från början av åttiotalet hade den varianten också.

    Bra kedjespännarvariant, enkelt att justera.
    kawa har ju exentriska spännare på vissa hojar och och Triumph tiger upp till -06.Yamaha kör inte med mekanisk abs med krans, utan elektroniskt och då sitter givaren i navet.Det var så på mina fjr,er och på min tenere som jag har nu.utvecklingen går framåt.Skulle tro att yamaha kör med samma på alla sina modeller sedan något år tillbaka.
    kanske är därför som bromsarna är som dom är.=super

  4. #84
    Cribbe har ju en FZ så då sitter det väl en sådan givare. Nåja, han lär väl märka det. Man kan ju inte komma ihåg allt, har ju haft också nämnda Tiger som jag bytte däck på några gånger.

  5. #85
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av V Saarela Visa inlägg
    Cribbe har ju en FZ så då sitter det väl en sådan givare. Nåja, han lär väl märka det. Man kan ju inte komma ihåg allt, har ju haft också nämnda Tiger som jag bytte däck på några gånger.
    Det har han säkert,ser ut ungefär som en bromstrumma man tar ur,i den sitter givaren och sedan är det nå magneter innanför.

    sista tigern jag hade,den gick kanon. Förresten exentrisk kedjespännare försvann på -05 orna.


    Senast redigerat av engström67 den 2012-01-08 klockan 20:20.

  6. #86
    Nu har jag i alla fall bestämt mig. Efter att ha läst lite runt omkring på nätet beställde jag idag Pirelli Rosso II hos min lokala däckhandlare. Priset blev 3000:- färdigt och klar på hojen vilket jag tycker är helt ok. Det billigaste priset jag fick på en mc firma var 3750:- så nu har man sparat 750:- att lägga på något annat kul

  7. #87
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av cribbe Visa inlägg
    Nu har jag i alla fall bestämt mig. Efter att ha läst lite runt omkring på nätet beställde jag idag Pirelli Rosso II hos min lokala däckhandlare. Priset blev 3000:- färdigt och klar på hojen vilket jag tycker är helt ok. Det billigaste priset jag fick på en mc firma var 3750:- så nu har man sparat 750:- att lägga på något annat kul

    3000 är väl ett bra prisdu blir säkert nöjd.Det är säkert bra däck,det är ju bara marginella skillnader på däck

  8. #88
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av cribbe Visa inlägg
    så nu har man sparat 750:- att lägga på något annat kul
    En resa med hojen kanske?

  9. #89
    Citat Ursprungligen postat av Nina Visa inlägg
    En resa med hojen kanske?
    Absolut :-) eller mer lull lull :-)

Liknande ämnen

  1. Däck
    Av Viragomannen i forum Mekhörnan
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-03-13, 21:07
  2. Nya däck
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-04-17, 22:32
  3. Nya däck.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-04-13, 19:54
  4. Däck?
    Av Mange i forum Mekhörnan
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2010-08-11, 22:06
  5. DÄCK!
    Av Gibson i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-08-08, 10:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •