Sidan 7 av 9 FörstaFörsta ... 56789 SistaSista
Resultat 61 till 70 av 89

Ämne: Nya däck

  1. #61
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av V Saarela Visa inlägg
    Lätt hänt, det händer även mekaniker i stressen.
    Mycket vanligare är istället att folk vurpar pga hala däck. Hört många storysar och har själv sett en som kom bara ca 20 meter. Såg lite overkligt ut.
    Nya däck bör ruggas upp med försiktig körning i början. Dock så verkar det som dom mer hala förr....
    Jo så kan det vara också, finns en hel del orsaker.
    Det är väl minst 5 mils inkörning på nya däck, i lugnt tempo? Minns när jag satte på TKC80 på BMW:n, jag vågade knappt svänga för jag hade hört så många skräckhistorier om dom däcken som nya.

  2. #62
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av V Saarela Visa inlägg
    Lätt hänt, det händer även mekaniker i stressen.
    Mycket vanligare är istället att folk vurpar pga hala däck. Hört många storysar och har själv sett en som kom bara ca 20 meter. Såg lite overkligt ut.
    Nya däck bör ruggas upp med försiktig körning i början. Dock så verkar det som dom mer hala förr....
    Ett litet tips är att ställ upp hojen på centralstödet eller depåstödet,har man inget så får man skaffa,för det är ju ett måste i garaget och ta ett sandpapper i handen och snurra hjulen i så man ruggar upp däcken lite,sedan kan man ta lite t-sprit och tvätta av däcket med.Har aldrig haft något problem med nya däck.Men sedan lär man ju naturligtvis tänka sig för lite när man kör ut.Lite hårda ord kanske men det behövs för det är ju allvarliga saker. Och vet man inte vad man håller på med så händer olyckor lätt.Och det är ju av misstagen man lär sig.Får ofta höra av folk..du tror att du vet allt..nää men säger inget om jag inte vet.
    Senast redigerat av engström67 den 2012-01-08 klockan 09:31.

  3. #63
    Medlem freddemannens avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Kristianstad, Skåne
    Inlägg
    177
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Hjärnskakning och knäckt framgaffel mot väggen.
    Veckans garv helt klart
    Sådana här händelser som är helt obetalbara för omgivningen och efter ett tag även för "utföraren"

  4. #64
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Nina Visa inlägg
    Jo så kan det vara också, finns en hel del orsaker.
    Det är väl minst 5 mils inkörning på nya däck, i lugnt tempo? Minns när jag satte på TKC80 på BMW:n, jag vågade knappt svänga för jag hade hört så många skräckhistorier om dom däcken som nya.
    Har också hört att dom är väldigt hala det bästa är har jag hört att ut direkt på grusväg och gasa så man ruggar upp gummit.Men sedan är ju sådana däck alltid opålitliga framförallt på våt asfalt.Funderar på att lägga på sådana på min hoj inför Norge resan i sommar.Vore ju kul och testa och man kan ju köra mycket fortare på grus.Men är lite tveksam till detta är rädd för att hojen lätt blir blästrad.Ska ju tydligen funka skapligt på kurviga asfaltsvägar med.
    Senast redigerat av engström67 den 2012-01-08 klockan 10:21.

  5. #65
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Har också hört att dom är väldigt hala det bästa är har jag hört att ut direkt på grusväg och gasa så man ruggar upp gummit.Men sedan är ju sådana däck alltid opålitliga framförallt på våt asfalt.Funderar på att lägga på sådana på min hoj inför Norge resan i sommar.Vore ju kul och testa och man kan ju köra mycket fortare på grus.Men är lite tveksam till detta är rädd för att hojen lätt blir blästrad.Ska ju tydligen funka skapligt på kurviga asfaltsvägar med.
    De går bra på asfalt, i regn också. Jag hade inga problem förutom att jag tyckte de kasade på gruset. Kanske var fel däckstryck i dem men jag gillade dom inte på gruset. På Husqvarnan sitter det TKC80 och de funkar perfa på gruset, antar det kanske beror på hojmodell och vikt (?).

  6. #66
    Jåke
    Gäst
    Däck behöver komma upp i arbetstemp en gång för att fungera riktigt bra. Det skiljer lite mellan tillverkare också, men nån sträcka räknar inte däcken. Inte heller har ytans eventuella struktur med det hela att göra, så slipa dem är onödigt. Tvätta dem bara om du känner att du måste göra nåt.

    Skickat från min Neo, ursäkta om jag är kortfattad.
    Senast redigerat av Jåke den 2012-01-08 klockan 11:04.

  7. #67
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Jåke Visa inlägg
    Däck behöver komma upp i arbetstemp en gång för att fungera riktigt bra. Det skiljer lite mellan tillverkare också, men nån sträcka räknar inte däcken. Inte heller har ytans eventuella struktur med det hela att göra, så slipa dem är onödigt. Tvätta dem bara om du känner att du måste göra nåt.

    Skickat från min Neo, ursäkta om jag är kortfattad.
    Det är väl klart att däcken måste upp i temperatur för att funka bra.Men att rugga upp ytan med något och tvätta av dom med t-sprit eller inte är väl upp till var och en.Har du varit med och kollat när dom tillverkat däck.Det har jag.Jag vet att många nya däck har ett glatt ytskikt som man bör rugga upp,men funkar ju bra att köra bort det med.Dom flesta som lägger sig vrider ju på gasen runt husknuten.Jag kör aldrig in däck eller motorer.
    Senast redigerat av engström67 den 2012-01-08 klockan 11:36.

  8. #68
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Nina Visa inlägg
    De går bra på asfalt, i regn också. Jag hade inga problem förutom att jag tyckte de kasade på gruset. Kanske var fel däckstryck i dem men jag gillade dom inte på gruset. På Husqvarnan sitter det TKC80 och de funkar perfa på gruset, antar det kanske beror på hojmodell och vikt (?).
    Kasade på gruset Det är ju grusväg dom är till för.Oavsett däcktryck så är ju greppet mycket bättre än landsvägsdäck.Ska bli kul att testa.
    Senast redigerat av engström67 den 2012-01-08 klockan 11:26.

  9. #69
    Hrm, hur svårt är det att ta av däcken själv? Någor speciellt man bör tänka på? Är det lätt att montera dom sedan? Hur vet man att man tex får däcket rakt så att det inte sitter snätt? Dumma frågor kanske men jag har aldrig gjort detta själv

  10. #70
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Menar du att få av däcken från fälg eller hjulen från hojen?.Ta av däcken från fälgen är väl det svåraste,men det går ju om man har riktiga verktyg.Men jag lämnar alltid in dom till däckfirma som har riktiga maskiner,och som inte gör märken i fälgen,isåfall är det ju bättre att dom repar fälgen än att jag gör det.

Liknande ämnen

  1. Däck
    Av Viragomannen i forum Mekhörnan
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-03-13, 21:07
  2. Nya däck
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-04-17, 22:32
  3. Nya däck.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-04-13, 19:54
  4. Däck?
    Av Mange i forum Mekhörnan
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2010-08-11, 22:06
  5. DÄCK!
    Av Gibson i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-08-08, 10:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •