Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 30 av 39

Ämne: Vindbrus!

  1. #21

    SV: Vindbrus!

    Vad har en ruta för effekt på vindbruset?
    Hojen.nu - För oss som gillar motorcyklar!

  2. #22
    Jåke
    Gäst

    SV: Vindbrus!

    Citat Ursprungligen postat av pewa
    Vad har en ruta för effekt på vindbruset?
    Kan bli bättre, kan bli värre. Värsta oljudet kommer sig av turbulens, och om rutan har fel höjd, vinkel eller avstånd för dig kan den skapa mer oljud än den tar bort.

    Generellt gissar jag dock att en ruta med lite strömlinjeform (extremfallet en sporthoj) istället för en som bara fungerar som vägg ger mindre oljud även om vindskyddet är annorlunda.

    Aldrig är det nåt som är enkelt, å jag börjar bli en riktig expert på "icke-svar" :

  3. #23

    SV: Vindbrus!

    Jag har en ruta till Ducatin men använder den inte.. som det ser ut nu får jag den mesta luftströmmen på överkroppen, men en liten ruta tror jag det kan bli mer luft rakt på hjälmen = ännu högre vindbrus
    Hojen.nu - För oss som gillar motorcyklar!

  4. #24
    Boogieman
    Gäst

    SV: Vindbrus!

    Upplever inget som helst oväsen. Tackar min Dakotaruta för det

  5. #25

    Vindbrus

    Hej,
    Skulle behöva hjälp att lösa följande problem. Kör en DragStar 1100 med en vindruta som är en länk och en halvöppen Arai hjälm. Jag är 176 cm lång, upplever min körmiljö som störande brusig trots öronproppar. Tacksam för tips, gärna egna erfarenheter av de produkter som man har prövat eller utrustat egen hoj med.


    Sammafogade din tråd men en tidigare på samma ämne. /Peter

  6. #26
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430

    SV: Vindbrus!

    Nja, sitter jag på BMW:n som har fått högre ruta far motvinden över hjälmen men däremot på Trajan är det ett fasligt vindbrus för där har jag ingen ruta.
    Det finns olika typer av hjälmar också, vissa är tystare än andra.

  7. #27
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689

    SV: Vindbrus!

    Pröva att ta bort rutan helt. Rutan på min DR skapade turbulens kring hjälmen, men när jag plockade bort den så fick jag iaf en jämn å fin fartvind som inte stör alls (i lagliga farter). Ser lite stympad ut dock:



    =)

    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

  8. #28
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    362

    SV: Vindbrus!

    Molgan, en kompis hade samma problem på sin motorcykel. Rutan gjorde att alla vind hamnade rakt i ansiktet på honom, han tog bort den och det blåste fortfarande men inte lika störande.

  9. #29
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430

    SV: Vindbrus!

    Jag tror det beror på rutans lutning och höjd. På BMW:n har jag inga problem alls med rutan, däremot med den lägre som kastade all motvind rakt på bröstkorgen. Sen jag bytte till en högre far motvinden mer över hjälmen. Vissa hojar kanske inte kan ha en ruta på för det blir aerodynamiskt fel. Och man vet inte om BMW testat sin GS i en vindtunnel?

  10. #30
    Citat Ursprungligen postat av duboisi Visa inlägg
    det går nog att köpa lite överallt i vårat avlånga land.. det finns bättre bilder på duells hemsida om jag inte minns fel..
    adress dit är http://www.duells.se/index.html?mscssid=

    här finns alla återförsäljare med så det ska nog gå att hitta någon nära dig med! http://www.duells.se/katalog/frames....aterforsaljare

    Troligtvis passar den bara shoei, annars vore det konstigt men prova är väl gratis!?
    lycka till!!
    Har börjat lessna på oljudet rejält nu.. köra med proppar funkar men är drygt i längden. Ska kolla upp ett sånt där whispers kit jag också!
    Hojen.nu - För oss som gillar motorcyklar!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •