Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 39

Ämne: Vindbrus!

  1. #11

    SV: Vindbrus!

    Buff!

    Jag hörde en fråga från en kille.
    "Har köpt värmehandtag till mc:en och det följde med en påse utan botten, vad ska man ha den till?"

    Den där påsen utan botten är en "Buff". En slags modern huvudbonad som fungerar lika bra under hjälmen som runt halsen. Jag använder i regel alltid en vid mina friluftsaktiviteter. Vid cykelåkning runt halsen och vid slalomåkning under hjälmen.

    Kolla in Buff länken http://www.buffsverige.se/buff_film.htm

    / Johan
    Det som inte whisky botar, finns det inget botemedel för

  2. #12
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430

    SV: Vindbrus!

    Nu när det börjar bli lite kallt om halsen använder jag två stycken Buffar. Ha ha, ”påse utan botten”, det var en bra beskrivning!

  3. #13
    Medlem turbos avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    södern
    Inlägg
    773

    SV: Vindbrus!

    min hjälm reducerar ganska mycket ljud så jag klara mig oftast utan andra hörsleskydd. jag testade köra med mp3-spelare en gång men det var obehagligt att inte höra trafiken runtikring

  4. #14

    SV: Vindbrus!

    När jag häromdagen läste under detta ämne tänkte jag "vilka dåliga hjälmar ni har" :-[ MEN efter att ha åkt till skolan...en liten sträcka på 13 mil (26 fram och tillbaka) i fredags kom jag att tänka på denna insändare igen. Jag har också en massa vindbrus i hjälmen men jag tänker absolut inte på det eftersom det är en del av det härliga med att åka MC....

    : Fast det skulle ju inte skada med en tyst hjälm

  5. #15
    Medlem turbos avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    södern
    Inlägg
    773

    SV: Vindbrus!

    jag läste på en amerikansk sida att man mätt upp vindbrus inuti en hjälm till över 100dB, jag vet inte vilken hjälm men vid långvarigt ljud i den nivån kan hörlsen ta stryk.

  6. #16

    SV: Vindbrus!

    jag har en shoei XR-1000 FAB TC-5 som jag har monterat whispers kit på, det är som natt o dag när man jämför. Vinddraget som förekommer vid hakan avhjälps helt och hållet!! I början tog öronen lite stryk när man tog av och på sig hjälmen men de vande sig ganska snabbt eller rättare sagt så hade öronen inget val 8) Dessutom är det en slags vinge i nacken på hjälmen som tar bort det mesta av vinddraget i nacken. jag behöver ingen "buff" alls. Men något jag skall införskaffa är en praktisk halsduk, har hostat i mer än en månad nu!! tips på hur man skyddar halsen tycker jag passar in lite i detta ämne.. Kolla länken angåede "whispers kit". för den som förstår tyska är det ett plus. Jag tyckte dock att bilderna beskrev den tydliga skillnaden.http://www.bma-magazin.de/index.html.../Shoei/XR.html

  7. #17

    SV: Vindbrus!

    Citat Ursprungligen postat av duboisi
    jag har en shoei XR-1000 FAB TC-5 som jag har monterat whispers kit på, det är som natt o dag när man jämför. Vinddraget som förekommer vid hakan avhjälps helt och hållet!! I början tog öronen lite stryk när man tog av och på sig hjälmen men de vande sig ganska snabbt eller rättare sagt så hade öronen inget val 8) Dessutom är det en slags vinge i nacken på hjälmen som tar bort det mesta av vinddraget i nacken. jag behöver ingen "buff" alls. Men något jag skall införskaffa är en praktisk halsduk, har hostat i mer än en månad nu!! tips på hur man skyddar halsen tycker jag passar in lite i detta ämne.. Kolla länken angåede "whispers kit". för den som förstår tyska är det ett plus. Jag tyckte dock att bilderna beskrev den tydliga skillnaden.http://www.bma-magazin.de/index.html.../Shoei/XR.html
    Aha, var nått sånt där jag letat efter! Har hört fler som sagt att det ger rätt stor effekt.
    Var köpte du din? Vad fick du ge?

    När det gäller halsduk kör jag med en HAD, samma sak som Buff fast annat namn. Den går liksom att rulla ihop och använda som halsduk, riktigt praktiskt!
    Hojen.nu - För oss som gillar motorcyklar!

  8. #18

    SV: Vindbrus!

    Aha, var nått sånt där jag letat efter! Har hört fler som sagt att det ger rätt stor effekt.
    Var köpte du din? Vad fick du ge?
    det går nog att köpa lite överallt i vårat avlånga land.. det finns bättre bilder på duells hemsida om jag inte minns fel..
    adress dit är http://www.duells.se/index.html?mscssid=

    här finns alla återförsäljare med så det ska nog gå att hitta någon nära dig med! http://www.duells.se/katalog/frames....aterforsaljare

    Troligtvis passar den bara shoei, annars vore det konstigt men prova är väl gratis!?
    lycka till!!

  9. #19
    Medlem turbos avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    södern
    Inlägg
    773

    SV: Vindbrus!

    aha, jag har en shoi! den är som sagt ganska tyst men jag ska ändå kolla upp ett whispers kit!

  10. #20

    SV: Vindbrus!

    ja gör det!! jag lovar nästan att du kommer märka skillnad! jag trodde jag skulle dö när jag åkte med en annan hjälm ett par dagar i förra veckan.. man blir lätt bortskämd :P

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •