Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 23

Ämne: Nya handskar

  1. #11
    Ja, vad håller på att hända med våra tillbehörs- och reservdelsköp i Sverige? Snart är det väl som med däck, ingen har hemma utan allt måste beställas.

    Redan idag får jag grejjorna(förutom billigare) snabbare hem om jag beställer via nätet än via lokala handlaren.
    Har beställt lite grejjor via england och leveranstiden hit upp till Boden ligger på ca 3-4 dagar.
    Idag är det ju dessutom relativt tryggt att köpa via nätet. Dom är måna om bra recensioner samy snabba leveranser och med dagens internet så sprids snabbt dynga om någon handlare missköter sig.
    Däremot undviker jag köpa vissa grejjor utomlands, typ grejjor som ibland kan vara föremål för reklamation.

    Fortfarande så finns det ju folk(läs: oftast äldre hojpersoner) som totalvägrar pga okunskap och rädsla att handla via nätet. Naturligt så försvinner ju den generationen allt eftersom, medan nästa generation är mer orädd och datavan.

    Nåja, det kommer väl förmodligen sluta med att, till en början försvinner mer eller mindre grejjorna från butikshyllan. Allt vi ska ha får vi vänta på....och sen pressas priserna ner närmare utlandets?

    Vad tor ni?


    Jo, allt från utlandet levereras inte snabbt. Har beställt fån Kina "sommarvärmehandtag" av klistermodell(sommar = 10 wattare bara). Leveranstiden är mellan 15-30 dagar.
    Transportkostnaden var lika mycket som värmehandtaget, därför beställde jag 4 omgångar värmehandtag....till en totalkostnad inklusive frakt 150:-

  2. #12
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Ja vad kommer att hända,jo alla tillbehör försvinner från hyllorna hos våra handlare så då finns det inget att se och prova,men det är väl någon som vill ha det så.Själv så handlar jag det mesta i sverige.Med rätta kontakter och som bra kund så blir priset därefter

  3. #13
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Det är väl ok att köpa grejer från utlandet. Men tänk på en sak då ni beställer något som är lite tungt. Det är att bilspedfirmorna behandlar godset ganska våldsamt ibland. Jag har jobbat på ett företag som ofta fick gods från Tyskland varvid mycket småskador uppkom. Vi fick då se till att leverantören skyddade godset bättre vid emballeringen.
    Fick själv en mcmotor från södra Tyskland levererad av Bilsped. Motorn låg på en sk. 1/4-pall med en kartongskiva över och ett plastband runt. Pallen heltrasig men motorn var som tur var, hel.
    Tänk på att meddela er leverantör att godset måste emballeras väl.
    I mitt fall gällde det en beg. motor och det var förskottsbetalning som gällde. Var ju lite fundersam, men det tog inte många dagar efter pengaöverföringen, så var motorn här.

  4. #14
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Ja vad kommer att hända,jo alla tillbehör försvinner från hyllorna hos våra handlare så då finns det inget att se och prova,men det är väl någon som vill ha det så.Själv så handlar jag det mesta i sverige.Med rätta kontakter och som bra kund så blir priset därefter
    Håller faktisk med. Gammal å smålänning, vill känna å se det jag köper. Vill ta den i örat som sålt undermålig vara till mig.
    Jan

  5. #15
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Eftersom jag i klädväg nästan uteslutande hållit mig till Halvarsson/Lindstrands produkter brukar jag kolla på MC-mässan vad nytt som kommer, testa storlekar etc. Sen köper jag där jag får bäst pris. Funkar bra för mig, andra vill handla i en fysisk butik och betala kanske 20 % eller mer för det. Bra med valfrihet.
    ~ Mats

    Min blogg

  6. #16
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Håller faktisk med. Gammal å smålänning, vill känna å se det jag köper. Vill ta den i örat som sålt undermålig vara till mig.
    Precis som jag anser, sedan är det en faktor till, handlar vi inte lokalt så försvinner dom.
    Jag tankar för det mesta här hemma, endast för att vi vill inte förlora den lokala macken, likaså gör vi dom mesta matinköp här hemma av samma skäl. Vi skall vara rädda om det lokala för hur skulle det se ut om vi alltid behöver köra flera mil för fem liter bensin till gräsklipparen eller ett paket jäst till baket.
    Jan-Olov

  7. #17
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Thumbs up

    Citat Ursprungligen postat av Jan-Olov Visa inlägg
    Precis som jag anser, sedan är det en faktor till, handlar vi inte lokalt så försvinner dom.
    Jag tankar för det mesta här hemma, endast för att vi vill inte förlora den lokala macken, likaså gör vi dom mesta matinköp här hemma av samma skäl. Vi skall vara rädda om det lokala för hur skulle det se ut om vi alltid behöver köra flera mil för fem liter bensin till gräsklipparen eller ett paket jäst till baket.
    Bra argument för oss som bor på landsbygden.
    Jan

  8. #18
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Jan-Olov Visa inlägg
    Precis som jag anser, sedan är det en faktor till, handlar vi inte lokalt så försvinner dom.
    Jag tankar för det mesta här hemma, endast för att vi vill inte förlora den lokala macken, likaså gör vi dom mesta matinköp här hemma av samma skäl. Vi skall vara rädda om det lokala för hur skulle det se ut om vi alltid behöver köra flera mil för fem liter bensin till gräsklipparen eller ett paket jäst till baket.
    Håller med.

  9. #19
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Det är ju så att konsumenter är väldigt prismedvetna av sig och hittas samma kläder/saker till klart lägre priser nån annanstans så finns det inget som förbjuder folk att handla där för att spara in på pengar. Man vet inte heller om leverantörerna vet om att Sverige har högt skattetryck och högre priser till Sverige medan Tyskland kanske får andra priser, att det verkar som att vi har råd att kasta ut pengar och då kanske de i sin tur saltar på sina priser, vilket drabbar handlaren som beställer hem och därför måste lägga på sin procent för att ha råd att ha butiken i drift. Det är så otroligt mycket som avgör och sätter priset på prislappen (lokalhyra som kan vara dyr, elkostnader som inte är så billiga, larmkostnader, utryckningar för larmanrop som kan dra iväg med flera tusen kronor, försäkringar som kostar en slant, personalkostnader som ju är dyr post i bokföringen, fraktkostnader, stölder ur butik som ska ersättas med mera, med mera).

    Aphuuu, tur att jag inte har en butik.

  10. #20
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Jag tror också att de flesta vill kunna handla lokalt, men det är ju problem för alla handlare kan ju inte tillfredsställa allas smaker. Tyvärr så går många över ån efter vatten.
    Skall berätta en sann historia om ett hästköp.

    En dam skulle köpa en mycket dyr hopphäst till sin dotter. Det dög inte med någon häst från Värmland utan det var ju Danmark som gällde. Tyvärr blev de problem med hästen och att försöka reklamera något som köpts utomlands var mycket svårt. Detta är ju en ytterlighet, men i alla fall.

    Det gäller verkligen att handlarna har sk. servicesinne om det hela skall funka.
    Ett ex på motsatsen. En bekant till mig råkade en lördag förmiddag stjälpa omkull sin Varadero,
    Åkte in till Bike Corner i Karlstad och hörde om de hade en ny ruta. Nej det finns inte på lager, blev svaret. Klockan var nästan stängningsdags och kompisen bad att få köpa rutan från en beg. hoj som stod där. Han kunde plocka bort den själv och betala nypris för den. Vi jobbar inte så, blev det svaret.
    Kompisen hade nästan 40 mil hem. Så nästa hoj blev inte en Honda.

Liknande ämnen

  1. Eluppvärmda handskar
    Av Kanten i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2014-03-08, 18:16
  2. handskar?
    Av jaggajao i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-07-18, 20:23
  3. Nya handskar
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-02-28, 06:50
  4. Vattentäta handskar
    Av CPHB i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-09-06, 08:31
  5. Kaaaallt.... handskar
    Av tomahs900 i forum Touring
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-01-11, 15:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •