Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 16

Ämne: Sidovagn

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Lysekil
    Inlägg
    10

    Sidovagn

    Är ny på här på sidan, och hör till dom som funderar mer och mer på att skaffa mc-kort efter många år med bil. Har snöat in lite på Royal Enfield och Ural-stuket. Först och främst tvåhjulingar, men jag tycker ändå att sidovagnarna har sin charm. Vilka av er kör sidovagn? Och varför väljer man det före en två-hjuling?

  2. #2
    Medlem Hamres avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Lysekiiil
    Inlägg
    435
    Citat Ursprungligen postat av markusf Visa inlägg
    Är ny på här på sidan, och hör till dom som funderar mer och mer på att skaffa mc-kort efter många år med bil. Har snöat in lite på Royal Enfield och Ural-stuket. Först och främst tvåhjulingar, men jag tycker ändå att sidovagnarna har sin charm. Vilka av er kör sidovagn? Och varför väljer man det före en två-hjuling?
    Balansproblem eller brist på A-kort. Vissa sidovagnar får köras på B-kort, om jag inte e helt felunderrättad!
    Put something nice between your legs, Street Triple.
    Jag Vägrar Kategoriskt Customhoj!

  3. #3
    Undrar Hamre om inte det ska vara drivning på sidovagnshjulet för att den ska kunna reggas för B-kort?

    Nåja, jag har haft ett sidovagnsekipage sedan 1987. Faktum är att jag sålde den bara för kanske en månad sedan. För min del var det bara för att kunna ha ett par ungar i ekipaget. När ungarna växte ur den så blev den mer eller mindre stående och det blev i princip bara att köra tvåhjuligt.

    Alltså, den ersätter definitivt inte en tvåhjuling....på långa vägar.

  4. #4
    Medlem Hamres avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Lysekiiil
    Inlägg
    435
    Citat Ursprungligen postat av V Saarela Visa inlägg
    Undrar Hamre om inte det ska vara drivning på sidovagnshjulet för att den ska kunna reggas för B-kort?

    Nåja, jag har haft ett sidovagnsekipage sedan 1987. Faktum är att jag sålde den bara för kanske en månad sedan. För min del var det bara för att kunna ha ett par ungar i ekipaget. När ungarna växte ur den så blev den mer eller mindre stående och det blev i princip bara att köra tvåhjuligt.

    Alltså, den ersätter definitivt inte en tvåhjuling....på långa vägar.
    Det har du nog rätt i, det ska va drivning på sidv. hjulet!
    Put something nice between your legs, Street Triple.
    Jag Vägrar Kategoriskt Customhoj!

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Hamre Visa inlägg
    Det har du nog rätt i, det ska va drivning på sidv. hjulet!
    Hmm, stämmer det verkligen? Har tittat en del på blocket och har för mig att det funnits en del hoj som fått köras på B-kort som haft enhjulsdrift. Men det har varit framåtebax i regelverket under några decennier så var söker man aktuell info?
    Ove

  6. #6
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Talking

    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Hmm, stämmer det verkligen? Har tittat en del på blocket och har för mig att det funnits en del hoj som fått köras på B-kort som haft enhjulsdrift. Men det har varit framåtebax i regelverket under några decennier så var söker man aktuell info?
    Spelar ingen roll,livsfarliga fordon,går rätt ut i kurvorna.
    Jan

  7. #7
    Moderator Gerts avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Tormastorp-Hörby-Skåne
    Inlägg
    1 293
    Det finns endast ett fåtal B-korts registrerade sidovagnshojar i Sverige och det har inget med drivningen att göra men varför dessa har kunnat bli registrerade så har jag ingen aning om.

    Reglerna för att kunna registrera en trehjuling för B-behörighet ska vara att vinkeln mellan framhjul och bakhjulen ska vara liksidig som på en trike.

    Själv har jag sidovagn på två av mina mc och det har inget med min balans att göra utan det är för att min fru har ett funktionshinder som satte stopp för hennes eget körande och åkande bak.

    Att köra med sidovagn går inte att jämföra körning på två hjul, inte samma teknik eller känsla men det är därmed inte sagt mindre roligt för det är verkligen tal om aktiv körning.

    Jag har handikapp anpassat den ena sidovagnen så att man kan komma i och ur lättare (se länk).
    Första filmen visar lyftkonstruktionen under sitsen
    http://www.youtube.com/watch?v=GKXiRqfIEhw

    http://www.youtube.com/watch?v=_Vs4L...eature=related
    Saddlebags can never hold everything you want, but they can hold
    everything you need.
    Gert Karlsson

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av markusf Visa inlägg
    Och varför väljer man det före en två-hjuling?
    Glömde: Välkommen på forumet!

    Skulle för min del inte vilja vara utan en tvåhjuling men gärna ha en sidovagnshoj som komplement. Köra sidovagn är nämligen hejdlöst kul om man accepterar att det är ett assymetriskt fordon med egna idéer. Roligare kan man nog inte ha på en MC med brallorna på.

    Jag har kört sidovagn alldeles för lite och drömmer om att få plats för en.

    Räven:
    Spelar ingen roll,livsfarliga fordon,går rätt ut i kurvorna.
    Du vet - vrida styret, inte luta.
    Ove

  9. #9
    Klippan: Jessbox, stämmer nog bra. Det har inget med drivningen att göra, fast har ett minne av att det varit så nåt år? Har även ett minne av att ett tag var det bara krav på att det skulle finnas bromsar även på sidovagnen........reglerna ändras ju titt som tätt

    Mitt ekipage hade(förutom att jag inte i början fick ha dragkrok) dragkrok på hojen, den fick jag flytta till sidovagnen vid reg.bes. Idag(åtminstone förra året) så fick den inte vara på sidovagnen, utan måste vara på hojen?!?

    Klippan: du verkar ha koll på det, kan man idag regga ens ett sidovagnsekipage för B-kort just nu?

  10. #10
    Moderator Gerts avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Tormastorp-Hörby-Skåne
    Inlägg
    1 293
    Vad jag vet så kan du det inte och bara att registrera en motorcykel med sidovagn är lite svårare pga det sk helhetsgodkännadet. Jag fick det beskedet då jag hade tanke på att regga frugans 1100:a med sidovagn som är en -07:a men valde att köpa en äldre med färdiga papper och sidovagn istället.
    Saddlebags can never hold everything you want, but they can hold
    everything you need.
    Gert Karlsson

Liknande ämnen

  1. Vinterkörning – hjälper sidovagn?
    Av Reject i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2013-07-02, 19:18
  2. Montera sidovagn.
    Av pentti01 i forum Mekhörnan
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-07-26, 08:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •