Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Antal lektioner

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Lysekil
    Inlägg
    10

    Antal lektioner

    Säkert ett väldiskuterat ämne och jag har tittat en del i gamla trådar, men dristar mig ändå till att starta en ny för att få mer specifika svar på min fråga.

    Är ny på forumet eftersom jag först nu funderar på att ta mc-kort. Har ångrat ganska många gånger att jag inte tog det när jag var 18 samtidigt med bilkörkortet. Har bilkörkort sedan 25 år och är en ganska van förare. Har också en del vana av andra två-hjulingar...!

    Så till min fråga:
    Hur mycket spelar tidigare erfarenhet av trafiken i bil in när jag tar mc-kort? Hur många lektioner bör jag räkna med att behöva? Är det närmare fem eller handlar det om femton?

  2. #2
    Medlem sally101s avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    NV Skåne
    Inlägg
    78
    Hej och välkommen till forumet!
    Antalet lektioner beror mycket på hur snabbt du lär dig köra manöverbanorna. Du har ju redan bilkörkort och du kan alla regler så då kanske det blir som för mig att jag hade 1 lektion i stadskörning och resten ute på banan. Men det är omöjligt att säga hur många lektioner det blir totalt utan att att ha testat banorna en gång innan tror jag.

    Lycka till!

  3. #3
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Antalet lektioner kan minskas drastiskt om du skaffar en handledare, helst nån du känner som kan fara ut och nöjesåka när andan faller på. Utan en sån hade jag nog behövt 10-15 lektioner, nu klarade jag mig på 6. Lycka till hursomhelst, mc-kort ångrar man aldrig att man tagit. Å välkommen! =)
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

  4. #4
    Du är i samma läge som jag var då jag tog mc kort. Även om du nu har haft kort länge och känner dig säker på reglerna samt är en van chaufför så slarva inte med att läsa teorin. Det har hänt mycket på 25 år.
    Sen är några körlektioner i trafik bra då mc körning skiljer sig en del gentemot bilkörning vad gäller fordons placering och liknande.
    Ett par körbanelektioner är också bra sen kan du träna själv om du får tag i en bra handledare.
    Jag tog fyra lektioner och hade mycket nytta av det inför uppkörningen.

  5. #5
    Medlem Stoffe_Gs avatar
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Eslöv
    Inlägg
    57
    Klart du ska ta MC kort! Jag tog mitt i somras och ångrar det inte en sekund.
    Har 10 års erfarenhet av bilkörning, men det är ändå en del som är nytt när man sätter sig på hojen. Precis som redan sagts, så är det en del kring placering, spårval, kurvteknik m.m. som skiljer, men det mesta handlar om sunt förnuft.
    Jag hade aldrig suttit på en 2-hjuling innan, och gick i mål på ca 15 st lektioner. Mest tid lades så klart på manöverbanan.

    Antal lektioner beror så klart också på hur snabbt man lär sig, och lärarens inställning, som långt ifrån sällan skiljer sig från vad trafikverkets kontrollant tycker. En del lärare strävar efter perfektion varje meter som man rullar med hojen, vilket är lite överdrivet.
    På uppkörningen behöver man inte visa perfektion, utan det handlar om att visa att man är en säker och riskmedveten förare, som har kommit tillräckligt långt i sin utveckling för att fortsätta öva på egen hand - för det är vad det handlar om. När du fått körkortet går du in i en ny fas av ditt lärande.

    Jag körde i huvudsak för en körskola, men mot slutet så hängde jag med på en körbane lektion med min sambo (som tog körkort samtidigt, men på en annan skola). Den läraren hittade enligt honom många småfel, och tyckte inte alls jag var redo för uppkörning. Enligt honom behövde jag minst 3-4 lektioner till. Två dagar senare körde jag upp, och klarade mig, utan någon extra lektion.

    Blev långt inlägg detta, men jag tänkte avsluta med ett tips till:

    Börja i tid! Det finns inte lika många uppkörnings kontrollanter som till bil, och de är väldigt uppbokade under sommarhalvåret. Att ta körkort innebär också många hållpunkter vilka du måste gå igenom. Riskettan och risktvåan t.ex. Boka in dig i tid, och lägg lektionerna så tätt som möjligt, så det inte drar ut på tiden.
    Risktvåan får du en tid till av körskolan när de tycker du är mogen. Man måste också klarat av risktvåan för att få skriva teorin.

    Sist av allt - likväl som körskolan ställer krav på dig, så har du också rätt att ställa krav på körskolan. Kräv att få ta del av kursplanen. Vilka moment har jag klarat av hittills, vilka moment återstår, och vilka moment ska vi köra idag?... Viktiga grejjer, så inte körskolan drar ut på tiden och tar onödiga lektioner.

    Lycka till!!
    Suzuki SV650S 2004. Kycklinggul
    Yoshimura TRS, Doublebubble

  6. #6
    Medlem Grevens avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    88
    För min del räckte det med 5 lektioner + lång grupplektion med högfarts övnkört motoingar och Risk 2:an. Hade inte kört motoriserad tvåhjuling sen jag var 15, tog kortet vid 26. Det är ju olika hur fort man lär sig, min personliga teori är att det handlar lite om att våga. Jag vill minnas att jag körde på samma sätt som när jag kör bil och lyssnade på läraren.

    Man kan ju alltid skylla på den den fina "Övningskörning" västen när man gör fel

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Lysekil
    Inlägg
    10

    Toppen!

    Tack för alla snabba svar och tips.

  8. #8
    Medlem Linnexs avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Vislanda (3 mil SV Växjö)
    Inlägg
    553
    Samma bakrund. Fick mitt B-kort -85 och bestämde mig för att ta C-kort för två år sedan.
    Köpte mig en lämplig billig övningshoj på blocket och ordnade tre handledare.

    Jag la mååånga timmar på banövningarna och lärde mig hantera MC'n. Trafikerfarenheten och mina handledare räckte för trafiken och jag klarade uppkörningen på första försöket utan någon lektion. :-)

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    18
    Tog b-kortet 1983 och A-kortet i somras.
    Trodde det skulle vara en smal sak så en vän rekryterades för att lära mig grunderna. Fick dock snabbt svar på mitt högmod då jag tog en testlektion på MC-skola. Att manövrera en MC i låg fart kunde jag ju inte alls.
    Så det var att bita i det sura äpplet och ta ett gäng lektioner. Säkert en 12-15 lektioner totalt.
    Men det bästa med vilkortet är trafikvana och förhoppningsvis mer omdöme. Men det ska sägas att det var jäkligt roligt att köra på skolan! Träffade både trevliga elever och riktigt bra lärare. En riktigt rolig sommar blev det för en senkommen Motorcyklist

    Kan ju rekommendera skolan också: City trafikskola Sundbyberg, Sthlm

Liknande ämnen

  1. Inga lektioner men ändå mc-kort?
    Av Emma i forum MC-kort
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2016-01-26, 15:20
  2. antal mil
    Av honda500 i forum Touring
    Svar: 52
    Senaste inlägg: 2012-03-11, 18:03
  3. Antal uppkörningsförsök (?!)
    Av Reject i forum MC-kort
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2011-09-28, 21:58
  4. Ge gumman MC lektioner i present.
    Av Bajen-Sam i forum MC-kort
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-08-30, 12:19
  5. Hur många lektioner behövde ni?
    Av skåning i forum MC-kort
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2009-06-08, 13:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •