Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 23

Ämne: Yamaha XJ 550 4v8 Frågor förgasare

  1. #1
    Medlem Brännjacks avatar
    Reg.datum
    okt 2011
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    102

    Yamaha XJ 550 4v8 Frågor förgasare

    Fan! Hur ska jag någonsin få på förgasaren igen
    Mina frågor är fetmarkerade i tråden.

    Nej men för att göra en lång historia kort.



    Vid 6 - 7000 varv så sakar hojen lite så jag misstänker att en översyn av förgasarna kanske behövs.



    Dessutom har gummit (namn?) mellan förgasare och cylinder rätt så otäcka sprickor i sig så tänkte passa på att byta dom (om det behövs) (fler bilder kommer). Är medveten om att bilden på förgasaren ovan innehåller förgasare, gummi och luftburk och är alltså INTE det gummit jag menar som är mellan förgasare och cylinder.



    *Så skruvar loss tanken.
    *Jag lossar chock och gas vajrarna.
    *Skruvar bort åtta st skruv som sitter på slangklämmorna och börjar rycka.

    Efter lite bändande och slit så lossnar dom och jag har hela pjäsen i handen.

    Nu passar jag på att lossa på tre bult på ovansidan för att lossa burken men märker att det inte bara är att dra ut den. Hur får jag bort burken?

    Innan jag öppnar förgasaren(Som är en Mikuni) så skulle jag vilja veta vad jag behöver tänka på.

    Hur ställer jag in den? Hur gör jag rent den? Vart köper jag dom där gummina? Hur mycket kostar dom? Hur FAN får jag dit förgasaren? Kan jag ha öppet filter och i så fall hur går jag tillväga?

    *HJÄLP* Vet inte om jag gör rätt eller om det är något jag glömt berätta. Men kan i ärlighetens namn skriva att dom lokala mc butikerna ( förutom JWF) som då tex Yamahas verkstad Tibro har inte varit särskilt trevliga eller hjälpsamma så jag vänder mig hit. Är dessutom lättare att kunna blicka tillbaka och kolla om det finns någonstans dokumenterat.

    Detta är min första tråd och jag kommer försöka hålla mig så kortfattad som möjligt för att tråden ska kunna bli så pass informativ som möjligt. Men Hej! Jag heter BrännJack. 27 år. Rätt så svensson när det kommer till meka och gillar musik
    Jag äger en Yamaha XJ 550 4v8 - 81 och älskar hojar!

    Snälla hjälp
    Senast redigerat av Brännjack den 2011-10-19 klockan 06:37.

  2. #2
    Medlem akemss avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    skåne
    Inlägg
    371
    Det var många frågor på en gång.Börja med att leta upp din modell på denna länken http://www.cmsnl.com/yamaha-xj550_model16827/ och leta upp sprängskisser på förgasare,luftrenare och vad du ska meka brukar vara lättare då.Ska du ha öppna luftrenare måste du troligen bestycka om förgasarna med andra munstycke.Insugningsgummina är dyra nya men kanske kan du hitta på e-bay eller någon mc.skrot som är ok,kolla även gummi membranen i förgasarna ,i "klockorna" som sitter överst på förgasaren så dom är hela.Montera på förgasaren med kofot och diskmedel i värsta fall,väljer du sedan öppna filter så blir det mer plats och lättare att montera

  3. #3
    Medlem Brännjacks avatar
    Reg.datum
    okt 2011
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    102
    Kofot och diskmedel :P Låter tufft
    Sprängskissen på denna sida verkar stämma: http://www.cmsnl.com/yamaha-xj550j-1...list/B-07.html
    Men ojojoj. Den lektyren fungerar som rena John Blund.

    Vad sitter det på för munstycken nu? Hur många? Vart köper man nya munstycken? Vad kostar dom. Vilken storlek kan jag behöva? Hur invecklad kan ingreppet vara att sätta på öppet filter. Eller skulle jag behöva fyra st öppna filter?

    Tack för svar och tålmodighet.

  4. #4
    Medlem akemss avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    skåne
    Inlägg
    371
    Det är del 38 på sprängskissenoch det står vilken storlek det är på de gamla,jag gick upp två storlekar på min och sedan gick den bra.Jag satte på fyra filter av samma typ som biltemas http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC...ilter-koniskt/ fast jag köpte dom på e-bay.Munstycken köpte jag hos min lokala mc handlare tror dom kostade 25 kr/st och ett till varje förgasare.

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Falkenberg
    Inlägg
    390
    Luftburken går inte få bort om man inte skruvar ner halva hojjen :P
    Förgasarbryggan är ett helvete att få av och ännu värre att få på.

    Ett knep har varit att trycka in gummina mot luftburken in i burken så dom hänger på den yttre flänsen tappa fan inte ner dom i burken bara :O sen kränger man på bryggan, och med sin extremt lilla hand så lirkar man på luftburksgummina en efter en, ett extremt tålamodsprövande jobb.

    Det går också med mycket smörja och det hjälper bra om allt är relativt varmt.

    Än en gång kan jag rekommendera http://xjbikes.com/ läs på om rengörning, synkning och clunktest...

    /Janne

  6. #6
    Medlem Brännjacks avatar
    Reg.datum
    okt 2011
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    102
    Citat Ursprungligen postat av akems Visa inlägg
    Det är del 38 på sprängskissenoch det står vilken storlek det är på de gamla,jag gick upp två storlekar på min och sedan gick den bra.Jag satte på fyra filter av samma typ som biltemas http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC...ilter-koniskt/ fast jag köpte dom på e-bay.Munstycken köpte jag hos min lokala mc handlare tror dom kostade 25 kr/st och ett till varje förgasare.
    Skulle du kunna posta några bilder på hur det ser ut på din hoj med luftfiltrena? Satte du på dom före eller efter du monterat på förgasaren? Dom får plats med andra ord? Kul att höra! Vilka munstycken bytte du? både låg och högfart? Vad för skillnad blev det med öppna filter och andra munstycken. Eller gjorde du så för att underlätta ditmonteringen av förgasaren? Hur gjorde du för att få bort luftburken?

  7. #7
    Medlem Brännjacks avatar
    Reg.datum
    okt 2011
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    102
    Citat Ursprungligen postat av Borken Visa inlägg
    Luftburken går inte få bort om man inte skruvar ner halva hojjen :P
    Förgasarbryggan är ett helvete att få av och ännu värre att få på.

    Ett knep har varit att trycka in gummina mot luftburken in i burken så dom hänger på den yttre flänsen tappa fan inte ner dom i burken bara :O sen kränger man på bryggan, och med sin extremt lilla hand så lirkar man på luftburksgummina en efter en, ett extremt tålamodsprövande jobb.

    Det går också med mycket smörja och det hjälper bra om allt är relativt varmt.

    Än en gång kan jag rekommendera http://xjbikes.com/ läs på om rengörning, synkning och clunktest...

    /Janne
    Tack för länken! Du är guld! Har du några mer tips på hur man monterar på förgasarna? Allt är välkommet. För det var inte lätt att få av dom inte.

    Jag hittar inga insugsgummin och packningar är lite för dyrt för mig för tillfället.
    Men jag har ett packningsark och tänkte använda det istället. Tror du/ni det går bra?
    Och sen sprickorna i insugsgummina ( om det nu heter så ) tänkte jag göra en tillfällig lösning på. Silicon. Vad tror ni? Sätta på insugsgummina innan jag monterar på förgasarna. Och sedan stryka på silicon runt om gummina. Förgasaren monteras på sist. Tror ni det håller och blir bra?



    Lite bilder på förgasaren. Har läst lite men skulle nog behöva en lite tydligare genomgång på vart, hur mycket osv jag ska skruva på förgasaren etc. Förlåt
    Vill alltså rengöra den samt ev byta munstycken.




    Vad gör den där mässingskruven som syns på bilden under?



    Lite dålig bild på insugsgummit här under. Men det ser inte ut som att sprickorna har gått igenom riktigt. Har försökt att kolla men ser inget.



    En bild på gummit igen.



    Förgasaren igen.



    Innan jag började demontera


  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Falkenberg
    Inlägg
    390
    Gummina ser inte bra ut, men är inte sprickorna rätt igenom så gör det så mycket (du får leta läckor med startgas när du har grejjerna på igen).
    Jag är skeptisk till att du får siliconet å fästa på insugningsgummina men det kan vara värt ett försök, jag hade inte gjort det.

    Varför måste du skruva av gummina? Risken att du drar av en av bultarna är överhängande å då måste motorn ur ramen för att man ska få ur stumpen (man kan ju iofs testa med migsvetsen först).
    Packningsark funkar hur bra som helst om man tillverkar packningarna nogrannt

    Den stora skruven är tomgångsjusteringen.

    Några mer tips ang tillbakamonteringen har jag inte, då jag försöker förtränga minnena från när jag själv pillade med Xj :P

  9. #9
    Medlem Brännjacks avatar
    Reg.datum
    okt 2011
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    102
    Japp. Så var det klart. Förgasaren var inte vacker inuti. Visade sig att det rostat ordentligt i tanken. Rosten i sin tur hade följt med bensinen ned i förgasarna och till och med täppt igen ett utav munstyckena. Blåste rent med tryckluft och skruvade ihop den igen.

    Beslöt mig för att följa exemplet med såpa och smorde in både insug och förgasare i det.
    Värt att tänka på för dom som mekar för första gången med dessa hojar, att insugsgummi går att sätta på fel håll Se till att pluggen är vända uppåt. Och inte snett
    Det var rätt bökigt men förgasaren går faktiskt att sätta på igen Använd handkraft och var inte rädd för att ta i.

    Insugsgummina tog jag dän för att jag var orolig för sprickorna som fanns i dom. Sprickorna var på gränsen att gå igenom. Kletade ett lager av silicon runt dom och lät torka över natten. blev riktigt bra faktiskt.
    Packningarna såg ut att komma i från andra världkriget, så jag använde ett packningsark och skar ut nya packningar. Fick en del blåsor på händerna av skalpelen. Men annars blev dom fina.
    Nu är allt på hojen och jag har kontrollerat insugsgummina med hjälp av startgas. Ingen reaktion. Perfekt!
    Körde första testrundan och märkte en ordentlig skillnad. Den går väldigt jämt nu och vill passa på att tacka JWF racing för hjälp med rengöring av förgasare och nya vajrar
    Har dock inte sett över tanken på hojen och har därför efter första testrundan satt på ett biltema bränslefilter.

    En fråga. Choken Har blivit fjädrande. Vilket gör att jag alltså måste hålla in den med tummen när det behövs. Så var det inte innan. Och jag kan inte komma på vad jag glömt. Hjälp?

    Glada hälsningar // BrännJack
    Senast redigerat av Brännjack den 2011-11-01 klockan 00:49.

  10. #10
    Medlem Brännjacks avatar
    Reg.datum
    okt 2011
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    102
    Jag fortsätter i den här tråden då

    När hojen kommer upp till ca 6000 varv så känns det som att det tar i mot lite. Att den inte riktigt vill

    Jag har ju fått mina förgasare rengjorda men märkte att det var mycket rost i tanken. Kanske hann det komma ned några flingor i förgasaren innan jag hann sätta på bränslefiltret

    Först så tänkte jag inte på det då jag sällan är uppe i 6000 varv med hojen men nu börjar jag bli fundersam.

    Det kanske är en inställning? Hur stället man in förgasare?
    Eller kanske behöver jag större högfartsmunstycken. Är det fyra stycken i så fall?

    Jag vill verkligen ha en verkstadshandbok till min yamaha men jag har verkligen inga pengar

    Hjälp!

    kramar / BrännJack

Liknande ämnen

  1. Yamaha xv 1600, två frågor!
    Av D-tine i forum Mekhörnan
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2018-05-05, 09:30
  2. Nybörjar frågor + Suzuki xn85 frågor?
    Av kryckan90 i forum Street
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2016-02-05, 00:32
  3. Aphäng Frågor Yamaha xs 400
    Av Brännjack i forum Mekhörnan
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-07-14, 14:30
  4. Yamaha XTZ 660 förgasare
    Av Krolle i forum Mekhörnan
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-06-25, 12:41
  5. Yamaha XTZ 660 förgasare
    Av Krolle i forum Offroad
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-06-10, 15:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •