Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 17

Ämne: Specifik solosadel!

  1. #1
    Medlem MEHalls avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Kumla, Örebro län.
    Inlägg
    680

    Specifik solosadel!

    Skulle behöva en solosadei i storlek 44 cm lång och 38 cm bred minst, finns det någon svensk internet butik som kan ha det?





    Åka hoj? Ja, jag åker vart jag vill och när jag vill!

  2. #2
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379
    bikeparts(punkt)se kanske?






    //Janne

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av MEHall Visa inlägg
    Skulle behöva en solosadei i storlek 44 cm lång och 38 cm bred minst, finns det någon svensk internet butik som kan ha det?





    Vet inte hur pass händig du är, men kan ju inte vara svårt att få till en figuranpassad sadel om du skulle vilja det.
    Ett tips är ju att försöka hitta en gammal järnsits som fanns på slåttermaskiner förr och göra en avgjutning. Dom kunde man sitta i hela dagen med en filtstump i.
    Ett annat lite omständigt sätt är att göra en låda 10 cm hög och 50x50 cm. Fyll den med fin fuktig sand ( låna från ungarnas sandlåda ), placera lådan på den höjd du har då du sitter på hojen. Sätt dig ordentligt i sanden, så det blir ett ordentligt avtryck. ev. får du karva ur för låren lite, för det skall ju inte skava där. Lägg sedan på en list runt ramen kanske 2cm hög och fyll formen med gips. har du en bit kycklingnät, så lägg i det.
    När gipset stelnat har du en spegelvänd form av din ända. Nu kan du av glasfiber bygga en sadel.
    Eftersom den blir gjord av glasfiber är det ju lätt att klä sadeln med skumgummi och göra ett överdrag. Glöm inte att baka fast fästena på insidan så att bultarna sticker ut. Ev. gör maqn en platta med fastsvetsade bultar. När sadeln är färdigbakad så kan du ju med hjälp av en liten pendelsåg forma till rätt storlek.

  4. #4
    Medlem TMax500s avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg (Västra Frölunda)
    Inlägg
    522
    Har svårt att tro att en "vanlig" internetbutik i Sverige lagerför sadlar till en 35 år gammal hoj. För det är väl din CB 650 som frågan avser gissar jag? Testa Ebay. Jag sökte för skojs skull på engelska ebay.co.uk och fick ett antal träffar. Några är kanske relevanta för dig? Tyska ebay.de kan också ibland bra grejor. Har även handlat i Italien vid ett par tillfällen på ebay.it.

    Annars är det kanske en sadelmakare som gäller. De gör vad du vill ha! Fast det kostar nog ett par-tre tusenlappar, minst.

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av TMax500 Visa inlägg
    Har svårt att tro att en "vanlig" internetbutik i Sverige lagerför sadlar till en 35 år gammal hoj. För det är väl din CB 650 som frågan avser gissar jag? Testa Ebay. Jag sökte för skojs skull på engelska ebay.co.uk och fick ett antal träffar. Några är kanske relevanta för dig? Tyska ebay.de kan också ibland bra grejor. Har även handlat i Italien vid ett par tillfällen på ebay.it.

    Annars är det kanske en sadelmakare som gäller. De gör vad du vill ha! Fast det kostar nog ett par-tre tusenlappar, minst.
    Gör han efter min modell att göra själv, så kostar det kanske max 500:-

  6. #6
    Medlem Benny intruders avatar
    Reg.datum
    feb 2015
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    328
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Vet inte hur pass händig du är, men kan ju inte vara svårt att få till en figuranpassad sadel om du skulle vilja det.
    Ett tips är ju att försöka hitta en gammal järnsits som fanns på slåttermaskiner förr och göra en avgjutning. Dom kunde man sitta i hela dagen med en filtstump i.
    Ett annat lite omständigt sätt är att göra en låda 10 cm hög och 50x50 cm. Fyll den med fin fuktig sand ( låna från ungarnas sandlåda ), placera lådan på den höjd du har då du sitter på hojen. Sätt dig ordentligt i sanden, så det blir ett ordentligt avtryck. ev. får du karva ur för låren lite, för det skall ju inte skava där. Lägg sedan på en list runt ramen kanske 2cm hög och fyll formen med gips. har du en bit kycklingnät, så lägg i det.
    När gipset stelnat har du en spegelvänd form av din ända. Nu kan du av glasfiber bygga en sadel.
    Eftersom den blir gjord av glasfiber är det ju lätt att klä sadeln med skumgummi och göra ett överdrag. Glöm inte att baka fast fästena på insidan så att bultarna sticker ut. Ev. gör maqn en platta med fastsvetsade bultar. När sadeln är färdigbakad så kan du ju med hjälp av en liten pendelsåg forma till rätt storlek.
    Den sitsen från slåttermaskinen är ju fräckast som den är, men ventilation å allt..

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av Benny intruder Visa inlägg
    Den sitsen från slåttermaskinen är ju fräckast som den är, men ventilation å allt..
    Typ så här. Inte gratis men kanske passar stilen.
    http://www.oddstuff.se/sv/original-i...aktorsits.html
    Jan-Olov

  8. #8
    Medlem Benny intruders avatar
    Reg.datum
    feb 2015
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    328
    Citat Ursprungligen postat av Jan-Olov Visa inlägg
    Typ så här. Inte gratis men kanske passar stilen.
    http://www.oddstuff.se/sv/original-i...aktorsits.html
    Den är ju hur fräck som helst,
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Benny intruder Visa inlägg
    Den är ju hur fräck som helst,
    Det är ju den formen jag menar. Om man gör en avgjutning av den i glasfiber och klär den med skumgummi och ett överdrag, så kan den bli fin.

  10. #10
    Medlem MEHalls avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Kumla, Örebro län.
    Inlägg
    680
    Citat Ursprungligen postat av TMax500 Visa inlägg
    Har svårt att tro att en "vanlig" internetbutik i Sverige lagerför sadlar till en 35 år gammal hoj. För det är väl din CB 650 som frågan avser gissar jag? Testa Ebay. Jag sökte för skojs skull på engelska ebay.co.uk och fick ett antal träffar. Några är kanske relevanta för dig? Tyska ebay.de kan också ibland bra grejor. Har även handlat i Italien vid ett par tillfällen på ebay.it.

    Annars är det kanske en sadelmakare som gäller. De gör vad du vill ha! Fast det kostar nog ett par-tre tusenlappar, minst.
    Det är just det att jag vill göra om sadelpartiet så det behöver inte vara märkesspecifikt när det kommer till sadeln.


    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Vet inte hur pass händig du är, men kan ju inte vara svårt att få till en figuranpassad sadel om du skulle vilja det.
    Ett tips är ju att försöka hitta en gammal järnsits som fanns på slåttermaskiner förr och göra en avgjutning. Dom kunde man sitta i hela dagen med en filtstump i.
    Ett annat lite omständigt sätt är att göra en låda 10 cm hög och 50x50 cm. Fyll den med fin fuktig sand ( låna från ungarnas sandlåda ), placera lådan på den höjd du har då du sitter på hojen. Sätt dig ordentligt i sanden, så det blir ett ordentligt avtryck. ev. får du karva ur för låren lite, för det skall ju inte skava där. Lägg sedan på en list runt ramen kanske 2cm hög och fyll formen med gips. har du en bit kycklingnät, så lägg i det.
    När gipset stelnat har du en spegelvänd form av din ända. Nu kan du av glasfiber bygga en sadel.
    Eftersom den blir gjord av glasfiber är det ju lätt att klä sadeln med skumgummi och göra ett överdrag. Glöm inte att baka fast fästena på insidan så att bultarna sticker ut. Ev. gör man en platta med fastsvetsade bultar. När sadeln är färdigbakad så kan du ju med hjälp av en liten pendelsåg forma till rätt storlek.
    Låter faktiskt bra om jag hade en bra beskrivning bara.
    En gammal järnsits som fanns på slåttermaskiner förr skulle vara en utmärkt utgångspunkt till en bra sadel.

    Citat Ursprungligen postat av Jan-Olov Visa inlägg
    Typ så här. Inte gratis men kanske passar stilen.
    http://www.oddstuff.se/sv/original-i...aktorsits.html
    Exakt den formen är bra men priset var lite i högsta laget.

    Det tråkiga är att jag hittade en sida med beskrivning hur man konstruerade en solosadel, men tyvärr kunde jag inte hitta den igen.
    Så vet ni någon sida med beskrivning hur man gör en solosadel så mottages det tacksamt.

    Det var bra förslag och jag tror jag kan ha hittat vad jag behöver.




    Senast redigerat av MEHall den 2016-01-07 klockan 04:30.
    Åka hoj? Ja, jag åker vart jag vill och när jag vill!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •