Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 20 av 20

Ämne: Gaffelvinkel gamla resp nya hojar

  1. #11
    honda500
    Gäst
    Jag har provsuttit dussintal cyklar och det är bara ett fåtal cyklar jag har suttit bra. Vid undersökningar som gjordes på sjukhuset kunde ngn grads skillnad leda till att de kunde känna min plus. Problemen sitter mest i höger hand. Gaffelvinkeln tror jag har en roll i det hela men det kan nog andra faktorer som spelar roll. Customhojar brukar fungera bra. Offroad är rena mardrömmen att köra trots att jag gillar offroad. Jag har kollat upp gaffelvinkeln på hojar som jag har provkört och det inte har fungerat. De har allihop vinklar som inte är 26 grader. Hojar med jgst 26 grader verkar ger mig de rätta vinklar även om kanske inte är gaffel vinkel i sig som avgör om jag sitter bra eller inte.

    //honda500

    Citat Ursprungligen postat av Jåke Visa inlägg
    Gaffelvinkeln har inget med dina axlar att göra, om vi diskuterar skillnaden på samma typer av hojar. Då ska du helt byta hojtyp till custom eller nåt.

    Du märker inte skillnad på 1-2 grader. Skillnaden i förhållande mellan styre, tank, sadel och fotpinnar (kåpa/inte kåpa) varierar i större utsträckning och maskerar den lilla skillnaden i styrvinkel. Helt enkelt hojen allmänna körställning. Att både XJ6 och GSX1400 har 26 grader och bägge funkade bra har inget med gaffelvinkeln att göra, det är en vanlig vinkel på den typen av hojar...

    Hitta en körställning som passar, istället för att fundera på tekniska detaljer som har mer med hojens köregenskaper att göra.

  2. #12
    Medlem klauss avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    863
    tråden handlade att byta gaffelvinkel
    håller med Jåke att det har inget med ditt problem att göra,gaffelvinkel har med hojens beteende att göra
    vill du ha annan sittställning för dina axlar så handlar det om risers, styren och dess vinklar, finns massvis med olika varianter så det är inget problem att få exakt rätt.
    Be nån fota dig när du känner att allt är rätt, då kan man se vad som måste göras med den hojen som du nu råkar vilja ha

  3. #13
    honda500
    Gäst
    Jag kommer att göra ett test på mcmässan och det kommer nog avgöra om teori stämmer eller om jag har fel.

    Jag läste att suzuki dl strom 650 ska visst ha 26 graders gaffelvinkel. Om min teori stämmer så borde jag sitta bra på den. Har jag fel får jag nog omvärdera min teori.

  4. #14
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av honda500 Visa inlägg
    Jag kommer att göra ett test på mcmässan och det kommer nog avgöra om teori stämmer eller om jag har fel.

    Jag läste att suzuki dl strom 650 ska visst ha 26 graders gaffelvinkel. Om min teori stämmer så borde jag sitta bra på den. Har jag fel får jag nog omvärdera min teori.
    Jag tror inte heller att det är gaffelvinkeln som avgör det hela ensamt. Det är ju en jäkla massa parametrar som skall stämma för att uppnå en god förarkomfort.
    Själv har jag problem med ryggen.
    Fick en mycket fin komfort på min Transalp genom att göra några små förändringar. Ändrade styret lite grann och monterade styrhöjare samt tog bort lite mjukt skumgummi i sadeln och ersatte det med en gelpad. Nu kör jag utan problem 100 mil på en dag på blandade vägtyper.
    Nu har väl tråden blivit snurrad igen.

  5. #15
    honda500
    Gäst
    Finns det raisers med olika vinklar?

    Det som jag är mest rädd för är att jag köper en hoj och sen inte lyckas få ordning på problemet och då har både fått mcsäsongen förstörd och förlorat säkert en slant.

  6. #16
    http://www.touringbutiken.se/Servlet...11&anr=69-1262
    En sådan köpte jag men silverfärgad, och jag blev nöjd.
    Jan-Olov

  7. #17
    honda500
    Gäst
    Ok jag hittadr liknande på Biltema/feltema men om jag har förstått det hela rätt så höjer det bara styret i demvinkel som styret är i eller?

  8. #18
    Medlem klauss avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    863
    risers finns i alla möjliga varianter, du kan flytta styret bakåt ,framåt,uppåt,neråt
    Senast redigerat av klaus den 2011-11-25 klockan 19:58.

  9. #19
    Du kollade inte klart för styret flyttades bakåt vilket ändrar mycket på styrets position.
    Jan-Olov

  10. #20
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Jan-Olov Visa inlägg
    Du kollade inte klart för styret flyttades bakåt vilket ändrar mycket på styrets position.
    Eftersom borrhålen oftast är lite större än bultens diameter på styrhöjarna, så kan man lätt slipa ner styrhöjarna i bakkanten några grader.

Liknande ämnen

  1. Info om gamla hojar
    Av Hornet i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-05-11, 15:25
  2. grus kurs resp poliskurs
    Av Hondamannen i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-11-20, 19:25
  3. HVA mod 27 Resp 227
    Av Gösta i forum Veteran
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2013-11-14, 00:25
  4. Min gamla hoj.
    Av Jan-Olov i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-05-09, 10:06
  5. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-09-13, 11:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •