Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 20

Ämne: Gaffelvinkel gamla resp nya hojar

  1. #1
    honda500
    Gäst

    Gaffelvinkel gamla resp nya hojar

    Hej!

    Hur svårt och hur dyrt är det ändra gaffelvinkeln på gamla och nya motorcyklar? Hur påverkar ändringar av gaffelvinkeln väghållningen?

    Mvh

    Honda500
    Senast redigerat av honda500 den 2011-11-22 klockan 20:48.

  2. #2
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Känns som ett lite för brett ämne för att sammanfatta i ett forumsvar..

    Korta svar: kan man inte svetsa är det både svårt och dyrt. Brant gaffelvinkel = nervös men snabbstyrd. Flack gaffelvinkel = kursstabil men trög-/svårstyrd.

    Edit: Man kan ju göra mindre men märkbara förändringar genom att höja/sänka bak alt. Hissa/sänka gafflarna i styrkronan, klarar tillome jag av och är billigt.
    Senast redigerat av Molgan den 2011-11-22 klockan 21:00.
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

  3. #3
    honda500
    Gäst
    Jag har efter mkt undersökningar och tänkande kommit fram till att just en gaffelvinkel på 26 grader passar ihop med mina axlar. Därför vill jag ta reda på vad det kostar att modifiera en hoj så att jag just får de 26 grader jag behöver.


    Citat Ursprungligen postat av Molgan Visa inlägg
    Känns som ett lite för brett ämne för att sammanfatta i ett forumsvar..



    Korta svar: kan man inte svetsa är det både svårt och dyrt. Brant gaffelvinkel = nervös men snabbstyrd. Flack gaffelvinkel = kursstabil men trög-/svårstyrd.

    Edit: Man kan ju göra mindre men märkbara förändringar genom att höja/sänka bak alt. Hissa/sänka gafflarna i styrkronan, klarar tillome jag av och är billigt.

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Det är nog ett av de knepigaste omändringarna i ramkonstruktionen du kan göra. Det är i så fall bara att hoppas att SBP inte märker det hela, för då blir det problem.
    vad har du för gaffelvinkel nu.
    Du har ju som tidigare skrivits möjligheter att sänka eller höja bak, eller höja och sänka fram utan att skära itu ramen.
    Du kan ju prova med att ändra stoppning i sadeln eller att montera styrhöjare ev. byta styre.

    Det finns en hel del att göra för att få optimal sittkomfort.

    Ingen förare sitter ju egentligen lika, så varför finns det så få standardmöjligheter att utforma förarplatsen individuellt?
    nu är han nära
    Senast redigerat av Olle Å den 2011-11-22 klockan 21:32. Anledning: xx

  5. #5
    honda500
    Gäst
    Jag har länge trott att det skulle funka med att bara byte styre och ändra stoppningen men satt jag funderade på vilka hojar som jag har provkört och som funkat bra med mina axlar. Gsx 1400 och yamaha xj6 är två exempel och bägge har en gaffelvinkel på 26 grader. I insåg då att det inte hjälper med att byta styre och ändra på stoppningen i sadeln.
    Senast redigerat av honda500 den 2011-11-22 klockan 21:44.

  6. #6
    Byt gaffelkrona http://www.tolle.se/
    Detta är väll något som annars bruka göras på customhojar.
    Justera hellre styret.
    Jan-Olov

  7. #7
    Medlem klauss avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    863
    jo,det absolut enklaste är att byta gaffelkrona till den vinkeln du vill ha
    det är inte billigt,även om jag tror att din krona inte kommer ens i närheten av vad min krona kostade
    ändrar man mycket så får man troligen byta lite vajrar och slangar också och möjligen risers,beroende hur mycket plats det finns
    jag ändrade +12 grader (från 33 till 45), detta stabiliserade hojen så nu är den underbar att köra. Var tvungen att byta risers och bromsslangar och gasvajer
    själva jobbet tog en dag (rivning av det gamla och montering av nya)
    Du kan se bilder på min fotoalbum

    ändrar du styret och risers så kan du komma undan med ca 500 :- med biltemas grejer, gjorde det med en Suzuki 400 och då bytte jag inga slangar
    Senast redigerat av klaus den 2011-11-24 klockan 08:37.

  8. #8
    Medlem GeländeSports avatar
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Tyskland
    Inlägg
    85
    Citat Ursprungligen postat av honda500 Visa inlägg
    funderade på vilka hojar som jag har provkört och som funkat bra med mina axlar. Gsx 1400 och yamaha xj6 är två exempel och bägge har en gaffelvinkel på 26 grader.
    Törs man förseslå ett byte till någon av dessa hojar, eller någon annan 26-gradare? Tror det kan vara både billigare och bättre än att börja justera in en annan motorcykel som man kanske inte behåller livet ut.

  9. #9
    Jåke
    Gäst
    Gaffelvinkeln har inget med dina axlar att göra, om vi diskuterar skillnaden på samma typer av hojar. Då ska du helt byta hojtyp till custom eller nåt.

    Du märker inte skillnad på 1-2 grader. Skillnaden i förhållande mellan styre, tank, sadel och fotpinnar (kåpa/inte kåpa) varierar i större utsträckning och maskerar den lilla skillnaden i styrvinkel. Helt enkelt hojen allmänna körställning. Att både XJ6 och GSX1400 har 26 grader och bägge funkade bra har inget med gaffelvinkeln att göra, det är en vanlig vinkel på den typen av hojar...

    Hitta en körställning som passar, istället för att fundera på tekniska detaljer som har mer med hojens köregenskaper att göra.
    Senast redigerat av Jåke den 2011-11-24 klockan 09:18.

  10. #10
    honda500
    Gäst
    Gör så jag lyssnar!

    //honda500

    Citat Ursprungligen postat av GeländeSport Visa inlägg
    Törs man förseslå ett byte till någon av dessa hojar, eller någon annan 26-gradare? Tror det kan vara både billigare och bättre än att börja justera in en annan motorcykel som man kanske inte behåller livet ut.

Liknande ämnen

  1. Info om gamla hojar
    Av Hornet i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-05-11, 15:25
  2. grus kurs resp poliskurs
    Av Hondamannen i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-11-20, 19:25
  3. HVA mod 27 Resp 227
    Av Gösta i forum Veteran
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2013-11-14, 00:25
  4. Min gamla hoj.
    Av Jan-Olov i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-05-09, 10:06
  5. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-09-13, 11:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •