Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 21 till 25 av 25

Ämne: Böter och indraget körkort. Vad gäller?

  1. #21
    Mc-Bosse
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Nina Visa inlägg
    Av ditt första inlägg att döma som startade tråden kan man, när man läser dina rader att du verkar orolig för ev indraget körkort och vill veta vad det är som gäller. Du kunde ha skrivit i så fall att du inte har blivit av med lappen redan i första inlägget.
    Jo jag kunde ju vara övertydlig och sagt att jag har mitt körkort i plånboken.

    "Inga moralpredikningar" skrev jag bara för att ev. slippa just sådana. Tänkte på tråden där jag hävdade att det är dumt att köra Stockholm-Uppsala på 15 min med mc men ändå att det var skickligt gjort. I den tråden ifrågasattes min moral och sätt att se på hastighetsregler eftersom jag hade två synpunkter på samma sak.

  2. #22
    Mc-Bosse
    Gäst
    Det som blev fel var att polismannen inte använde axelstödet vilket inte det minsta påverkar instrumentets funktion. Därför friades mannen ifråga, inte för att det var fel på instrumentet eller att de föreskrivna kontrollerna inte gjorts.
    Utan att ha läst artikeln:

    Ibland undrar jag var det sunda förnuftet tagit vägen. I detta fallet verkar det inte ha funnits i rättegångssalen...

  3. #23
    Medlem Mr.Peters avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    378
    Citat Ursprungligen postat av RobbeS Visa inlägg
    Det finns föreskrifter hur ett instrument ska kontrolleras vid en daglig kontroll som tar två minuter och sedan i samband med att trafikkontroll påbörjas och avslutas vilket bokförs i ett så kallat platsprotokoll. Tror du verkligen att en polis med månadslön skulle riskera sitt jobb för att ljuga om att han/hon gjort denna kontroll för att spara in två minuter betald arbetstid?
    Man behöver inte vara kärnfysiker för att handha ett laserinstrument och de föreskrifter som finns för att kontrollera instrumentet är lätta att följa.

    I expressens artikel framgår det klart och tydligt att det inte var fel på själva instrumentet utan de uppmätta hastigheterna stämmer alldeles säkert. Det som blev fel var att polismannen inte använde axelstödet vilket inte det minsta påverkar instrumentets funktion. Därför friades mannen ifråga, inte för att det var fel på instrumentet eller att de föreskrivna kontrollerna inte gjorts. Anledningen till att kravet på axelstöd infördes var för att det inte skulle ifrågasättas om instrumentet hålls tillräckligt stadigt. Men jag kan lova att alla som provar att mäta med ett laserinstrument ganska snabbt inser att det i princip är omöjligt att mäta fel.
    Hur kan du lita på att polisen med månadslön gör kontrollen riktigt när han inte ens kommer ihåg att ha axelstödet??

    Vill minnas att man i trafikmagasinet för några år sedan uppmätte ett stillastående föremål till 50 km/tim så visst går det att göra fel även om de inte är kärnfysiker.

  4. #24
    Medlem Mr.Peters avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    378
    Citat Ursprungligen postat av Mc-Bosse Visa inlägg
    Jag har inget indraget körkort.
    Det var ju för skönt,här har jag gått och tyckt synd om dig i onödan.

  5. #25
    Citat Ursprungligen postat av Mr.Peter Visa inlägg
    Hur kan du lita på att polisen med månadslön gör kontrollen riktigt när han inte ens kommer ihåg att ha axelstödet??

    Vill minnas att man i trafikmagasinet för några år sedan uppmätte ett stillastående föremål till 50 km/tim så visst går det att göra fel även om de inte är kärnfysiker.
    Det var ju polismannen själv som påpekade att han gjort fel varför böterna återkallades... När det gäller själva funktionskontrollerna så går det inte att missa då man måste fylla i dessa i protokollet.

    Trafikmagasinet lades ner 2003 och det aktuella inslaget sändes i April 1995 då man uppmätte ett hus till 16 km/h med ett instrument som man köpt in själv. Laser var i det närmaste okänt på landets vägar då och det har säkert hänt en hel del på 16 år.

Liknande ämnen

  1. kunskapsprov gäller bara 1 år
    Av Viragomannen i forum MC-kort
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-10-04, 07:34
  2. trafikregler, vad gäller?
    Av unbornichen i forum Offroad
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-12-26, 20:11
  3. MC och p-böter
    Av pewa i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2009-10-22, 19:55
  4. Indraget mc-kort i tio år för en wheelie?
    Av pewa i forum Nyhetsarkiv
    Svar: 61
    Senaste inlägg: 2008-01-23, 23:37
  5. Vad gäller vi den här skylten?
    Av pewa i forum Off topic
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-12-21, 08:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •