Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 25

Ämne: Böter och indraget körkort. Vad gäller?

  1. #1
    Mc-Bosse
    Gäst

    Böter och indraget körkort. Vad gäller?

    Hej!

    Snälla inga moralpredikningar! Och bötesbelopp och gränser är ändrade. De är inte samma som för 30 år sedan. Jag vill bara veta vad som gäller...

    Är det detta som gäller? Och är det så att faktumet att körkortet kan åka även vid lägre hastighetsöverträdelser inte nämns? Förstår att polisen kan ta körkortet på plats om det anses vara vårdslös körning oavsett vad. Men på motorvägen med gles trafik och jag håller 159 km/tim? Det kan också räknas som vårdslös körning men kan man komma undan med det högsta bötesbeloppet utan få körkortet indraget? Det är kanske upp till polisen ifråga som står där med sin laser...?

    "Fortkörningsböter

    50 km/h eller lägre hastighetsbegränsning
    Över tillåten hastighet Bötesbelopp
    1–10 km/h 2 000 kr
    11–15 km/h 2 400 kr
    16–20 km/h 2 800 kr
    21–25 km/h 3 200 kr
    26–30 km/h 3 600 kr
    31–40 km/h 4 000 kr
    Över 40 km/h Överträdelsen rapporteras till åklagare

    Högre än 50 km/h hastighetsbegränsning
    Över tillåten hastighet Bötesbelopp
    1–10 km/h 1 500 kr
    11–15 km/h 2 000 kr
    16–20 km/h 2 400 kr
    21–25 km/h 2 800 kr
    26–30 km/h 3 200 kr
    31–35 km/h 3 600 kr
    36–50 km/h 4 000 kr
    Över 50 km/h Överträdelsen rapporteras till åklagare"

  2. #2
    Ankan1
    Gäst
    Är det t ex trettio km över på motorväg så åker mycket riktigt körkortet.En del har ju lyckats få behålla sitt körkort trots detta om de tillhört rätt samhällsgrupp med fina advokater.Fick mitt körkort indraget för något år sedan på motorväg i rent för hög fart.Trots att de drog av vad de kunde så hamnade jag på en enda ynka km över trettio km för fort och detta kort åkte då tre månader.

  3. #3
    Mc-Bosse
    Gäst
    Jag hade fått behålla mitt körkort om lasern visat max 150 år 1998 då jag hade bråttom på en 110-väg. Poliserna sa detta men då lasern visade 153 (jo även jag fick titta) så var det indraget körkort och inkopplad åklagare som blev resultatet. Så då var det inofficiellt max 40 för fort på motorvägen men officiellt var det max 30 för fort innan körkortet åkte.

    Alla hörde väl talas om "139-regeln"? Sen höll jag ju faktiskt 180 men lasern måste per automatik ha dragit av 10% för så jädra fel visade inte min hastighetsmätare.

  4. #4
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Trist, hur går det med jobbet nu? Du är ju yrkeschaufför, vad får ni göra istället under tiden?

  5. #5
    Ankan1
    Gäst
    Gör som den där killen i mellansverige som blev stoppad för något år sedan för fortkörning.Han skyllde på Alfons Åbergs låtsaskompis Molgan.Hela ärendet gick till domstol och hör och häpna ... han blev friad när föraren enligt domaren inte kunde hittas !?.

    Nu är detta absolut inget skämt men de som dömmer dessa dommar är uppenbart ett STORT skämt.

    Själv fick jag som sagt tre månader utan körkort och dryga böter på flera tusen samt så fick jag skaffa id kort för att kunna utföra bankärenden mm.Inget kul alls med andra ord.Hoppas det löser sig för dig.Däremot blev mina resekostander på buss mycket lägre än när jag transporterade mig med egna fordon.Tre månader går rätt fort ändå på vinterhalvåret.
    Senast redigerat av Ankan1 den 2011-11-20 klockan 17:58.

  6. #6
    Medlem Mr.Peters avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    378
    Om det nu var en laserpistol så be att få se kalibreringsintyget.
    Många som klarat sig på det.

    Även en laserpistol kan slå ordentligt fel.

    Över 30 på motorväg så ryker lappen.


    Vad jag vet så är det 30 km/tim för fort som gäller som gräns innan lappen ryker.
    Utan där det är 30 då ryker lappen redan vid 50.

    Hoppas det ordnar sig!
    Senast redigerat av Mr.Peter den 2011-11-20 klockan 18:22.

  7. #7
    Medlem TMax500s avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg (Västra Frölunda)
    Inlägg
    522
    Citat Ursprungligen postat av Mc-Bosse Visa inlägg
    Förstår att polisen kan ta körkortet på plats om det anses vara vårdslös körning oavsett vad. Men på motorvägen med gles trafik och jag håller 159 km/tim? Det kan också räknas som vårdslös körning men kan man komma undan med det högsta bötesbeloppet utan få körkortet indraget
    Bötesbeloppet och det indragna körkortet är två olika saker, två olika bedömningar som görs av två olika instanser. I vart fall var det så när jag åkte dit för en massa år sedan. Om jag minns rätt så förklarades det ungefär så här för mig:

    Det ena är ett straff (böterna) för överträdelsen. Polis/åklagare/tingsrätt är inblandade och dömer ut straffet.
    Det andra är en sorts indragning av rättigheten att ha körkort och detta görs av Länsrätten. Men det anses inte vara ett straff utan något annat (jag minns ej termen för det - "det som inte är ett straff men som ändå är ett straff..."). Så det är två olika processer.

    I mitt fall (166 km/t i bil på motorväg, som snitthastighet) tyckte polis/åklagare att det "bara" var en hastighetsöverträdelse och det gick inte till rättegång eller dömdes för vårdslöshet i trafik. Skälet till detta var att det var dagsljus, solsken, snustorr vägbana, ny och bra bil, nästan ingen trafik alls (jo, en vit Saab... )

    Den andra delen, Länsrätten, sade "mer än 30 över - aja baja" och ville dra kortet på 3 månader. Efter viss brevväxling och intyg från arbetsgivaren blev det till slut 2 månader.

    Så kan det gå. En pikant detalj var att poliserna sade "bra att du slog av, vi trodde inte vi skulle komma ikapp, vi funderade på att lägga av". (Men säg inte det till någon, det är inget bra föredöme... )

  8. #8
    Mc-Bosse
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Nina Visa inlägg
    Trist, hur går det med jobbet nu? Du är ju yrkeschaufför, vad får ni göra istället under tiden?
    Vad är det som ska gå bra eller inte? Jag får aldrig böter. Senaste gången var 1998.

  9. #9
    Mc-Bosse
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Mr.Peter Visa inlägg
    Hoppas det ordnar sig!
    Jo det blir nog bra, vad du nu åsyftar...

    Jag bara ville veta vad som gäller och indraget körkort räknas tydligen i en annan kategori än böter som är ett straff. Eftersom det står att åklagare kopplas in vid kraftiga hastighetsöverträdelser så kunde det ju stått att länstryrelsen kan bli en instans som avgör om indraget körkort vid mildare överträdelser.

    Polisen och länsstyrelsen är det som avgör och då är det ju i viss mån upp till polisen ifråga hur det blir för han/hon rapporterar till länstyrelsen om hur situationen var vid hastighetsöverträdelsen.

    Är polisen på det humöret kan jag ju blåsa på i 220 i dagsljus på en i övrigt gles motorväg och komma undan med böter. En ung polis som själv gillar snabba fordon privat kan ju tänkas ha ett annat synsätt på en kraftig hastighetsöverträdelse med en i övrigt fin och trafiksäker bil eller mc med friska däck och trevlig förare. Inga regler är huggna i sten.

    Men för fort ska man inte köra för det är inte bra.

  10. #10
    Mc-Bosse
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av TMax500 Visa inlägg
    Bötesbeloppet och det indragna körkortet är två olika saker, två olika bedömningar som görs av två olika instanser.
    Tack!

Liknande ämnen

  1. kunskapsprov gäller bara 1 år
    Av Viragomannen i forum MC-kort
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-10-04, 07:34
  2. trafikregler, vad gäller?
    Av unbornichen i forum Offroad
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-12-26, 20:11
  3. MC och p-böter
    Av pewa i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2009-10-22, 19:55
  4. Indraget mc-kort i tio år för en wheelie?
    Av pewa i forum Nyhetsarkiv
    Svar: 61
    Senaste inlägg: 2008-01-23, 23:37
  5. Vad gäller vi den här skylten?
    Av pewa i forum Off topic
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-12-21, 08:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •