Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 30 av 38

Ämne: Viltolyckor

  1. #21
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av honda500 Visa inlägg
    forskning är namnet
    Hmm - vem gör denna forskning - VTI?
    Senast redigerat av Ove den 2011-11-21 klockan 17:35.
    Ove

  2. #22
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Följt denna tråd noga, å som vanligt kommer det en del känslor inn i spelet. Eftersom jag både är jägare å mcförare blir jag lite kluven i era resonemang. Mänskan är predator å äter kött, varit med i ekosystemet ganska länge nu. Själv äter jag nästan bara vilt å fisk. Håller med att viltet bör hållas på lämplig nivå,vilket då faller på jägarnas lott. Vildsvinen har vi inte jagat på länge, därför förstått att detta blir en svår uppgift för jägarkåren. Känner att det va dumt att släppa vildsvinen lösa i Sverige igen. När det gäller stora rovdjuren är sverige väldigt delat. Dom som inte har några besvär med rovdjur tycker det är exotiskt. Djurhållare (mest fårägare) som försöker hålla landskapet öppet med djur är inte lika roade av rovdjursbesök. Skyddsjakt är kanske den lösning vi har i dag, detta borde även utnyttjas för klövvilt som uppehåller sig på och vid vägen. Tänkte bara.
    Jan

  3. #23
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Jovisst - men hur? Hoppas att mitt tjafs om ekosystemet inte uppfattas som pajkastning men problemet finns och är svårlöst. Viltstängsel hindrar rådjur -> älg men dom andra går igenom. Kalhygge och och röjt från all vegetation 100 m från alla vägkanter? Fler förslag?
    har sett både älgar och rådjur hoppa över viltstängselMen det är ju självklart att man måste jaga,hur skulle det annars se ut.Jagat har man väl alltid gjort,men det är väl klart man kan sitta nere i storstan och tycka synd om varg och björn.Jag har heller inget emot dom,bara dom inte gör mig eller kära något för då smäller det oavsett om djuret har 2 eller 4 ben
    Senast redigerat av engström67 den 2011-11-21 klockan 19:32.

  4. #24
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Jovisst - men hur? Hoppas att mitt tjafs om ekosystemet inte uppfattas som pajkastning men problemet finns och är svårlöst. Viltstängsel hindrar rådjur -> älg men dom andra går igenom. Kalhygge och och röjt från all vegetation 100 m från alla vägkanter? Fler förslag?
    En älg som vill gå förbi ett viltstängsel gör det, jag har sett en ko som ställer sig på bakbenen och pressar ner staketet så att kalven kommer över. Lägg märke till att i bland ser man några meter staket som ligger ner då är det älg som har gjort detta.
    Jan-Olov

  5. #25
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Jan-Olov Visa inlägg
    En älg som vill gå förbi ett viltstängsel gör det, jag har sett en ko som ställer sig på bakbenen och pressar ner staketet så att kalven kommer över. Lägg märke till att i bland ser man några meter staket som ligger ner då är det älg som har gjort detta.
    Jodå och det är vad jag menar - tekniska lösningar som viltspeglar på 60-talet, vittunnlar och viltstängsel funkar inte p.g.a att djuren inte gör som teknokraterna tänkt sig. Jag har också sett att älgar kliver över och rådjur kryper under men som regel stannar just dom vid nätet. Blir nog att fortsätta med ekologiskt tjafs.
    Ove

  6. #26
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Följt denna tråd noga, å som vanligt kommer det en del känslor inn i spelet. Eftersom jag både är jägare å mcförare blir jag lite kluven i era resonemang. Mänskan är predator å äter kött, varit med i ekosystemet ganska länge nu. Själv äter jag nästan bara vilt å fisk. Håller med att viltet bör hållas på lämplig nivå,vilket då faller på jägarnas lott. Vildsvinen har vi inte jagat på länge, därför förstått att detta blir en svår uppgift för jägarkåren. Känner att det va dumt att släppa vildsvinen lösa i Sverige igen. När det gäller stora rovdjuren är sverige väldigt delat. Dom som inte har några besvär med rovdjur tycker det är exotiskt. Djurhållare (mest fårägare) som försöker hålla landskapet öppet med djur är inte lika roade av rovdjursbesök. Skyddsjakt är kanske den lösning vi har i dag, detta borde även utnyttjas för klövvilt som uppehåller sig på och vid vägen. Tänkte bara.
    Det blir ju knepiga frågeställningar då känslorna tar över. Själv är jag ju både djurägare och mc-förare och bor i det viltrika Värmland. Visst är det lite exotiskt med att både varg och björn strövat förbi här. Även vildsvin och lo har synts till här i trakterna. Jag är ju ingen jägare själv, men undrar många gånger hur jakten här i Värmland nästan har något religiöst över sig.
    Förstår ändå inte varför inte myndigheterna kräver att flera av de djur som förorsakar alla dessa olyckor kraftigt decimeras. Här i länet är det ju älg och rådjur.

  7. #27
    honda500
    Gäst
    Hur gör ni när ni är ute och kör? Sjäv sveper jag av varje vägren, dike med mera så gott jag kan. Jag kommer också förmodligen nästa säsong slå av på takten. Inte värt att kollidera med ett vildsvin i hög hastighet. Vilda djur skrämmer mig mer än andra fordon på vägarna.

  8. #28
    Jåke
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av honda500 Visa inlägg
    Vilda djur skrämmer mig mer än andra fordon på vägarna.
    Nja... de är åtminstone hyggligt förutsebara. Det är sällan dina mottrafikanter, annat än att de garanterat inte beter sig som du skulle gjort själv. När du kör hoj har du inga "med"
    Jag föredrar nästan djuren, problemet är väl deras bristande synlighet...

    Skickat från min Neo, ursäkta om jag är kortfattad.

  9. #29
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av honda500 Visa inlägg
    Hur gör ni när ni är ute och kör? Sjäv sveper jag av varje vägren, dike med mera så gott jag kan. Jag kommer också förmodligen nästa säsong slå av på takten. Inte värt att kollidera med ett vildsvin i hög hastighet. Vilda djur skrämmer mig mer än andra fordon på vägarna.
    Jag gör som du - försöker hålla koll och slår av på takten när det skymmer på kvällen. Bara accepterar att viltet finns och rör sig fritt.
    Ove

  10. #30
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Slå av på¨takten och montera extraljus.

Liknande ämnen

  1. Viltolyckor farliga för MC-förare
    Av pewa i forum Nyheter
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2014-09-25, 16:10
  2. Viltolyckor och ansvar
    Av Olle Å i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2010-10-05, 21:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •