Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 38

Ämne: Viltolyckor

  1. #11
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Det här med viltolyckor är ju ett svårt kapitel. Att hålla nere viltstammen med mera rovdjur är det väl bara STADSBOR SOM VILL.
    Nädu, det är väl snarare så att en liten grupp rovdjurshatare i landsbygden tagit sig själva rätten att företräda resten av befolkningen i landsbygden.

  2. #12
    honda500
    Gäst
    Det var inte riktigt så jag menade. Det klart vi ska äta kött och det spelar ingen roll om det kommer ifrån skogen eller slakteri. Det jag menar är att vi skjuter ner all djur så har vi snart inga vilda djur kvar. Vi ska inte se skyddsjakt som enda lösning utan som en komplement.


    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Det finns vilttunnlar här och var i landet. Dom har nog ganska god verkan lokalt men är en dyr lösning som bara fungerar där det är mest problem. Enda möjligheten att det ska fungera till 100% är att ställa hela vägen på styltor och då blir det inte särskilt kul vägar. Vi får nog acceotera att det finns djur i naturen.

    Varför man skjuter djuren? Vi käkar kött helt enkelt och har varit jägare sen före vi blev s.k. moderna människor. Det är bara att titta på våra tänder och matsmältningsapparat för att se att vi är konstruerade för attt äta kött. Somliga hävdar att man kan fungera som vegan och det går ju hjälpligt om man ser till att man berikar kosten med ämnen som naturligt finns i köttbiten.

    Jag ser ingen negativ skillnad för djuren om man hämtar köttbiten i skogen mot att man föder upp broilerkossor och dito grisar i djurstallar.

  3. #13
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Då får vi väl säga så här. För att minska antalet viltolyckor så måste nog viltet reduceras på de platser där det är många olyckor. Var någonstans detta skall ske måste ju jägare och myndigheter komma överens om.
    Detta är ju problemet eftersom det bland våra myndihetspersoner finns de som vill ha bort viltet och de som vill ha det kvar.
    Detta dilemma går nog inte att lösa inom överskådlig framtid, så till dess KÖR FÖRSIKTIGT
    HOPPAS HAN GÖR DET

  4. #14
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av honda500 Visa inlägg
    Det var inte riktigt så jag menade. Det klart vi ska äta kött och det spelar ingen roll om det kommer ifrån skogen eller slakteri. Det jag menar är att vi skjuter ner all djur så har vi snart inga vilda djur kvar. Vi ska inte se skyddsjakt som enda lösning utan som en komplement.
    Skjuta bort alla djur är det ingen som vill göra. Vi människor har blivit så många att vi tränger undan djuren till ganska små områden och får därför se till att dom i sin tur är så få att dom inte inkräktar på våra revir (). Det kallas viltvård när man gör det på ett bra sätt och sköts av jägarkåren. Naturlig balans kan det inte bli för arten människa (Homo Sapiens) har fått en för stor utbredning.

    Att vara jägare idag är inget som betraktas med blida ögon av en alltmer urbaniserad befolkning som ser oss som rovgiriga lustmördare av oskyldiga djur. P.g.a. detta är det svårt att nyrekrytera och jägarkåren blir allt äldre. Nu kan det t.o.m. vara svårt att få tag på folk som kan göra eftersök på trafikskadat vilt i en del områden.
    Ove

  5. #15
    Vi får inte glömma den skada som klövviltet gör på våra skogar så att hålla en balans är viktigt. Vår skogsnäring är en mycket viktig inkomst för hela Sverige. Vildsvinen har spridit sig så mycket så att lantbruket får svårt att rädda sina grödor. Ett balanserat tänk angående jakten måste vi ha inte bara en romantik bild om att all jakt är ett nöjesdödande för all lyckad jakt slutar med ett kladdigt och slitsamt avslut, inte alls särskilt lustfyllt.
    Jan-Olov

  6. #16
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Varför skjuta djuren,släng bössorna och låt djuren växa fritt vetja,det blir ju kanon.Sedan kan man ju andvända ögonen i trafiken så kan man ju undvika det mesta och ut i mörkret och åka med hojen kan man väl undvika,förstår inte vitsen med det

  7. #17
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Min subjektiva uppfattning är att viltolyckorna minskat men jag kan ju ha fel, finns det statistik som visar att de ökat? Hade iofs en incident med en ren tidigare i år, men jag vet inte om de räknas som vilt eller boskap? =)

    Sen tycker jag att det är olyckligt att diskussioner om viltolyckor alltid hamnar i pajkastning mellan rovdjurshatare och trädkramare, det missar själva kärnan. Oavsett om vi avskaffar jakt, ökar på rovdjursstammen eller skjuter av djurstammarna så kommer det alltid att finnas djur kring våra vägar. Bättre att fixa säkerheten kring våra vägar än att tjaffsa om ekosystemet.
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

  8. #18
    honda500
    Gäst
    Perfekt skrivet Molgan det är precis det jag försöker att säga

  9. #19
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Molgan Visa inlägg
    Oavsett om vi avskaffar jakt, ökar på rovdjursstammen eller skjuter av djurstammarna så kommer det alltid att finnas djur kring våra vägar. Bättre att fixa säkerheten kring våra vägar än att tjaffsa om ekosystemet.
    Jovisst - men hur? Hoppas att mitt tjafs om ekosystemet inte uppfattas som pajkastning men problemet finns och är svårlöst. Viltstängsel hindrar rådjur -> älg men dom andra går igenom. Kalhygge och och röjt från all vegetation 100 m från alla vägkanter? Fler förslag?
    Ove

  10. #20
    honda500
    Gäst
    forskning är namnet

Liknande ämnen

  1. Viltolyckor farliga för MC-förare
    Av pewa i forum Nyheter
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2014-09-25, 16:10
  2. Viltolyckor och ansvar
    Av Olle Å i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2010-10-05, 21:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •