Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 18

Ämne: Min parkerade hoj blev påbackad och vält

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    52

    Min parkerade hoj blev påbackad och vält

    Hejsan, tänkte ventilera en sak som irriterat mig en tid.

    I våras var det en bilist som backade på min parkerade hoj (Honda CB250) så den välte. Personen som gjorde det jobbar i samma hus som jag. Hon bad om hjälp att resa upp hojen, jag var själv inte i huset när det hände. Det tog ett par dagar, sen ringde jag upp henne, fast jag tycker det hade varit fint om hon hört av sig till mig. Så, vid detta tillfälle kom vi överens om att hon skulle ordna fram en ny sidoskärm, p gr av att min sidoskärm förlorade ett fäste, det bröts av i fallet. Nåväl, skärmen sitter i sina två kvarvarande fästen. Men jag känner att jag vill helst köra med en hoj som är så intakt som möjligt, och den dag jag vill sälja så är det väl också en fördel om det inte hänger snett?

    Nu har jag sökt henne under hösten, det är alltid jag som får kontakta henne och höra hur det går. Hon svarar inte på frågan om hon funnit en reservdel. Jag fotograferade skärmen så att det syns ett serienummer och skickade bilden till henne. Där syns också vad som gick sönder.

    Vad skulle ni gjort i detta läge?
    Nu har jag inte lust att irritera mig eller fundera på detta längre. Jag tänkte nog ringa upp henne och säga att jag är besviken över hennes agerande och att nu drar vi antingen ett streck över det hela, eller så får våra försäkringsbolag ta hand om fortsättningen. Det är väl mest frågan om en kosmetisk detalj på hojen som i övrigt går väldigt bra. Är jag för långsint?


    Eva

  2. #2
    Moderator Gerts avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Tormastorp-Hörby-Skåne
    Inlägg
    1 293
    Nej det tycker jag inte du är, hon har ju tydligen fått flera chanser.

    Om nu delen inte går att få tag i tycker jag att du kunde blivit erbjuden en ekonomisk ersättning av henne istället men det hjälper iofs inte med delen.

    Låt hennes försäkringsbolag ta hand om det annars.
    Saddlebags can never hold everything you want, but they can hold
    everything you need.
    Gert Karlsson

  3. #3
    Medlem GeländeSports avatar
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Tyskland
    Inlägg
    85
    Håller med, hennes försäkringsbolag skall betala det hela. Hon får nog betala självrisken men det viktiga är att hon är ensamt vållande så du skall definitivt inte stå för något. Anmälan borde förstås ha gjorts direkt i våras, hoppas att det funkar nu, så vänta inte en enda dag till. Hör gärna av dig här på forumet och berätta hur det gick.

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    403
    Jag skulle tagit kärringen tvärs över,hade aldrig lagt några fingrar emellan,men sån är jag.INGEN jävlas med mig,punkt slut.När det gäller min hoj och min tjej gör folk klokast i att ge fan i dom.En olycka kan hända som i ditt fall,men då gör folk smartast i att göra rätt för sig,annars kommer Bighoj med den bigga högern

  5. #5
    Ankan1
    Gäst
    Håller med Bighoj när hon mer eller mindre pissat på dig i en olycka som ägde rum redan i våras !?.

  6. #6
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Det finns en reservdelsbutik i Holland men de säljer för CB350 och större, jag vet inte om det kanske kan finnas något som passar ändå trots att det är till en CB350. Sen vet jag inte vilken årsmodell du har på din Honda men kika in på länken nedan om det kan finnas en lösning där.

    Du behöver morska upp dig, bruden utnyttjar bara din personlighet. Stå på dig, annars gör nån annan det och det gör den här bruden här.

    » LÄNK

  7. #7
    Jo, lite farligt att låta det gå sådär långt i tid vad gäller försäkringsbolaget.

    Minns inte hur det ser ut på CB250(förmodar det är en tidig 80-talare), men det är väl tre ploppar som sen ska in i gummiringar.
    Inte ovanligt att plopparna går av, så man har ju fått "svetsa" mer än en gång fast dom.

    Nåja, har hon inte fixat detta nu så kommer hon förmodligen inte göra det senare heller. Dessutom, att ge henne en artikelnummer och be henne fixa fram en ny(begad) kan ju vara lite jobbigt för en som inte vet nåt om mc.

    Du som verkar vara (alldeles för)snäll kan väl hjälpa henne. Finns ju en del mc-skrotar och med lite tur så hittar du en med samma färg.

    Googlade lite o hittade tex denna länk:

    http://www.allroadmc.com/skrot.htm

    Börja med Spinnin Wheel

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Fick min dåvarande Dominator påbackad utanför en pizzeria i Grums. Pizzabudet som gjorde det trasslade inte till det hela alls. Ok mellan försäkringsbolagen. En bucklig tank plus lite andra skrapmärken och ett skevt styre.
    Det som retade mig mest var att verkstaden inte verkade bry sig att börja fixa det hela. Det tog över två månader för dåvarande Bike Corner i Karlstad att ordna det hela, trots att jag använde hojen varje dag.

  9. #9
    Medlem livewires avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    174
    Citat Ursprungligen postat av Evavind Visa inlägg
    Hejsan, tänkte ventilera en sak som irriterat mig en tid.

    I våras var det en bilist som backade på min parkerade hoj (Honda CB250) så den välte. Personen som gjorde det jobbar i samma hus som jag. Hon bad om hjälp att resa upp hojen, jag var själv inte i huset när det hände. Det tog ett par dagar, sen ringde jag upp henne, fast jag tycker det hade varit fint om hon hört av sig till mig. Så, vid detta tillfälle kom vi överens om att hon skulle ordna fram en ny sidoskärm, p gr av att min sidoskärm förlorade ett fäste, det bröts av i fallet. Nåväl, skärmen sitter i sina två kvarvarande fästen. Men jag känner att jag vill helst köra med en hoj som är så intakt som möjligt, och den dag jag vill sälja så är det väl också en fördel om det inte hänger snett?

    Nu har jag sökt henne under hösten, det är alltid jag som får kontakta henne och höra hur det går. Hon svarar inte på frågan om hon funnit en reservdel. Jag fotograferade skärmen så att det syns ett serienummer och skickade bilden till henne. Där syns också vad som gick sönder.

    Vad skulle ni gjort i detta läge?
    Nu har jag inte lust att irritera mig eller fundera på detta längre. Jag tänkte nog ringa upp henne och säga att jag är besviken över hennes agerande och att nu drar vi antingen ett streck över det hela, eller så får våra försäkringsbolag ta hand om fortsättningen. Det är väl mest frågan om en kosmetisk detalj på hojen som i övrigt går väldigt bra. Är jag för långsint?


    Eva
    va inte så mesig av dig och va lite mer på! om hon haft sönder din hoj så får hon väl betala för det? spelar ingen roll om hon jobbar i samma hus som dig, det är inte du som gjort fel.

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    52
    Hej! Goda nyheter! Jag ringde upp henne, sa som det var och gav henne inte en changs att slingra sig mer. Det var intressant att genomföra ett sådant samtal och vara helt lugn och tydlig med vad som gäller. Hon fick ett par adresser att kolla efter reservdel på och hon ringde efter ett par timmar tillbaka och sa att hennes försäkringsbolag skulle ordna detta. Bra! Nu kan vi gå vidare.

    Jag är på ett vis ganska nöjd med mitt agerande, även om det kan verka "för snällt", jag tycker att i de flesta fall vinner man på att göra upp i godo. Jag tycker det är självklart att man reder upp efter sig när man gjort misstag, men så tycker tydligen inte alla. Det är så himla intressant att se andras reaktioner, jag behöver inte gå in på detaljer, men jag blir nästan smått road av att höra hennes försök till motargument. Jag pratade dessutom med ett vittne till det hela, och han kan intyga att jag parkerat helt ok och att en bil lätt kommer förbi när den ska backa ut från sin plats.

    Tack för tips om reservdelsförsäljare och era hejarop att jag ska stå på mig. Jag har lärt mig av detta, det går att stå på sig och behålla lugnet, och det är det fina med alla med- och motgångar man står inför, man får massor med bra nya erfarenheter!

    Eva

Liknande ämnen

  1. Blev ju riktigt bra.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-07-19, 20:45
  2. Blev mött.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-11-08, 19:44
  3. Blev lite.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-08-02, 22:13
  4. Blev en tur.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-07-13, 05:25
  5. Blev en tur.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-07-04, 20:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •