Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 26

Ämne: NORDKAP

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510

    NORDKAP

    Funderingar på en tur till Nordkap nästa sommar. Vill gärna ha tips och råd inför denna färd.

  2. #2
    Medlem simens avatar
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Bohuslän Tanumshede
    Inlägg
    194
    Du måste iallafall inte missa Rv17 från Steinkjär. Många färjor Och i Norge så kostar det pengar at åka med dom


    Simen
    _______________

  3. #3
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Citat Ursprungligen postat av simen Visa inlägg
    Du måste iallafall inte missa Rv17 från Steinkjär. Många färjor Och i Norge så kostar det pengar at åka med dom


    Simen
    _______________
    Men de är det värt, men det tar lång tid. Mycket att se, svartisen, fjällen 7 systrar, saltströmen, mm
    Jan

  4. #4
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Men de är det värt, men det tar lång tid. Mycket att se, svartisen, fjällen 7 systrar, saltströmen, mm
    Låter som en kanon tur,var ju meningen att köra där i år,men det vart icke nå,blir ett nytt försök 2012 hoppas jag

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Eftersom jag inte varit så långt norrut i Norge så vill man ju få del i andras erfarenheter.
    Några påstår ju att Nordkap är rena turistfällan, alltså väldigt överdrivet.
    men å andra SIDAN KAN MAN JU SÄGA ATT DÄR HAR JAG VARIT.
    Hammerfest kan ju vara en upplevelse i sig att besöka. Världens nordligaste stad. Snacka om många soltimmar på sommaren.
    Åker man sedan söderut till Narvik och så Lofoten så långt det går och sedan tar färjan till Bodö och sedan väg 17 med alla tidsförseningar som en massa färjor kräver, så bör man ju ha ganska gott om tid.
    som vädret är nu på morgonen , så är han inte långt borta

  6. #6
    Klart Nordkap är en turistfälla, såsom många andra platser. Fast i mina öron klingar turistfälla något bra

    Sen är det ju så också att, det är inte målet som är viktigast utan det är vägen dit? Jag har nu varit dit fem eller sex gånger, så nåt är det som drar en dit åter och åter igen. Sist jag var dit så slog jag personligt rekord med att vara där 10 minuter. Dock så finns det lite historia att läsa om i byggnaden.
    Dyrt har det också blivit att ta sig dit, 70+70 Nok för tunnlarna och 235NOK för inträdet till udden. I det hela för resan så är det väl inte hela världen.

    Lofoten är ju också en turistfälla. Självklart vackert, men fortfarande lite överdrivet. Dessutom är det Norges dyraste område. Vet inte vad det kostar att ta sig från Åå till Bodö, men det lär kosta en bra slant....och tar tid.
    Finns en färja från Svolvaer också som är både tidsmässigt och förmodligen kostnadsmässigt hälften så dyrt.

    Annars finns ön Senja norr om Lofoten som jag tycker är mer värd att besöka(fast....Lofoten är ju också ett ställe som Nordkap, dvs....man har varit där)

    RV17 tycker jag är bäst från Nesna och norrut. Man börjar med en färja till Nesna. Sen är det väl 2 färjor till innan man kommer till Bodö. Minns att den ena tog drygt en timma?

    Om man nu inte vill kosta på nåt för Nordkap, så finns det en vacker systerudde öster om Nordkap som heter Nordkyn. Lite annat, men väl värd ett besök. Superasfalt på ön nuförtiden
    Senast redigerat av V Saarela den 2011-11-16 klockan 07:00. Anledning: faktafel, skrivfel

  7. #7
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Talking

    Bra beskrivning,men du glömde klisterlappen från nordkapp kostar 100 kr, annars kan du inte skryta med besöket.
    Jan

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Börjar låta mer och mer som om det skall bli ett besök till udden 2012 i allafall. Får väl se vilka som orkar hänga med dit.

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Bra beskrivning,men du glömde klisterlappen från nordkapp kostar 100 kr, annars kan du inte skryta med besöket.
    Ja, kanske viktigt det också

  10. #10
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Vem vet vi kanske möts

Liknande ämnen

  1. Nordkap 2013
    Av Grevenstid i forum Träffar & Körningar
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-03-14, 23:41
  2. Nordkap
    Av Martin454 i forum Touring
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2013-01-22, 01:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •