Sidan 4 av 9 FörstaFörsta ... 23456 ... SistaSista
Resultat 31 till 40 av 88

Ämne: hondas nya automathojar

  1. #31
    Aktivt förmodar jag att Håkan menar, att du kan växla till manuell växling, dvs välja växel själv och varva ur hojen utan att vara styrd av elektronik/hydraulik etc.
    Aprilias Mana är ju en remdriven variant, dvs som en scooter och kan inte jämföras.

    Hondas sk automater bygger ju på dubbelkopplingar, dvs automatisk manuell växling, inte en automatlåda såsom du tänker dig. I bilvärlden har den funnits ett tag, heter det väl DSG-låda. I Hondas fyrhjulingar har lådan funnits redan ett år före innan den kom på VFR1200:an.
    Den växlar alltså automatiskt medan man också kan med en knapptryckning ändra till manuell växling(Håkan beskrev det bra).

    Själv har jag kört en hel del med lådan och blev aldrig vän med den riktigt. Finns i automaten ett sportläge och ett läge för vanlig körning. Ids inte gå in på detaljer, men för stadskörning funkade den definitivt inte. Nu sägs det ju att lådan är förbättrad till dett år. Hur den nu funkar på 700:an får ju tiden visa(jo, honda500....många annonserar innan dom fått hem dom)

    Nåja, vet att du honda500 varit ute efter en automatare länge.....700:an är vad du söker Annars tror jag det finns roligare hojar(konstigt att inte Håkan rekommenderade Versysen? )

  2. #32
    honda500
    Gäst
    Ser framemot att provsitta den och provköra den. Sitter jag bra på den och inte får några bekymmer med mina axlar så kan det mkt väl bli min nästa cykel. Jag kan faktiskt acceptera det mesta på en automathoj om jag sitter bra. Försäkringen är löjlig billig på honda nc700. För mig kostar den 1500 kr helförsäkring per år.

    //honda500

  3. #33
    Citat Ursprungligen postat av honda500 Visa inlägg
    :Försäkringen är löjlig billig på honda nc700. För mig kostar den 1500 kr helförsäkring per år.

    //honda500
    Lever du hundår(dvs, blivit 50+ på ett par år) och flyttat till Norrland?

  4. #34
    honda500
    Gäst
    nja hur så?

  5. #35
    honda500
    Gäst
    http://www.blocket.se/gavleborg/Hond....htm?ca=14&w=3

    Här har du regnummer. Kolla med Svedea så ser du att den är billig att försäkra.

  6. #36
    Medlem
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    372
    Angående Versysen - svar på V Saarelas fundering.
    Versysen blev min 1:a hoj efter ett uppehåll på 20 år. Läste man tester om den så var den en "instegshoj", vilket jag inte håller med om. Den var lite svår i början. Hög sitthöjd, mycket växlande, den är ju inte byggd för att vara stabil den är ju "versatile". Därför testade jag en Aprilia Mana men hittade ingen beggad med ABS.
    I efterhand har jag insett att Versysen nog egentligen var en mycket trevlig upplevelse och kan rekommenderas.
    Man påverkas ju av allt snack om kubik och vridmoment så förra hösten blev det en GSF 1250 Bandit just pga vridmomentet 108 Nm vid 3700 varv vilket medför att man inte behöver vara så noga med växlingarna. Samt bra pris på en -09 med 0 mil. Det har blivit 990 mil på ett år med den.
    Den är perfekt för långtouring, väldigt lättkörd, skön motor. Känns dock lite stor och tung och jag är inne på ett byte till något mindre och mera offroad. V-strom 2012 verkar även den intressant dvs alternativ till NC700XD
    Håkan

  7. #37
    Medlem
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    372
    Kollade idag igen på en NC700X Tycker att XD:n är intressant (automat). Bra pris.

    Den har ett vrid på 63/4700 52 hk (8800 rpm)

    V-strom 2012 har ett vrid på 60/6400 69 hk (6200 rpm)

    Detta (vridet) borde ju betyda att NC700 uppfattas som snabbare upp till en viss hastighet, vilken? Dessutom växlar den ju automatiskt.

    V-stromen har 15 hk mer.

    Någon som har ideer på på hur lika/olika dom kommer att kännas säg upptill 110 km/tim

    Håkan

    OBS Självrisk hos Svedea 1500 kr om ABS. D.S.
    Senast redigerat av Håkan46 den 2012-01-23 klockan 10:40. Anledning: Tillägg

  8. #38
    honda500
    Gäst
    V-strom är väl ingen automathoj eller honda eller?

    Är det ngn på mässan som ladda upp några närbilder på nc700 hojarna?

  9. #39
    Jåke
    Gäst
    @Håkan46: Hur det känns upp till en viss hastighet beror ju på utväxlingen, och vill du ha acc ska den paras med effekt/låg vikt.

    Skickat från min Neo, ursäkta om jag är kortfattad.
    Senast redigerat av Jåke den 2012-01-26 klockan 22:16.

  10. #40
    Medlem
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    372
    Då är det angivna vridmomentet på motorns utgående axel. Det vore ju intressant om man kunde se kurvor på respektive motorcykels hastighetsökning om varvet ligger nära max vridmoment, då detta även skulle inbegripa vikt och utväxling. Detta borde gynna en automathoj.

    /Håkan
    Senast redigerat av Håkan46 den 2012-01-26 klockan 23:09.

Liknande ämnen

  1. Automathojar???
    Av Olle Å i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 39
    Senaste inlägg: 2013-12-03, 15:39
  2. Hondas nya automatlåda
    Av Mats Liifv i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2009-09-10, 10:40
  3. Hondas lansering av 2008:orna
    Av pewa i forum Nyhetsarkiv
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-01-08, 09:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •