Sidan 1 av 5 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 48

Ämne: Triumph Tiger Explorer 1200

  1. #1
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557

    Triumph Tiger Explorer 1200

    Här kan man läsa om Triumphs nya Tiger Explorer. Väcker att starkt ha-begär hos mig. Bör bli en svår utmanare till BMW:s GS1200!
    ~ Mats

    Min blogg

  2. #2
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Här kan man läsa om Triumphs nya Tiger Explorer. Väcker att starkt ha-begär hos mig. Bör bli en svår utmanare till BMW:s GS1200!
    Ja den ser ju rätt mafffig ut.Det blir ju kul att provköra,sedan återstår det om den är någe bättre,mycket effekt har den och det är ju kul.Dessutom så är inte bara gs1200 den enda att utmana.

  3. #3
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Nja, så mycket "offroad" tror jag inte på. Dels är stänkan för nära framhjulet och dels är det mest en asfaltsmaskin, inget som lockar till explorerturer vid sidan av vägen. Här tror jag faktiskt för att vara Triumph-freak att BMW tar poäng vid testet sen.
    Men det är grymt skoj att de utvecklar och breddar sig, även Speed Triple ska få en bror - Speed Triple R.
    Sen kommer också en Bonneville till minne av Steve McQueen, mattgrön och numrerad, 1100 st ska byggas.

  4. #4
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Nina Visa inlägg
    Nja, så mycket "offroad" tror jag inte på. Dels är stänkan för nära framhjulet och dels är det mest en asfaltsmaskin, inget som lockar till explorerturer vid sidan av vägen. Här tror jag faktiskt för att vara Triumph-freak att BMW tar poäng vid testet sen.
    Känner mig rätt säker på att det kommer en "Adventureversion" även av denna hoj, precis som BMW och Guzzi har. Lär väl utrustas med ekerfälgar, skyddsbågar och "korvlådor...

    Blir kul när det kommer jämförande tester, nu finns det många starka kandidater i klassen!
    ~ Mats

    Min blogg

  5. #5
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Ja det blir nog spännande med utvecklingen!

    När de lanserade Tiger XC passade jag på att fråga Galne Gotlänningen det där med framstänkans placering/höjd i jämförelse med däckets profil. För ponera att jag monterar på TKC 80, då krockar förmodligen framstänkan med däcket för TKC 80 har högre profil. Han kunde inte svara på om man kunde montera grövre däck modell TKC 80, han hade inte reflekterat över det tidigare heller. Så jag antar att ska man ha grövre däck typ TKC 80 på en Tiger XC får man nog montera bort framstänkan. På så vis menar jag att Tigern är mer en asfaltshoj tyvärr. :-/

    Det är alltså de små detaljerna som gör skillnaden.
    Senast redigerat av Nina den 2011-10-24 klockan 15:46. Anledning: Glömde detaljerna...

  6. #6
    Medlem Martins avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    78
    Snygg, har alltid gillat tigern oavsett årsmodell, hoppas jag får råd att utvidga mitt mc garage snart, dock med en äldre modell

  7. #7
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Nina Visa inlägg
    Så jag antar att ska man ha grövre däck typ TKC 80 på en Tiger XC får man nog montera bort framstänkan. På så vis menar jag att Tigern är mer en asfaltshoj tyvärr. :-/

    Det är alltså de små detaljerna som gör skillnaden.
    Tror nog att det går bra att montera TKC80 även på denna. Har i alla fall funkat bra på både min tidigare BMW1100GS och min nuvarande Honda Varadero. Skulle förvåna mycket om det inte skulle gå bra, men man kan aldrig vara säker förrän man provat...Ser dessa hojar mest som bekväma tourers, vilka man kan ta ut på en grusväg om andan faller på. Så länge det handlar om någon form av väg så går det bra. Ute i terrängen är naturligtvis dessa hojar för tunga och otympliga.
    ~ Mats

    Min blogg

  8. #8
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Nina Visa inlägg
    Ja det blir nog spännande med utvecklingen!

    När de lanserade Tiger XC passade jag på att fråga Galne Gotlänningen det där med framstänkans placering/höjd i jämförelse med däckets profil. För ponera att jag monterar på TKC 80, då krockar förmodligen framstänkan med däcket för TKC 80 har högre profil. Han kunde inte svara på om man kunde montera grövre däck modell TKC 80, han hade inte reflekterat över det tidigare heller. Så jag antar att ska man ha grövre däck typ TKC 80 på en Tiger XC får man nog montera bort framstänkan. På så vis menar jag att Tigern är mer en asfaltshoj tyvärr. :-/

    Det är alltså de små detaljerna som gör skillnaden.
    Det får plats med tkc80,fast det ser trångt ut.Det är lika på min med.Jag har testat tkc 80 på min och det däcket var exakt lika högt som annakee som jag kör med nu.Men funkar ju värdelöst på asfalt om man ska köra aktivt.Men nu är det ju så att alla dom här stora offroadarna är mest asfaltsmaskiner.För tunga och dyra för att köra offfroad med tycker jag,det är väl som flugan med alla trottoarjeepar som många åker runt i,typ suvvar mercedes ml,bmw x5,volvo xc 60/90 osv,ser höga och tuffa ut,men värdelösa i skogen.Fördelen med dom här stora maskinerna är ju att dom tål att lasta på och har bra prestanda,skön fjädring och upprätt körning,det är ju det jag vill ha.Naturligtvis så funkar dom ypperligt på grusväg om man vill åka där och det händer väl.

  9. #9
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    Tänk så många som härmar min Stelvio nu... *fnissar*

  10. #10
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Tror nog att det går bra att montera TKC80 även på denna. Har i alla fall funkat bra på både min tidigare BMW1100GS och min nuvarande Honda Varadero. Skulle förvåna mycket om det inte skulle gå bra, men man kan aldrig vara säker förrän man provat...Ser dessa hojar mest som bekväma tourers, vilka man kan ta ut på en grusväg om andan faller på. Så länge det handlar om någon form av väg så går det bra. Ute i terrängen är naturligtvis dessa hojar för tunga och otympliga.
    Nu menade jag inte diken och elgator…

    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Det får plats med tkc80,fast det ser trångt ut.Det är lika på min med.Jag har testat tkc 80 på min och det däcket var exakt lika högt som annakee som jag kör med nu.Men funkar ju värdelöst på asfalt om man ska köra aktivt.Men nu är det ju så att alla dom här stora offroadarna är mest asfaltsmaskiner.För tunga och dyra för att köra offfroad med tycker jag,det är väl som flugan med alla trottoarjeepar som många åker runt i,typ suvvar mercedes ml,bmw x5,volvo xc 60/90 osv,ser höga och tuffa ut,men värdelösa i skogen.Fördelen med dom här stora maskinerna är ju att dom tål att lasta på och har bra prestanda,skön fjädring och upprätt körning,det är ju det jag vill ha.Naturligtvis så funkar dom ypperligt på grusväg om man vill åka där och det händer väl.
    Jag menade på Trajan, TKC80 kanske tar i stänkan fram, jag tycker det ser rätt trångt ut redan med originaldäcken.

Liknande ämnen

  1. Problem triumph explorer 1200 xca
    Av pekkaman i forum Mekhörnan
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2018-09-07, 21:56
  2. Svar: 84
    Senaste inlägg: 2014-08-24, 22:45
  3. Triumph explorer xc
    Av engström67 i forum Offroad
    Svar: 37
    Senaste inlägg: 2014-03-12, 19:36
  4. Triumph 1200 Explorer
    Av namn i forum Touring
    Svar: 58
    Senaste inlägg: 2013-05-03, 14:52
  5. triumph explorer vs honda crosstourer
    Av engström67 i forum Offroad
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2012-06-02, 00:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •