Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 11

Ämne: Andra hoj eller kommer det bara kosta mig tid?

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Malmö, Skåne
    Inlägg
    406

    Andra hoj eller kommer det bara kosta mig tid?

    Hallo, hallo

    Det har nu gått ett antal veckor sedan jag köpte min MC-scooter (500cc). Det är inte så att jag är missnöjd med köpet, men ibland finns det ett visst sug efter en riktig/vanlig hoj.

    Jag går därför i tankarna om att köpa en andra hoj, och om man vill komma billigt undan, så hade man kunnat köpa en -91:a eller äldre då försäkringen i sådana fall blir väldigt överkomlig.

    Men kruxet är...även om jag hittar just en 91:a så är det fortfarande ett 20 år gammalt fordon. Finns det något sådant som driftsäkerhet när det gäller så gamla hojar, eller kommer det bara kosta mig tid och pengar på reperation efter reperation?

    Skulle ni t.ex. ha åkt ner till kontinenten med en Kawasaki 1000 med över 6000 mil på mätaren? Eller hade ni litat på en Honda CB som pendlarfordon?

    What say you?

  2. #2
    Moderator Gerts avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Tormastorp-Hörby-Skåne
    Inlägg
    1 293
    Jag har kört ca 800mil med en CB650 från -81 denna säsongen och har inte haft något bekymmer med den, man kan ha otur med en betydligt nyare hoj så det är nog inte bara åldern som har betydelse.

    Jag har tex haft bilar som gått som taxi med många tusen mil på mätaren utan några problem.

    Så köp en som ser bra och välvårdad ut så klarar den säkert ytterligare många mil.
    Saddlebags can never hold everything you want, but they can hold
    everything you need.
    Gert Karlsson

  3. #3
    Ankan1
    Gäst
    Har hojen fått någorlunda service så är ju 6000 mil ingenting.Knappt inkörd med andra ord.Verkar som om en del tror att en mc faller ihop i bitar vid ett magiskt och förutbestämt miltal.Det gör dom inte.

  4. #4
    Moderator Gibsons avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Tyllinge (Västervik)
    Inlägg
    3 424
    En på jobbet har en Honda 900 cc från 82 och den har gått 18000 mil utan bekymmer så 6000 mil är ingen fara.
    Min hojblogg
    Min vardagsblogg
    Det krävs talang för att spela hård rock och blues medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop.

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Reject Visa inlägg
    Hallo, hallo

    Det har nu gått ett antal veckor sedan jag köpte min MC-scooter (500cc). Det är inte så att jag är missnöjd med köpet, men ibland finns det ett visst sug efter en riktig/vanlig hoj.

    Jag går därför i tankarna om att köpa en andra hoj, och om man vill komma billigt undan, så hade man kunnat köpa en -91:a eller äldre då försäkringen i sådana fall blir väldigt överkomlig.

    Men kruxet är...även om jag hittar just en 91:a så är det fortfarande ett 20 år gammalt fordon. Finns det något sådant som driftsäkerhet när det gäller så gamla hojar, eller kommer det bara kosta mig tid och pengar på reperation efter reperation?

    Skulle ni t.ex. ha åkt ner till kontinenten med en Kawasaki 1000 med över 6000 mil på mätaren? Eller hade ni litat på en Honda CB som pendlarfordon?

    What say you?
    Jag har en gammal Honda Transalp som snart gått 10000 mil och ser ut som fan, men funkar klockrent. bara de får lite omsorg så funkar en mc väldig länge även om den är gammal.

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Malmö, Skåne
    Inlägg
    406
    Tackar för synpunkterna.

    Det hela började med en diskussion jag hade med någon som absolut hävdade att gamla fordon bara är trubbel. Allting äldre än 10 år, skulle man få reparera ett par gånger i månaden enligt honom.

    Men samtidigt, en MC-motor är ju utsatt för väder och vind på ett helt annat sätt än en bil, och konsekvensen av att något går sönder är mycket mer riskfylla än i en bil. Ta bara hjulupphängning som ett exempel: pajjar hjulupphängningen på en bil i 50km/h är sannolikheten för dödsfall mycket mindre än om upphängningen pajjar på en MC.

    Men det låter ändå betryggande att de inte är så sköra på ålderns höst Har sett ett par olika Honda CB som tilltalar mig. Får se hur det artar sig till våren...

    Som en parantes: första årdmodellen av Yamaha GTS1000 fyller 20 år 2013. Riktigt fräsch hoj det där

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Reject Visa inlägg
    Hallo, hallo

    Det har nu gått ett antal veckor sedan jag köpte min MC-scooter (500cc). Det är inte så att jag är missnöjd med köpet, men ibland finns det ett visst sug efter en riktig/vanlig hoj.
    Förstår ungefär hur du tänker, tror jag. Du har nu en hoj som är en touringglidare men ändå inte, på nått sätt och vill ha något mera oborstat för att ha kul med och använda när det är skitigt osv.. Helt rätt tycker jag.

    Skulle för min del föreslå något som finns "på andra kanten", typ min 20 år gamla DR 650 som inte kostar skjorta men funkar perfekt på alla vägar (och även vid sidan av om det faller sig så). Inte ett bekymmer utom när jag glömde den en timma med lyset på. Kostar däck, service och andra normala slitdelar. - Finns flera alternativ i den klassen.

    Varför skulle man inte kunna åka en runda om kontinenten men en hoj som gått 6000 mil? Den är egentligen i början av karriären. Nya slitdelar och nyservat inför resan så finns det nog inget att oroa sig för vad hojen beträffar. Jag tror faktiskt att det är bättre än nytt - om inte annat så ur stöldsynpunkt.
    Ove

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Håller med Ove härovan. Det är ju mycket praktiskt att ha två hojar, om man vill kunna åka när,var och hursomhelst. Jag har ju en Honda Transalp som är lite åt det gamla hållet med förlorad glans osv, men går som en klocka och har snart 10000 mil på mätaren. För säkerhets skull har jag skaffat en reservmotor som bara gått ca 3500 mil. Sedan har jag en Yamaha xj 600 till lite asfaltåkning osv. den är ju i fint skick så man kan ha den en annan grupp där folk inte tittar snett för att man ser lite oputsad ut.
    Skulle jag åka ner på kontinenten i långa dagspass och kanske möta en del dåliga vägar , så skulle jag inte tveka om att ta Transalpen. Tripper på 100 mil, ibland på dåliga vägar avskräcker mig inte med den.
    varför åker inte han hoj istället?

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    403
    Jag håller med till viss del.Ofta pratar man enbart motor,och motorn bör inte vara något problem ifall den är servad och skött.Har man en hoj som gått långt i motorn så har ju allt annat också gått lika långt.
    Sen är ju frågan hur mycket man får ge,samt hur länge man tänker behålla hojen.Min vinge har gått 3700 mil och jag tänker för min del inte köra mer än högst drygt 5500 mil innan det är dax för byte,dvs om jag tänkt få ut lite pengar för den.
    Köper du en hoj för låt oss säga 20-25000 kr som gått 6-8000 mil bör du ju inte losa så mycket om ett par år förutsatt att du sköter den.
    Mitt lilla tips är att du kollar skötseln och skicket och inte ger alltför mycket för en långmilare.Man ska inte glömma att där är överfullt med hojar till salu så det är köpemarknadens tider.
    Du har ju precis som du vart inne på billig försäkring och kanske lite lättare med begdelar på en lite äldre hoj.Det viktigaste är att ett ev köp känns rätt för dig.

  10. #10
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Själv kommer jag troligen att köpa mig en gammal Yamaha XT 600 som andrahoj framöver. Slitstark, skottsäker arbetshäst som funkar till lite av varje av det jag vill ha den till...
    ~ Mats

    Min blogg

Liknande ämnen

  1. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2019-06-23, 19:28
  2. Hur mycket brukar frakt av MC kosta ?
    Av GhostRider i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2018-03-21, 10:04
  3. Svar: 35
    Senaste inlägg: 2017-12-26, 00:41
  4. Custom kommer kosta
    Av Reject i forum Custom
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2012-09-14, 09:18
  5. Bara underställ under stället eller mer kläder?
    Av goldfish i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2012-03-22, 08:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •