Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 21 till 29 av 29

Ämne: Vid ägarbyte, viktig info för att undvika avgift

  1. #21
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    131
    Citat Ursprungligen postat av Mc-Bosse Visa inlägg
    Var det så att du köpte din hoj privat samtidigt och du på samma gula talong markerade "Avställning"?
    Nej ägt den flera år, skrapade kontrollmärket och fyllde i siffrorna, skicka talongen i ett brev.

  2. #22
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    131
    Citat Ursprungligen postat av Bighoj Visa inlägg
    Tradig sits du hamnat i,men samtidigt får man ju ha lite koll på grejerna.Du måste ju ha fått en massa påminnelser utav försäkringsbolaget.Har du inte ditt fordon avställt måste den ha minst trafikförsäkring.För mig verkar det lite skumt.Sen har du ju säkert fått en jävla massa påminnelser utav trafikförsäkringsföreningen.Trist men slarvigt kan jag tycka.
    Ja om så som du beskriver fallet så skulle jag hålla med dig.
    Men om nu så INTE va fallet då? Utan precis som jag beskrev det?
    Det här va i samma veva som bilregistret blev Transportstyrelsen.....

    Blir fruktansvärt less på folk som inte kan inse att ibland går det fel och nån stackars jävel hamnar i kläm. Att försöka få rätt mot myndigheter eller TFF är nog i princip omöjlig, jag har försökt. Allt är inte alltid svart eller vitt, försök att inse det istället för att anklaga folk för att vara slarviga etc. Försökte dela med mig av en mycket tråkig erfarenhet men får tydligen bara skit för det så det var nog sista gången jag försöker vara hjälpsam på detta forum.

  3. #23
    Mc-Bosse
    Gäst
    Jag (och säkert många med mig) förstår inte hur trafikförsäkringsföreningen kan kräva 60 000 kr för en mc som inte varit avställd utan försäkring. Det var ju avställning du avsåg att göra när du skickade brevet men det kom aldrig fram enligt transportstyrelsen. Och då var ju aldrig mc:n avställd och din ordinarie försäkring fortsatte som vanligt. Det går väl inte att avsluta en försäkring om hojen är påställd med mindre än att man byter försäkringsbolag på huvudförfallodagen, säljer, skrotar, eller ställer av den?

    Om transportstyrelsen säger att de inte fått något brev så kan mc:n inte ha blivit avställd för som jag fattat det är det transportstyrelsen som gör det och ingen annan. Trots en påställd mc tycker alltså trafikförsäkringsföreningen att du ska betala straffavgift på 60 000 kr? Kan du inte hänvisa till ditt försäkringsbolag som väl måste kunna intyga att försäkringen rullat på hela tiden och mc:n aldrig varit avställd?
    Senast redigerat av Mc-Bosse den 2011-10-24 klockan 21:11.

  4. #24
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    131
    En försäkring kan sägas upp på/till huvudförfallodagen.

  5. #25
    Medlem livewires avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    174
    Citat Ursprungligen postat av Nina Visa inlägg
    Håll tråden ren och sluta med påhoppen! Skicka varann PM om ni ska bråka.

    Tack.

    Tillbaks till topic:
    På baksidan i mitten (samma sida man skriver under på) finns en rubrik som heter ”Avställning eller påställning i samband med ägarebyte” där man kan anmäla avställning eller påställning samtidigt som ägarbytet. Avställningen gäller från den dag handlingen kommer in, inte datumet för ägarbytet, står det också.
    tack.


    precis det gjorde jag och dom fick in alla papper den4e oktober.

    25 september köpte jag hojen och 4e oktober fick dom in alla papper så det får jag stå för, slarvigt eller vad du nu vill kalla det. MEN jag ställde av hojen den 8e oktober igen för att vara säker på att den verkligen va avställd och nu måste jag betala från den 25e sep till den 8e oktober vilket jag inte har någon lust med då jag redan ställt av den 4e okt...

  6. #26
    Mc-Bosse
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Freda Visa inlägg
    En försäkring kan sägas upp på/till huvudförfallodagen.
    Om du sagt upp försäkringen och samtidigt skickat in anmälan om avställning och transportstyrelsen inte fått detta brevet så förstår jag hur det kunde bli som det blev. Då kollar TFF via transportstyrelsens datasystem och borde ha skickat ut en brev till dig.

    Jag ringde TFF idag måndag och fick beskedet att inom en vecka skickas ett brev ut till registrerad ägare om fordonet är påställt men utan försäkring.

    Surt läge blir det om TFF inte skickar påminnelsen.

  7. #27
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av livewire Visa inlägg
    tack.


    precis det gjorde jag och dom fick in alla papper den4e oktober.

    25 september köpte jag hojen och 4e oktober fick dom in alla papper så det får jag stå för, slarvigt eller vad du nu vill kalla det. MEN jag ställde av hojen den 8e oktober igen för att vara säker på att den verkligen va avställd och nu måste jag betala från den 25e sep till den 8e oktober vilket jag inte har någon lust med då jag redan ställt av den 4e okt...
    Jag skrev aldrig att du var slarvig, jag hänvisade bara till var man kan kryssa i avställning i samband med ägarbytet.

  8. #28
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av Mc-Bosse Visa inlägg
    Om du sagt upp försäkringen och samtidigt skickat in anmälan om avställning och transportstyrelsen inte fått detta brevet så förstår jag hur det kunde bli som det blev. Då kollar TFF via transportstyrelsens datasystem och borde ha skickat ut en brev till dig.

    Jag ringde TFF idag måndag och fick beskedet att inom en vecka skickas ett brev ut till registrerad ägare om fordonet är påställt men utan försäkring.

    Surt läge blir det om TFF inte skickar påminnelsen.
    Jag får också uppfattningen att man sagt upp försäkringen helt, då kopplas TFF in per automatik men han borde ha fått brev långt före beloppet hann upp i dryga 60.000 kr.

    Min märkesförsäkring hos If går inte att ställa av några hojar på så de får stå påställda året om. Skulle jag säga upp mina försäkringar skulle jag få brev från dem att försäkringen är uppsagd, tecknar jag inte någon ny direkt hos annat bolag så hör TFF av sig efter några dagar. Skulle jag ändå låta bli att teckna en ny försäkring så hör TFF av sig igen. Du måste väl ändå ha fått flera brev från TFF? Verkar konstigt om de inte hört av sig på flera månader?
    Sa du upp försäkringen för att du ställde av hojen? Om försäkringen fortsatt gälla hade den per automatik övergått till garageförsäkring (om det står i villkoren för din försäkring). Garageförsäkring är en billig lösning, fordonet brukas ändå inte men den är dock försäkrad mot stöld, brand, skadegörelse etc vad man nu har tecknat för försäkring. TFF går inte in och reglerar om den blir stulen för då räknas den inte ha haft försäkring.

  9. #29
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    403
    Citat Ursprungligen postat av Nina Visa inlägg
    Jag får också uppfattningen att man sagt upp försäkringen helt, då kopplas TFF in per automatik men han borde ha fått brev långt före beloppet hann upp i dryga 60.000 kr.

    Min märkesförsäkring hos If går inte att ställa av några hojar på så de får stå påställda året om. Skulle jag säga upp mina försäkringar skulle jag få brev från dem att försäkringen är uppsagd, tecknar jag inte någon ny direkt hos annat bolag så hör TFF av sig efter några dagar. Skulle jag ändå låta bli att teckna en ny försäkring så hör TFF av sig igen. Du måste väl ändå ha fått flera brev från TFF? Verkar konstigt om de inte hört av sig på flera månader?
    Sa du upp försäkringen för att du ställde av hojen? Om försäkringen fortsatt gälla hade den per automatik övergått till garageförsäkring (om det står i villkoren för din försäkring). Garageförsäkring är en billig lösning, fordonet brukas ändå inte men den är dock försäkrad mot stöld, brand, skadegörelse etc vad man nu har tecknat för försäkring. TFF går inte in och reglerar om den blir stulen för då räknas den inte ha haft försäkring.
    Jag håller helt och hållet med dig.Man blir nästan bombarderad av påminnelsebrev och det var det som jag reagerade på,jag menar,60 000 kr är mycket pengar och att inte fått en enda påminnelse från varken TFF eller F-bolaget är i min värld konstigt.
    Det är ju också så att det är ens egen skyldighet att se till att ha gällande försäkring.Då jag ställde av min Chrysler per telefon ville jag/och fick ett sms där det stod att fordonet är avställt.Jag raderade inte detta mess förrän jag även fick papper på detta.

Liknande ämnen

  1. P-avgift för MC införs i Sthlm
    Av Nina i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2016-04-22, 18:23
  2. Nybörjar info!
    Av Scali i forum MC-kort
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2014-10-05, 09:50
  3. Hur viktig är momentnyckeln?
    Av Ölänningen i forum Mekhörnan
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2014-06-24, 00:07
  4. Undvika lurendrejare
    Av Olle Å i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-03-02, 20:13
  5. Hur undvika motorvägar?
    Av moses i forum Touring
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-06-13, 21:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •