Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Recension: Mc - så klart!

  1. #1

    Recension: Mc - så klart!



    Recension: "Mc - så klart!"
    Av: Guzzi-Leif

    Jag har läst den nya boken “MC – så klart!” av Fredrik Strandberg (75 sidor, illustrerad, pris 145 kr).

    Boken är något så annorlunda som en inspirationsbok för blivande motorcyklister; fylld med tips för köp, uppkörning och det fortsatta livet som knutte. Genom hela boken växlar författaren mellan att dela med sig av egna erfarenheter och att citera motorcyklister i olika åldrar och med olika grad av erfarenhet.

    Då det gäller attitydfrågor och trafikuppfattning, ger boken många värdefulla insikter som man annars måste skaffa själv – något som kan bli dyrköpt. Författaren bjuder dessutom på några riktigt fyndiga liknelser, saker som gör det lättare att ta till sig budskapet. Skriften är långt ifrån någon trafikskolebok men ger i stället en hel del nyttiga råd om hur man bör resonera och förhålla sig inför uppkörningen.
    Till det positiva hör dessutom att författaren bemödat sig om att ta med kommentarer från olika sorters motorcyklister och att även kvinnliga förare kommer till tals.

    Råden kring uppkörningen skulle kunna vara lite mer strukturerade och boken kunde gott innehålla lite mer om hur man faktiskt kör mc. Den skulle dessutom vinna på noggrannare korrekturläsning; även om de inte är så grova att de förstör läsnöjet, innehåller boken onödigt många språkliga småfel.

    Till sist: Är detta en bok jag kan rekommendera?
    Svaret är att den passar bra till en mogen kvinna eller man som endera funderar på att börja köra eller som är nybörjare bakom styret. För dessa är de handgripliga tipsen av stort värde, de kan spara in några uppkörningsförsök och (framför allt) öka säkerheten och nöjet i färden på två hjul!

    MVH
    Leif Gustavsson aka “Guzzi-Leif”

    Beställ boken
    För att beställa ett exemplar av "MC - så klart!", gå in på mccoach.se
    Senast redigerat av pewa den 2011-11-27 klockan 21:27.
    Hojen.nu - För oss som gillar motorcyklar!

  2. #2
    Medlem Phaedres avatar
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Svartsjö, Ekerö
    Inlägg
    271
    Toppen! Något för mig med andra ord!
    ~~~~~~~~~
    Chin, chin!

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    311
    Beställd idag till min fru som ska ta koj kort (men hon vet inte om att hon ska ta det, jag har nyss inlett en övertalnings kampanj).
    Hoppas boken ger önskad effekt.

    Till ett lägre pris.
    http://www.bokia.se/mc-sa-klart-9053066
    Senast redigerat av namn den 2011-12-02 klockan 20:49. Anledning: Vart beställde jag den då? "länk"

  4. #4
    Jåke
    Gäst
    Lysande sammanfattning på recensionen Leif!

    I sammanhanget kan jag faktiskt rekommendera en bok från 80-talet som troligen kan vara svår att få tag i numera. På Två Hjul av Janne Leek, det är en bok som beskriver mer känsla med att köra hoj än hur man faktiskt gör. Liksom den recenserade boken en inspirationskälla snarare än en lärobok.

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    311
    Jaha då har julen passerat, och min fru och tillika blivande hojåkare har både fått boken och hunnit läsa den (tjock som en serietidning ungefär) , hennes reaktion var inte vad jag(eller författaren) hoppats på.

    "skulle man bli mer sugen efter den boken?, allt dom talar om är ju vad farligt det är och att alla förr eller senare kommer att gå omkull"

    Jag har själv läst igenom den efter henne och jag kan väl tycka att det var en stunds trevlig läsning men att använda den som någon inspirationsbok.... nääee, det är alldeles för svårt att i text och bild ge den där "känslan" den tror jag bättre kommer fram vid en lugn tur på bönpallen en solig söndagsmorgon med termosen i väskan på väg till hennes/hans favorit ställe.

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1
    Jag har också läst boken. Det är som är bra med boken är just att den är inspirerande samt stöttar inför och under själva uppkörningen. Jag är själv sugen på MC-kort i vår och kommer säkert få hjälp med alla tips från andra som faktiskt klarat uppkörningen. En kompis som tog kort förra året fick faktiskt lite bra tips om första tiden efter taget MC kort.

    Det är faktiskt skönt med en bok som inte är tjock. Jag kan hålla med om att den som inte alls är sugen inte skall läsa. Jag satte den i handen på en helt osugen kompis och han fatta ingenting.. ; )

    /Going for MC kort

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1
    Jag köpte boken på MC mässan i Göteborg. Jag tycker den är värd sitt pris.
    Jag har länge funderat på att ta MC kort. Det har varit en del "bortförklaringar" och "ej tid" osv osv
    Nu i år tänkte jag komma igång, men aldrig riktigt vetat hur och vad jag skall tänka på.

    Det som är bra också är att han coachar de som vill lite extra under inlärning coh inför uppkörning. Jag har fått ett mail av honom redan. Nu skall jag försöka bestämma mig för en körsksola. Det är juste att han försöker hjälpa till här också. Jag tror att jag kommer få användning av alla tips från alla andra som kört upp. Men det är längre fram i vår......

  8. #8
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    Välkommen i gänget, Linda!
    En sak jag rekommenderar, är att skaffa dig en livs levande Guru/mc-kamrat som kan ge dig mängdträning mellan körskolepassen.
    Har du ingen sådan gripbar, kan säkert forum som detta + sporthoj.com vara rätt ställe att hitta henne/honom.
    Lycka till och kör försiktigt!

  9. #9
    Medlem Phaedres avatar
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Svartsjö, Ekerö
    Inlägg
    271
    Citat Ursprungligen postat av Philip F Visa inlägg
    Jag har också läst boken. Det är som är bra med boken är just att den är inspirerande samt stöttar inför och under själva uppkörningen. Jag är själv sugen på MC-kort i vår och kommer säkert få hjälp med alla tips från andra som faktiskt klarat uppkörningen. En kompis som tog kort förra året fick faktiskt lite bra tips om första tiden efter taget MC kort.

    Det är faktiskt skönt med en bok som inte är tjock. Jag kan hålla med om att den som inte alls är sugen inte skall läsa. Jag satte den i handen på en helt osugen kompis och han fatta ingenting.. ; )

    /Going for MC kort
    Citat Ursprungligen postat av LindaE Visa inlägg
    Jag köpte boken på MC mässan i Göteborg. Jag tycker den är värd sitt pris.
    Jag har länge funderat på att ta MC kort. Det har varit en del "bortförklaringar" och "ej tid" osv osv
    Nu i år tänkte jag komma igång, men aldrig riktigt vetat hur och vad jag skall tänka på.

    Det som är bra också är att han coachar de som vill lite extra under inlärning coh inför uppkörning. Jag har fått ett mail av honom redan. Nu skall jag försöka bestämma mig för en körsksola. Det är juste att han försöker hjälpa till här också. Jag tror att jag kommer få användning av alla tips från alla andra som kört upp. Men det är längre fram i vår......
    Varmt välkomna till hojen.nu!

    Köpte också boken på mässan men glömt av att läsa den. Nu är gubben min bortrest över en vecka så nu ska den bli läst!
    ~~~~~~~~~
    Chin, chin!

Liknande ämnen

  1. Recension 1, DART Fly Screen
    Av jrutgers i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2015-04-25, 20:45
  2. Kortet är klart!
    Av livewire i forum MC-kort
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2012-06-20, 22:04
  3. Boken MC-så klart
    Av Viragomannen i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-12-30, 14:30
  4. Recension: GPS-larm
    Av pewa i forum Nyhetsarkiv
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-11-27, 15:52
  5. Recension: Kawasaki GTR1400
    Av pewa i forum Nyhetsarkiv
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-07-24, 19:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •