Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 19

Ämne: Oljeläckage Yamaha XJ 550 4v8

  1. #1
    Medlem Brännjacks avatar
    Reg.datum
    okt 2011
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    102

    Oljeläckage Yamaha XJ 550 4v8

    Hmm....hur ska jag förklara

    Ska som skrivet tidigare försöka hålla mig så kortfattad som möjligt men inser att för att få bra hjälp här nu så behöver jag nog förklara lite närmare.

    Efter att jag köpte hojen för några veckor sedan så var jag ute och testkörde den. Hade väl åkt runt hela dagen när jag märker att den läcker ganska mycket olja. Droppar med några sekunders mellanrum.
    Ni ser lite fläckar på golvet här under tex.



    Det verkar komma ifrån Oljekylet. Männen på Yamahas Mc verkstad i Tibro säger till mig att slangarna från olje kylet kan behöva bytas. Men två problem. Ett. Dom kostar 3000 kr och jag är jävlar i mig pank! Två. Även om jag hade 3000 kr så har slangarna utgått från sortimentet och kan inte beställas.

    på kvällen stannar jag till och kollar oljan. Ser då i "fönstret" på motorn att det ingen olja finns i alls.
    Jag åker till närmaste mack och fyller på med ca en liter olja. Detta räcker och nu var fönstret nästan helt svart.

    Nästa morgon så kollar jag oljan igen i "fönstret" och märker att den är i botten av "fönstret" När jag startar den så blir hela "fönstret" svart. Detta innebär att jag inte vet hur mycket jag ska fylla på.
    Så jag gör nu vad man kanske inte ska göra. Hälla på måfå. En halv liter kanske? Efter att oljan minskade från nästan fullt till nästan tomt på under en natt så har jag inte sett olje nivån i "fönstret" ( pga att det varit helt svart ) nu på en vecka om inte mer. Kan fortfarande inte se nivån.

    MEN!

    När jag var ute och maxade hojen för att kolla förgasaren senare några dagar efter andra oljepåfyllet, så "pissade" det tamej fan olja ut ur Kondensröret. Heter det så?
    Den oranga slangen på bilden nedan.



    Verkar ha slutat att droppa från nånstans vid oljekylet där och droppar nu i stället från bak på hojen nånstans. Kolla bild nedan.



    Håller på och tvättar hojen så gott det går nu för att verkligen lokalisera. Mer bilder kommer.

    Men vet inte vad jag ska göra här och vad som håller på och händer så...
    ...Hjälp!!

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Om det är slangarna som är orsaken ,så skall du kontakta någon firma som jobbar med tryckslangar. EXvis. Hydroscand eller Lantmännen. Ta med slangarna så kan de säkert hjälpa dig. Tror inte det kommer att kosta mer än några hundralappar.
    snart syns skägget

  3. #3
    Medlem Brännjacks avatar
    Reg.datum
    okt 2011
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    102
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Om det är slangarna som är orsaken ,så skall du kontakta någon firma som jobbar med tryckslangar. EXvis. Hydroscand eller Lantmännen. Ta med slangarna så kan de säkert hjälpa dig. Tror inte det kommer att kosta mer än några hundralappar.
    snart syns skägget
    Här i Skövde blev jag rekomenderad en firma som heter Dunlop? Dom håller väl på med däck egentligen? Vad tror du om det. Jag ringde dom och frågade och dom sa att det
    bara var att ta med slangarna så skulle dom kolla på det.
    Förstår dock inte hur en däck firma kan hjälpa mig

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Falkenberg
    Inlägg
    390
    Tror det kan läcka ur varvräknaruttaget också. Har för mig att den är ganska enkel att fixa, nån o-ring eller så.
    Är slangen som det pissade olja ur kopplad till luftburken? Kanske sugs upp olja via vevhusventilationen?

    /Borken

  5. #5
    Medlem Brännjacks avatar
    Reg.datum
    okt 2011
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    102
    Citat Ursprungligen postat av Borken Visa inlägg
    Tror det kan läcka ur varvräknaruttaget också. Har för mig att den är ganska enkel att fixa, nån o-ring eller så.
    Är slangen som det pissade olja ur kopplad till luftburken? Kanske sugs upp olja via vevhusventilationen?

    /Borken
    Ja jag funderar på det varvräknaruttaget med. Är det bara att skruva loss vid uttaget och sätta på en oring? Spelar ingen roll av vilken sort eller bör det vara av kanske mässing eller dyl?

    Slangen bara hänger rätt ned ifrån luftburken om jag inte ser fel :/

    vad innebär det att olja sugs upp via vevhusventilationen?

    Eller nu är jag inte riktigt med här

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Brännjack Visa inlägg

    Slangen bara hänger rätt ned ifrån luftburken om jag inte ser fel :/

    vad innebär det att olja sugs upp via vevhusventilationen?
    På mina cyklar står oljam ung. mitt i fönstret om jag kolla med hojen rakt upp. Startar jag motorn blir fönstret helt tomt.

    Din beskrivning hur oljan beter sig får mig att fundera - står hojen rakt när du kollar oljan eller när du fyller på? Lätt att göra en liten miss och fylla för mycket och då gör sig motorn av med överskottet och då kan det bli en del i ventilationsslangen. Den i sin tur bör gå till luftburken och där droppar sen det överskott ut som inte försvinner med motorns förbränningsluft.

    Väldigt slitna ringar eller ventilstyrningar kan släppa förbi en hel del gaser och göra att det blåser ut mycket genom vevhusventilationen.
    Ove

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Falkenberg
    Inlägg
    390
    Ok jag är inte expert på den här motorn men det finns en lite grövre slang 15-20 mm som går in fram på luftburken tror man ser den på vänster sida. Jag tänker mig om kolvringarna är slitna så trycks det ut en massa oljeblandade gaser den vägen, dessa gaser hamnar naturligtvis i luftburken å rinner ut.
    Men mer troligt att det är lite bensin som kommer den vägen, en flottör kan ha hängt sig.

    Kommer trots allt inte ihåg om det var en o-ring eller nån form av gummibussning till varvräknaren...sorry

    Vill du ha riktigt mycket info om XJ:n så kan jag rekommendera http://xjbikes.com/

    /Janne

  8. #8
    Hej!
    Jag har en Yamaha Virago 750 skulle tro att man kollar oljenivån på samma sätt i din hoj som i min.

    Det här fönstret som du beskriver har ett jack i kåpan nere vid fönstret och ett nästan högst upp av fönstret.

    Det man gör är att starta hojen kör den på tomgång med eller utan choke ungefär 4-5 min ,nu har all olja försvunnit från glaset och sugits upp i motorn för att smörja div.grejor,slå av hojen kolla nivån i glaset efter ca 3-4min efter du slog av motorn.
    nu skall nivån ligga strax under max indikeringen högt upp vid glasets överkant.

    Är fönstret fortfarande helt svart har du alldeles för mycket olja i.
    Är det låg nivå på glaset har du för lite olja i.
    Skulle tro att det funkar så på din Yamaha också.
    Sen håller jag med dom andra skribenterna,ang droppande ljuddämpare tecken på för mycket bränsle alt olja.
    Passa dig att ha för mycket olja då det blir för stort tryck i motorn.
    Bättre göra något kul idag!än att vänta till i morgon

    Min hojsida http://viragomannen.bloggo.nu/category/start

  9. #9
    Medlem Brännjacks avatar
    Reg.datum
    okt 2011
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    102
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    På mina cyklar står oljam ung. mitt i fönstret om jag kolla med hojen rakt upp. Startar jag motorn blir fönstret helt tomt.

    Din beskrivning hur oljan beter sig får mig att fundera - står hojen rakt när du kollar oljan eller när du fyller på? Lätt att göra en liten miss och fylla för mycket och då gör sig motorn av med överskottet och då kan det bli en del i ventilationsslangen. Den i sin tur bör gå till luftburken och där droppar sen det överskott ut som inte försvinner med motorns förbränningsluft.

    Väldigt slitna ringar eller ventilstyrningar kan släppa förbi en hel del gaser och göra att det blåser ut mycket genom vevhusventilationen.
    Hojen står på centralstödet och nu är det snart två veckor sedan fönstret var genomskingligt.
    Det är alltså svart i fönstret hela tiden. Hojen har snart stått i 4 dagar. I varmgarage då visserlige. Men oljan borde lagt sig på botten ändå.
    Startar jag motorn så är fönstret oxå svart. Innan var det nästan tvärtom. Startade jag hojen så var det svart i fönstret och stod den stilla så var det nästan tomt Har jag för mig
    Dock kom jag ju på detta med centralstödet för sent. Och när jag kollade oljan andra gången så stod hojen då på sidostödet. När jag kollade efter påfyllningen så stod den på centralstödet

    det läcker inte så mycket olja längre dock efter att jag kört. När det regnade olja så varvade jag på rätt så bra.

    Blir ni något klokare?

    Är kolvringar dyrt och besvärligt att byta på dessa hojar? Är det dags för mig att starta ännu en ny tråd

  10. #10
    Medlem Brännjacks avatar
    Reg.datum
    okt 2011
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    102
    Citat Ursprungligen postat av Borken Visa inlägg
    Ok jag är inte expert på den här motorn men det finns en lite grövre slang 15-20 mm som går in fram på luftburken tror man ser den på vänster sida. Jag tänker mig om kolvringarna är slitna så trycks det ut en massa oljeblandade gaser den vägen, dessa gaser hamnar naturligtvis i luftburken å rinner ut.
    Men mer troligt att det är lite bensin som kommer den vägen, en flottör kan ha hängt sig.

    Kommer trots allt inte ihåg om det var en o-ring eller nån form av gummibussning till varvräknaren...sorry

    Vill du ha riktigt mycket info om XJ:n så kan jag rekommendera http://xjbikes.com/

    /Janne
    Njae. Jag är ganska säker på att det är olja som kommer.
    Hur beter sig hojen om en flottör hänger sig?

    Vad tycker och tror ni andra att jag kan göra med varvräknarvajern eller vad man ska kallada den? Oring? Vilken sort? Går det att täta med silicon kanske?

Liknande ämnen

  1. Oljeläckage
    Av Kjell116 i forum Custom
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2017-04-19, 17:53
  2. Oljeläckage höger fotpinne
    Av Bobberhead i forum Mekhörnan
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2015-06-02, 14:38
  3. Konstigt oljeläckage XJ 900
    Av erikn i forum Mekhörnan
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2015-05-31, 20:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •