Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 19 av 19

Ämne: Oljeläckage Yamaha XJ 550 4v8

  1. #11
    Medlem Brännjacks avatar
    Reg.datum
    okt 2011
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    102
    Citat Ursprungligen postat av Viragomannen Visa inlägg
    Hej!
    Jag har en Yamaha Virago 750 skulle tro att man kollar oljenivån på samma sätt i din hoj som i min.

    Det här fönstret som du beskriver har ett jack i kåpan nere vid fönstret och ett nästan högst upp av fönstret.

    Det man gör är att starta hojen kör den på tomgång med eller utan choke ungefär 4-5 min ,nu har all olja försvunnit från glaset och sugits upp i motorn för att smörja div.grejor,slå av hojen kolla nivån i glaset efter ca 3-4min efter du slog av motorn.
    nu skall nivån ligga strax under max indikeringen högt upp vid glasets överkant.

    Är fönstret fortfarande helt svart har du alldeles för mycket olja i.
    Är det låg nivå på glaset har du för lite olja i.
    Skulle tro att det funkar så på din Yamaha också.
    Sen håller jag med dom andra skribenterna,ang droppande ljuddämpare tecken på för mycket bränsle alt olja.
    Passa dig att ha för mycket olja då det blir för stort tryck i motorn.
    Tack

    Är det bara att tömma ur då? Hur tömmer jag oljan? Vart sitter urtappningspluggen? Vad kan jag göra medans ändå oljan är ur motorn?

  2. #12
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Brännjack Visa inlägg
    Tack

    Är det bara att tömma ur då? Hur tömmer jag oljan? Vart sitter urtappningspluggen? Vad kan jag göra medans ändå oljan är ur motorn?
    Bottenpluggen sitter under motorn. Lätt att se vilken det är, brukar vara ganska stor och omöjlig att missa. Det självklara att göra är att samtidigt byta till ett nytt oljefilter.
    Senast redigerat av Mats Liifv den 2011-10-20 klockan 14:10.
    ~ Mats

    Min blogg

  3. #13
    Medlem Brännjacks avatar
    Reg.datum
    okt 2011
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    102
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Bottenpluggen sitter under motorn. Lätt att se vilken det är, brukar vara ganska stor och omöjlig att missa. Det självklara att göra är att samtidigt byta till ett nytt oljefilter.
    Vart sitter oljefiltret?

  4. #14
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Falkenberg
    Inlägg
    390
    framtill mellan avgasrören.

    Peta inte in silicon nånstans, det ger bara problem, undersök varvräknarnippeln istället en Yamahafirma kan säkert tänkas ha rätt packning hemma.

    Om en flottör hänger sig så går oftast hojjen som skit på en cylinder dvs hackar å hostar. En annan grej som kan hända med flottör hängning är att du får in soppan i motorn = ökad oljenivå pga bensinen.
    Kolla så oljan inte luktar bensin!

  5. #15
    Medlem Brännjacks avatar
    Reg.datum
    okt 2011
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    102
    Citat Ursprungligen postat av Borken Visa inlägg
    framtill mellan avgasrören.

    Peta inte in silicon nånstans, det ger bara problem, undersök varvräknarnippeln istället en Yamahafirma kan säkert tänkas ha rätt packning hemma.

    Om en flottör hänger sig så går oftast hojjen som skit på en cylinder dvs hackar å hostar. En annan grej som kan hända med flottör hängning är att du får in soppan i motorn = ökad oljenivå pga bensinen.
    Kolla så oljan inte luktar bensin!
    Där sa du något!!! Jag trodde det berodde på att jag nyss tvättade hojen. För efter så hostade och växlade hojen mellan att gå bra och dåligt. Trodde det berodde på vattnet och är därför huvudanledningen till att jag demonterade bort förgasarna ( Se min andra tråd )

    Mina vänner. Vad ska jag göra här för nu vet jag varken in eller ut. Hojen går konstigt mellan 6 - 7000 varv. över och under gick den ganska bra. Ja tills jag tvättade den nu då. åh!....

  6. #16
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Falkenberg
    Inlägg
    390
    Att du tvättade den och den gick dåligt efter det tyder mer på nått elektriskt, iofs så vet jag inte hur mycket vatten du använder men ändå.

    /Janne

  7. #17
    Medlem Brännjacks avatar
    Reg.datum
    okt 2011
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    102
    Det var inget elektroniskt fel som tur var. Utan en sjuhelvetes massa skit i förgasaren. Se min andra tråd Tack o lov!

    Det verkar faktiskt som att oljeläcket kommer från min kopplingsvajer. Där den går in i motorn

  8. #18
    Medlem Brännjacks avatar
    Reg.datum
    okt 2011
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    102
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    På mina cyklar står oljam ung. mitt i fönstret om jag kolla med hojen rakt upp. Startar jag motorn blir fönstret helt tomt.

    Din beskrivning hur oljan beter sig får mig att fundera - står hojen rakt när du kollar oljan eller när du fyller på? Lätt att göra en liten miss och fylla för mycket och då gör sig motorn av med överskottet och då kan det bli en del i ventilationsslangen. Den i sin tur bör gå till luftburken och där droppar sen det överskott ut som inte försvinner med motorns förbränningsluft.

    Väldigt slitna ringar eller ventilstyrningar kan släppa förbi en hel del gaser och göra att det blåser ut mycket genom vevhusventilationen.
    Hur byter jag kolvringar och ventilstilstyrningar? Kostnad?

  9. #19
    Medlem akemss avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    skåne
    Inlägg
    371
    Börja med att kolla om det är kolvringarna som är slitna,ta ett kompressionsprov och kolla värdena.häll i LITE olja i varje cylinder och ta ett nytt prov,har kompressionen ökat så är det troligen kolvringarna som är slitna(oljan tätar mellan cylinder och kolv)

Liknande ämnen

  1. Oljeläckage
    Av Kjell116 i forum Custom
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2017-04-19, 17:53
  2. Oljeläckage höger fotpinne
    Av Bobberhead i forum Mekhörnan
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2015-06-02, 14:38
  3. Konstigt oljeläckage XJ 900
    Av erikn i forum Mekhörnan
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2015-05-31, 20:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •