Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 36

Ämne: Lack frågor

  1. #11
    Medlem Peos avatar
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Märsta
    Inlägg
    79
    kod 441 efter 5 sek googling

  2. #12
    Medlem Brännjacks avatar
    Reg.datum
    okt 2011
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    102
    Snygg vink ^^ Tack för att du googlade åt mig

    Är det bara Volvo som har laserblå?

  3. #13
    Medlem Brännjacks avatar
    Reg.datum
    okt 2011
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    102
    Då var det förberett här. Jag har nog det jag behöver nu men behöver mer om rubbing. Vill någon vara snäll att förklara?

  4. #14
    Medlem Linnexs avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Vislanda (3 mil SV Växjö)
    Inlägg
    553
    Rubbing är normalt slipning med slippasta. Även polish och lackrengöring är en slippasta men med väldigt små korn.
    Jag skrev ordet "normalt" då det även finns kemisk rubbing som inte innehåller slipmedel. Dessa är främst vanligt hos bilrekond (och i mitt garage).

    Rubbing är inte lämpligt på metallic. Dock lite fint arbete på klarlacken efter bättring kan vara ok.
    Själv så brukar jag spreja eller kanske mer dimma ren lösningsmedel på bättringen för att få det att "smälta" in i den gamla lacken. Behöver då inte slipa/rubba i efterhand utan det räcker med att gnugga upp glansen med polish.
    Senast redigerat av Linnex den 2011-11-01 klockan 16:00.

  5. #15
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Linnex Visa inlägg
    Rubbing är normalt slipning med slippasta. Även polish och lackrengöring är en slippasta men med väldigt små korn.
    Jag skrev ordet "normalt" då det även finns kemisk rubbing som inte innehåller slipmedel. Dessa är främst vanligt hos bilrekond (och i mitt garage).

    Rubbing är inte lämpligt på metallic. Dock lite fint arbete på klarlacken efter bättring kan vara ok.
    Själv så brukar jag spreja eller kanske mer dimma ren lösningsmedel på bättringen för att få det att "smälta" in i den gamla lacken. Behöver då inte slipa/rubba i efterhand utan det räcker med att gnugga upp glansen med polish.
    Autosol funkar super med att rubba/polera med

  6. #16
    Medlem Brännjacks avatar
    Reg.datum
    okt 2011
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    102
    Citat Ursprungligen postat av Linnex Visa inlägg
    Rubbing är normalt slipning med slippasta. Även polish och lackrengöring är en slippasta men med väldigt små korn.
    Jag skrev ordet "normalt" då det även finns kemisk rubbing som inte innehåller slipmedel. Dessa är främst vanligt hos bilrekond (och i mitt garage).

    Rubbing är inte lämpligt på metallic. Dock lite fint arbete på klarlacken efter bättring kan vara ok.
    Själv så brukar jag spreja eller kanske mer dimma ren lösningsmedel på bättringen för att få det att "smälta" in i den gamla lacken. Behöver då inte slipa/rubba i efterhand utan det räcker med att gnugga upp glansen med polish.
    Aha! Finns rubbing i olika färger? Jag har en burk i garaget. Men den massan är röd? Vad bör jag tänka på när jag rubbar?
    Vad för lösningsmedel? Hur dimmar man på den enklast? Använder du alltså det efter klarlack på för att slippa slipa eller rubba? Det låter ju väldigt smidigt i såfall? Jag tror jag har polish i garaget med. Vad bör jag tänka på när jag använder polish? Finns även den i olika färger? Eller går det med vilken som?
    Usch vad jag känner mig jobbig här med alla frågor. Men jag vill ju att det ska bli riktigt gjort utan missförstånd Förlåt

    Tack!

  7. #17
    Medlem Brännjacks avatar
    Reg.datum
    okt 2011
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    102
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Autosol funkar super med att rubba/polera med
    Vart finns autosol och vad är det?

  8. #18
    Medlem Linnexs avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Vislanda (3 mil SV Växjö)
    Inlägg
    553
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Autosol funkar super med att rubba/polera med
    Ja. Autosol är en slippasta. Populärt till krom. Vi har även använt den på både lack och glas på jobbet.

  9. #19
    Medlem Linnexs avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Vislanda (3 mil SV Växjö)
    Inlägg
    553
    Citat Ursprungligen postat av Brännjack Visa inlägg
    Vart finns autosol och vad är det?
    Autosol är märket. Finns på de flesta macker som säljer lite tillbehör. Mekonomen har garanterat. Går även under benämning "Kromglans".

  10. #20
    Medlem Linnexs avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Vislanda (3 mil SV Växjö)
    Inlägg
    553
    Citat Ursprungligen postat av Brännjack Visa inlägg
    Aha! Finns rubbing i olika färger? Jag har en burk i garaget. Men den massan är röd? Vad bör jag tänka på när jag rubbar?
    Vad för lösningsmedel? Hur dimmar man på den enklast? Använder du alltså det efter klarlack på för att slippa slipa eller rubba? Det låter ju väldigt smidigt i såfall? Jag tror jag har polish i garaget med. Vad bör jag tänka på när jag använder polish? Finns även den i olika färger? Eller går det med vilken som?
    Usch vad jag känner mig jobbig här med alla frågor. Men jag vill ju att det ska bli riktigt gjort utan missförstånd Förlåt

    Tack!
    Färgerna har jag ingen koll på. Det finns massa olika märken och innehållet brukar väl vara röd, grön, vit, blå....
    Vad som är viktigt är kornstorlek. Börja med fint. Behöver du grövre så gå upp ett steg. Tidigare hänvisad autosol är bra.

    Edit:
    Missade frågan om lösningsmedel. Jag använder lösningsmedlet som är specifierat till den specifika lacken.
    Antingen bättrar jag med lackpenna och då gör jag inget mer. Finns även så kallad lackhyvel som man kan hyvla en liten stenskottsbättring jämn. Annars så sprutar jag med färgspruta. Är det en mindre bättring så använder jag en liten motivlacksspruta.
    När jag sprutar använder jag ALLTID 2-komp lack.
    Senast redigerat av Linnex den 2011-11-01 klockan 16:31.

Liknande ämnen

  1. Nybörjar frågor + Suzuki xn85 frågor?
    Av kryckan90 i forum Street
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2016-02-05, 00:32
  2. lack....
    Av glidare i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2014-12-29, 20:17
  3. Lack i Göteborg?
    Av nauska i forum Mekhörnan
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2014-10-08, 22:07
  4. Lack Gibson???
    Av milis i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-02-20, 16:11
  5. Lack.
    Av Gibson i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-10-15, 13:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •