Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 35

Ämne: Höjd åldersgräns för tung MC

  1. #11
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    403
    Har själv kört tradare några år och då jag tog kortet var det stor skillnad på mogenhet på dom som var 20-21 år kontra de som var 30-40 år.
    Detsamma gällde faktiskt då jag tog mc kort.Trots att vi var "gröna" alla,så var det klart synligt vilka som var yngre och lite äldre vad gällde mogenhet.Undantag finns ju alltid.
    Även om man är mogen vid 21 år så har man betydligt mindre livserfarenhet än om man är 24-25 år.
    Har man inte träffat någon yngre på ett par år blir man förundrad över hur vuxna dom har blivit på denna korta tid.Där händer mycket i ens inställning till livet och hur man ser på saker och ting på bara några år.,så jag förespråkar en höjning med något år vad gäller tung trafik och tung mc.

  2. #12
    Ankan1
    Gäst
    Aningen tramsig diskussion där många yngre i det närmaste uppenbart dum förklaras som trafikanter.Min gamla far har ett åkeri med tre tjugofyrameters ekipage där två av dessa bilar framförs med yngre förare varje dag.Aldrig några tillbud, inga skador varken på person eller annans egendom.Började själv köra lastbil i yngre år på detta åkeri innan jag valde att arbeta i vården och upplevdes inte som sämre förare av andra chaufförer som man uppenbart gör på detta mc forum.Nä, man kan inte dra alla över en kam när det handlar om individuell mognad där vi alla är väldigt olika antingen vi är unga eller gamla.Men det är ju klart, vill man spela politiska förslag i händerna som redan tynger ner dessa lastbilsägare rent ekonomiskt med ständigt nya avgifter så lyckas ni ju rätt så bra.

  3. #13
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Ankan1 Visa inlägg
    Aningen tramsig diskussion där många yngre i det närmaste uppenbart dum förklaras som trafikanter.Min gamla far har ett åkeri med tre tjugofyrameters ekipage där två av dessa bilar framförs med yngre förare varje dag.Aldrig några tillbud, inga skador varken på person eller annans egendom.Började själv köra lastbil i yngre år på detta åkeri innan jag valde att arbeta i vården och upplevdes inte som sämre förare av andra chaufförer som man uppenbart gör på detta mc forum.Nä, man kan inte dra alla över en kam när det handlar om individuell mognad där vi alla är väldigt olika antingen vi är unga eller gamla.Men det är ju klart, vill man spela politiska förslag i händerna som redan tynger ner dessa lastbilsägare rent ekonomiskt med ständigt nya avgifter så lyckas ni ju rätt så bra.
    Var ju det jag sa,är olika från person till person,men men det tar flera år innan man vet var man har grejerna,så är det bara.Är det att dumförklaras,jag vet bara att många inte kan.

  4. #14
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Jag tänker just på en släkting när jag läser senaste inläggen. Hon hade haft körkort under en hel del år men körde bil som en kråka i alla fulla fall. Trots daglig körning (övning) till och från jobbet så var hon inte den bästa föraren. Jag tror vissa har fallenhet för det där och andra saknar den, det är bara så.

  5. #15
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Nina Visa inlägg
    Jag tänker just på en släkting när jag läser senaste inläggen. Hon hade haft körkort under en hel del år men körde bil som en kråka i alla fulla fall. Trots daglig körning (övning) till och från jobbet så var hon inte den bästa föraren. Jag tror vissa har fallenhet för det där och andra saknar den, det är bara så.
    exakt

  6. #16
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Var ju det jag sa,är olika från person till person,men men det tar flera år innan man vet var man har grejerna,så är det bara.Är det att dumförklaras,jag vet bara att många inte kan.
    Och höjer man körkortsåldern dröjer det bara längre innan man får börja skaffa sig övning och erfarenhet vilket medför att mängden "rutinerade" förare kommer att minska.

    Vg tung trafik så kan man bara hoppas att åkerier m fl har så pass koll att de inte sätter de grönaste i de tyngsta ekipagen. Vg hoj så är det ju annorlunda, och statistiken säger att de som är under 24 är överrepresenterade vid olyckor. Statistiken visar dock även att många av dem saknar körkort vilket gör en höjning av åldern för tung helt verkningslös, man straffar helt enkelt de som anstränger sig och utbildar sig pga de som inte gör det.

    Jag skulle vilja se olycksstatistik för de som faktiskt HAR tagit körkort och dra slutsatser från det, just nu verkar det här mest likna åldersmobbning där man enbart utifrån födelsedatum stämplar folk som olämpliga i trafik.

    Det finns 20-åringar som beter sig föredömligt, och det finns 30+ som borde få körförbud (men inte jag!). Åldersfixeringen känns som tomma slag i luften, bättre att försöka hitta på motmedel mot de riktiga problemen.
    Senast redigerat av Molgan den 2011-10-15 klockan 00:34.
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

  7. #17
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Molgan Visa inlägg
    Och höjer man körkortsåldern dröjer det bara längre innan man får börja skaffa sig övning och erfarenhet vilket medför att mängden "rutinerade" förare kommer att minska.

    Vg tung trafik så kan man bara hoppas att åkerier m fl har så pass koll att de inte sätter de grönaste i de tyngsta ekipagen. Vg hoj så är det ju annorlunda, och statistiken säger att de som är under 24 är överrepresenterade vid olyckor. Statistiken visar dock även att många av dem saknar körkort vilket gör en höjning av åldern för tung helt verkningslös, man straffar helt enkelt de som anstränger sig och utbildar sig pga de som inte gör det.

    Jag skulle vilja se olycksstatistik för de som faktiskt HAR tagit körkort och dra slutsatser från det, just nu verkar det här mest likna åldersmobbning där man enbart utifrån födelsedatum stämplar folk som olämpliga i trafik.

    Det finns 20-åringar som beter sig föredömligt, och det finns 30+ som borde få körförbud (men inte jag!). Åldersfixeringen känns som tomma slag i luften, bättre att försöka hitta på motmedel mot de riktiga problemen.
    Dom flesta åkerier gör nog så gott det går men problemet är att det är svårt att få tag på rutinerat folk,därför blir det många nybörjare bakom ratten och tyvärr så ökar ju olyckorna med,men sedan finns det ju naturligtvis rutinerade som kör som idioter och ställer till.Nä nu är vi ju lite utanför tråden.Men jag förstår hur du menar med åldersmobbning.Tar du körkort vid 30 eller 18 så är du ju gröngöling.Skillnaden är väl att 30åringen kanske haft körkort för annat fordon sedan denna var 16 kanske och på den vägen fått större vana i trafiken.

  8. #18
    Medlem livewires avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    174
    såg att det stod att det skulle gälla från och med 18 januari 2013 men är det någon annan som har hört något annat?? JAG har hört att det ska bli 24 års gräns för tung mc redan i sommar men det kanske bara är rykten som går..jag hoppas att det är ett rykte då ja ska ta kortet i vår...

    här står det annat http://www.gp.se/motor/1.747641-nya-regler-for-korkort
    Senast redigerat av livewire den 2011-10-16 klockan 17:46.

  9. #19

  10. #20
    Medlem Martins avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    78
    Som jag fattar det kommer den nya åldersgränsen (24 år) för tung mc börja gälla januari 2013, men det är lite luddigt skrivet.

    Så passa på att ta kort i sommar alla Ni som drabbas

Liknande ämnen

  1. Åldersgräns för att bli skjutsad?
    Av Martin i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-09-07, 13:58
  2. Tung dag
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-04-11, 18:36
  3. Höjd skatt.
    Av Gibson i forum Off topic
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-02-01, 01:21
  4. Protestera mot höjd trafikförsäkring
    Av pewa i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-06-07, 22:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •