Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 35

Ämne: Höjd åldersgräns för tung MC

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Malmö, Skåne
    Inlägg
    406

    Höjd åldersgräns för tung MC

    Hittade av en slump en nyhetsartikel i Sydsvenskan. Jag citerar:

    "Åldersgränser höjs för tyngre och mer effektstarka motorcyklar och för lastbil och buss, för den som inte är yrkeschaufför".

    Länk: http://www.sydsvenskan.se/bil/articl...r-tung-mc.html

  2. #2
    Medlem Martins avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    78
    Tack för länken.

    Står dock inget om vilka åldersgränser som gäller, tycker att det är helt ok som det är nu.

    Kan inte se att detta är ett problem, lastbil och buss har inte hört att det skulle vara ett större problem för yngre än för äldre.

    När det gäller tunga motorcyklar, är det buskörning man vill få bort så tror inte jag att det hjälper att höja åldersgränsen 2 - 3 år eller vad de tänkt sig. Buskörning kommer alltid att finnas.

    Och det skall inte behöva gå ut över alla andra yngre som sköter sig och vill köra tung hoj.

  3. #3
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Martin Visa inlägg
    Tack för länken.

    Står dock inget om vilka åldersgränser som gäller, tycker att det är helt ok som det är nu.

    Kan inte se att detta är ett problem, lastbil och buss har inte hört att det skulle vara ett större problem för yngre än för äldre.

    När det gäller tunga motorcyklar, är det buskörning man vill få bort så tror inte jag att det hjälper att höja åldersgränsen 2 - 3 år eller vad de tänkt sig. Buskörning kommer alltid att finnas.

    Och det skall inte behöva gå ut över alla andra yngre som sköter sig och vill köra tung hoj.
    Där har du lite fel när det gäller tung trafik.Idag kan man komma direkt från skolbänken och sätta sig i en långtradare och tro att man kan detta.Men det krävs år av erfarenhet att hantera en tradare på 60ton i halka och bland nötter i personbilar.ALLA påståenden av folk som inte kört tradare är rent skitsnack.Jag tycker det är bra att man kollar upp detta.Det behövs.Både i hoj världen och övrigt.
    Senast redigerat av engström67 den 2011-10-13 klockan 19:40.

  4. #4
    Medlem Martins avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    78
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Där har du lite fel när det gäller tung trafik.Idag kan man komma direkt från skolbänken och sätta sig i en långtradare och tro att man kan detta.Men det krävs år av erfarenhet att hantera en tradare på 60ton i halka och bland nötter i personbilar.ALLA påståenden av folk som inte kört tradare är rent skitsnack.Jag tycker det är bra att man kollar upp detta.Det behövs.
    Jag förstår din synpunkt, men även om åldersgränsen skulle höjas några år så skulle man fortfarande vara gröngöling när man är klar med kortet, som du skriver det krävs erfarenhet för att köra en tung tradare, men erfarenhet får man när man kör i trafik.

    Det man kan diskutera i så fall är väl hur kan man ge de "färska" tradarchaffisarna" erfarenhet, men det har ingenting med ålder att göra det har med mognad som person att göra.

    Jag vet att det är ett väldigt stort ansvar samt att krävs mycket skicklighet att köra tradare. Även om jag bara är en av nötterna i en liten personbil. Så har jag lärt mig den HÅRDA vägen vad som kan hända om det är fel person bakom ratten på en tung lastbil.

  5. #5
    Medlem livewires avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    174
    jag planerar att ta kortet i vår för tung(är 20 nu)..undrar hur det kommer bli med den saken men vad som än händer så kommer jag ändå köra hoj!

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Halland
    Inlägg
    45
    Jag vet att när jag tog mitt a-kort förra året så pratade dom om att åldersgränsen skulle höjas till 24 år.
    Inom några år.

  7. #7
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Martin Visa inlägg
    Jag förstår din synpunkt, men även om åldersgränsen skulle höjas några år så skulle man fortfarande vara gröngöling när man är klar med kortet, som du skriver det krävs erfarenhet för att köra en tung tradare, men erfarenhet får man när man kör i trafik.

    Det man kan diskutera i så fall är väl hur kan man ge de "färska" tradarchaffisarna" erfarenhet, men det har ingenting med ålder att göra det har med mognad som person att göra.

    Jag vet att det är ett väldigt stort ansvar samt att krävs mycket skicklighet att köra tradare. Även om jag bara är en av nötterna i en liten personbil. Så har jag lärt mig den HÅRDA vägen vad som kan hända om det är fel person bakom ratten på en tung lastbil.
    Jo men visst,men för 25 år sedan när jag tog tungt körkort så var det så gott som omöjligt att få jobb att köra tradare,man fick börja med mindre lastbilar och jobba sig uppåt,men idag är det annorlunda.

  8. #8
    Medlem livewires avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    174
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Jo men visst,men för 25 år sedan när jag tog tungt körkort så var det så gott som omöjligt att få jobb att köra tradare,man fick börja med mindre lastbilar och jobba sig uppåt,men idag är det annorlunda.
    jag kör lite lätt lastbil på jobbet och det är inte helt lätt!

    skulle inte våga sätta mig i en större lastbil och köra iväg.

  9. #9
    Medlem Martins avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    78
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Jo men visst,men för 25 år sedan när jag tog tungt körkort så var det så gott som omöjligt att få jobb att köra tradare,man fick börja med mindre lastbilar och jobba sig uppåt,men idag är det annorlunda.
    Det låter vettigt att arbeta sig upp från lättare lastbilar till de största. Vad är det för åldersgräns för att få köra de största lastbilarna med släp just nu??

  10. #10
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Martin Visa inlägg
    Det låter vettigt att arbeta sig upp från lättare lastbilar till de största. Vad är det för åldersgräns för att få köra de största lastbilarna med släp just nu??
    Går du transportlinjen så kommer man ut som 19 åring med körkort i handen.Vi har en kille på åkeriet som fått jobb och delar bil med mig.Men han är faktiskt duktig,vissa har anlag och så måste man vara intresserad.Men han är lite nervös inför vintern och det ska han vara. Gäller att skrämma upp han lite på rätt sätt,för det är ingen lek.Detta spårar väl ur lite nu kanske,det gäller väl hoj.Men ser man på höja åldern på tung mc och i dag sitter 19åringar och rattar tradare som vi möter efter vägarna.

Liknande ämnen

  1. Åldersgräns för att bli skjutsad?
    Av Martin i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-09-07, 13:58
  2. Tung dag
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-04-11, 18:36
  3. Höjd skatt.
    Av Gibson i forum Off topic
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-02-01, 01:21
  4. Protestera mot höjd trafikförsäkring
    Av pewa i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-06-07, 22:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •