Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 30 av 33

Ämne: Regskylt fram

  1. #21
    Själv bor man där det inte finns poliser så det är ett ickeproblem, åker man dit får man väl pynta helt enkelt. Kommer inte att ha skylt även om det skulle bli lag på det.

  2. #22
    Medlem klauss avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    863
    själv skulle jag nog inte montera någon skylt framme än, om man blir fotad så kan polisen bötfälla dig när dom tror att du kör baklänges på allmän väg

  3. #23
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Diversion Visa inlägg
    Själv bor man där det inte finns poliser så det är ett ickeproblem, åker man dit får man väl pynta helt enkelt. Kommer inte att ha skylt även om det skulle bli lag på det.
    Civil olydnad fungerade när det gällde att fritidsbåtar skulle registreras. Några fick böta under en säsong men nästa var registreringskravet borta.

    Kanske skulle fungera om bara hojåkarkollektivet vore tillräckligt enat? Men vi får väl hoppas att det inte blir aktuellt.
    Ove

  4. #24
    å vad spelar det för roll om man måste ha en regskylt fram. inte kan nån ju tycka att det stör motorcykelns utseende. jag har redan på mina men det är i och för sig bd skyltar. men inte skulle det störa mig om jag var tvungen att sätta moderna skyltar fram. eller är mc åkarna rädda för fartkamerorna det är ju bar att sänka hastigheten. fartkamerorna sitter ju där för våran säkerhet inte tror jag dom satt upp dom i onödan

  5. #25
    Medlem Hamres avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Lysekiiil
    Inlägg
    435
    Citat Ursprungligen postat av veteranmc Visa inlägg
    å vad spelar det för roll om man måste ha en regskylt fram. inte kan nån ju tycka att det stör motorcykelns utseende. jag har redan på mina men det är i och för sig bd skyltar. men inte skulle det störa mig om jag var tvungen att sätta moderna skyltar fram. eller är mc åkarna rädda för fartkamerorna det är ju bar att sänka hastigheten. fartkamerorna sitter ju där för våran säkerhet inte tror jag dom satt upp dom i onödan
    Dom är uppsatta för att dra in pengar till statskassan utan att polisen behöver göra sitt jobb:-)
    Alltså att visa sej ute i trafiken.
    Put something nice between your legs, Street Triple.
    Jag Vägrar Kategoriskt Customhoj!

  6. #26
    Citat Ursprungligen postat av veteranmc Visa inlägg
    å vad spelar det för roll om man måste ha en regskylt fram. inte kan nån ju tycka att det stör motorcykelns utseende. jag har redan på mina men det är i och för sig bd skyltar. men inte skulle det störa mig om jag var tvungen att sätta moderna skyltar fram. eller är mc åkarna rädda för fartkamerorna det är ju bar att sänka hastigheten. fartkamerorna sitter ju där för våran säkerhet inte tror jag dom satt upp dom i onödan
    Skall det vara ägaransvar så skall det gälla för alla fordon.

  7. #27
    dom som nu förespråkar regskylt fram borde kanske ta och läsa på varför den togs bort från första början. för tidigare hade motorcyklar regskylt fram.
    den togs bort eftersom man inte får ha vassa kanter eller föremål som kan skada en fotgängare vid en eventuell krock. så ja, montera dit skyltar ni men se till att alla kanter är väl inpackade i frigolit, annars gör ni er faktiskt skyldiga till lagbrott enligt nu gällande lagstiftning.

    för övrigt tycker jag att man inte ska göra ägaren av fordonet skyldig vid hastighetsöverträdelser utan föraren. låt säga att min motorcykel blir stulen när jag ligger på en solig strand i utlandet och inte märker att den är borta, tjuven kör som en vettvilling och när jag kommer hem har jag oräkneliga brev från polisen fyllda med saftiga böter. blir jag av med körkortet för att jag solat då?

  8. #28
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Med tanke på hur de gamla skyltarna på en del engelska hojar, som var av metall och satt längs med framskärmen, såg ut. Var ju rena yxan.
    Att ha strikt ägaransvar är ju omöjligt. Tänk om någon lånar hojen som då har regskylt fram och blåser på förbi en kamera bara för att av någon anledning jävlas.
    Jag är inte emot skylten fram, men absolut emot ägaransvar.

    kommer nog snart

  9. #29
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    403
    Jag ser inget problem direkt med ägaransvar.Springer man och lånar ut sin mc hur som tycker jag att man får skylla sig själv.Jag lånar ALDRIG någonsin ut min hoj,inte ens till min bästa vän.Blir hojen stulen lär där nog finnas spår och bevis efter stölden dvs om man inte är så pass korkad att man lämnar sin mc med nycklarna i.Lämnar du din mc eller bil med nycklarna i kan du inte räkna med att få hjälp av försäkringsbolag eller svära dig fri från böter.
    Skulle hojen bli stulen då du är på semester är det bara att kontakta polisen och göra anmälan i det land du befinner dig i,konstigare är det inte.Har själv råkat ut för stöld utomlands,och med en ordentlig anmälan blir det sällan några problem.
    Där finns alltid personer som hamnar mellan stolarna och blir oskyldigt anklagade,men det finns både vad gäller med eller utan ägaransvar,sånt är livet.

  10. #30
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Citat Ursprungligen postat av Bighoj Visa inlägg
    Jag ser inget problem direkt med ägaransvar.
    Men det strider mot Svensk rättspraxis. SMC beskriver det bra här. Det är inte ett brott att äga ett fordon, och jag anser inte att om jag hyr en bil eller mc och kör på fyllan så ska uthyraren sitta i fängelse för det.
    Senast redigerat av Molgan den 2011-10-10 klockan 12:45.
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

Liknande ämnen

  1. Ny regskylt, borra?
    Av Krokmark i forum Mekhörnan
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2014-05-01, 12:45
  2. Regskylt fram
    Av Maestro i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 37
    Senaste inlägg: 2010-08-12, 11:57
  3. regskylt på sidan???
    Av ramses i forum Mekhörnan
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-11-12, 00:04
  4. Så här kan man också ta sig fram...
    Av Mats Liifv i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-06-23, 16:01
  5. Placering av regskylt
    Av Daimbag i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-01-07, 01:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •