Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 35

Ämne: Hjälp mig med min beslutsångest!

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Ljungby
    Inlägg
    47

    Hjälp mig med min beslutsångest!

    Nu är ju den långa och tråkiga vintern snart här, vilket får mig att längta ännu mer till våren, och till att köpa hoj! Men jag kan inte bestämma mig helt vad jag vill ha för någon. Jag är djupt intresserad av en honda hornet, dock vet jag inte om jag ska satsa på en 600 eller 900. Är mycket beroende av accet vilket jag tror många andra också är vill ha något som verkligen drar iväg när man gasar!! Detta är då den hojen jag tittat på mest, men självklart så är jag intresserad av andra också. Har ni några förslag och egna erfarenheter? Alla förslag är tacksamma!

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    403
    Ja, vill du ha något som drar iväg är du nog helt fel på det om du funderar på Honda Hornet.
    Jag skulle i så fall valt Honda Blackbird.
    Hornet är nog t om slöare än min gamle vinge.

  3. #3
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    En sån här vill du ha!:



    =)

    Ursäkta oseriöst svar, men lite svårt att gå på så knapphändiga önskemål. Det finns väldigt många hojar med bra acc, och generellt ökar accet med kubiken. Däremot kan man ha lika roligt, och ofta roligare, på en mindre hoj med hanterbara prestanda jämfört med en 1000cc sportklubba. Kan tex vara betydligt mer stimulerande att pressa en SV650 till gränsen på en bana än att sitta på en literhoj på samma bana och mest försöka undvika att göra i byxorna.

    En bekant hade en Hornet 900 och det var en trevlig maskin, funkade till pendling, dagsturer och BKK, men för längre turer hade man velat ha en toppkåpa.
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Ljungby
    Inlägg
    47
    den hade varit fin du! Okej, men om det nu blir hornet rekomenderar ni 900 framför 600? Ska självklart kolla vidare på andra

  5. #5
    Ankan1
    Gäst
    Honda Hornet 900 har ju en något trivsammare gång än 600 varianten när du slipper varva den lika mycket.Mer kräm på redan lägre varv med andra ord.Och glöm snacket från sömniga glidaråkare som påstår att en vinge är snabbare än en Hornet 900.Läs de tekniska siffrorna om de två så blir det klart.För övrigt är vingen en uppblåst plastbil på två hjul och inte en mc.

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Ljungby
    Inlägg
    47
    Haha där ser man! Som sagt, finns mycket olika åsikter. Någon som har några förslag på andra märken? Finns ju lite smått o gott att välja på

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    403
    Ankan är bara avundsjuk han har garanterat aldrig kört Gl 1800
    Skämt o sidor.Allt handlar om vad du ska använda hojen till.Ska du köra race så glöm Hornet,det var så jag menar.Ska du pendla och ev toura utan passagerare är den säkert ok.Jag skulle i vilket fall som valt 900cc pga starkare motor och lägre varv.
    Ska du toura i låt oss säga i europa (beta många mil utan att få ont)
    med passagerare hade jag valt en ren tourer istället.
    Testa dig fram,och framförallt kom på vad du tänker använda din mc till mest.Den ultimata hojen finns inte att köpa.

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Ljungby
    Inlägg
    47
    Jag hade ju tänkt använda den till vardags, typ längsta sträckan blir väl runt 10 mil på sommaren då jag har stuga i halmstad. Men annars mest för att köra av mig och busa lite på vägarna om man säger så småvägar blir det väl mestadels

  9. #9
    Jåke
    Gäst
    Vill du ha nåt som reagerar direkt när du vrider på gasen ska du kolla på en twin istället. De har kortare register men svarar snabbare än en rad-fyra.

    Har du funderat nåt på vad det får kosta?

    Förutom Hornet som är en bra, vettig men ganska könlös hoj, finns det Kawa Z750/1000, Yamaha FZ6/FZ1 för ganska rimliga pengar. Kawa 750 har ökänt dåligt mellanregister men varvar galet.

    Snäppet färre cylindrar har ju Triumph Speed Triple/Street Triple och busigare hojar får man nog leta efter. Den större finns i ganska många årsmodeller.

    Motsvarande Twin blir nakna versionen av Suzuki SV650/1000. I lite dyrare prisklass men betydligt mer pang hittar du Aprilia Tuono som är bland det hårdaste du hittar för ganska lite insats. Sen landar du på Ducati Monster i olika varianter, men där börjar det dra iväg med slantar även om leendet förmodligen blir motsvarande bredare så länge du har råd att serva den.

    Liten eller stor då? Tja, den mindre hojen är lättare och smidigare men saknar effekt i slutet av den långa rakan eller när du försöker hitta fart på fel växel i mellanregistret.

    Ingen av dessa möjligen undantaget Yamaha och Aprilia är däremot nåt att åka touring med, och jag tror inte jag direkt hjälpte till att lindra beslutsångesten

    Edit: Glömde ju. Suzuki har släppt en GSR750 som är rätt OK i konkurrensen.
    Senast redigerat av Jåke den 2011-10-06 klockan 20:17.

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    2 172
    jag kan bara ge dig ett råd och det är att åka o prova så många hojar du hinner med..:=))

Liknande ämnen

  1. MC hjälp!
    Av Quints i forum Custom
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2019-04-30, 18:09
  2. Hjälp!
    Av Musse i forum Mekhörnan
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2015-09-14, 22:36
  3. Hjälp mig!
    Av Mymlan i forum Off topic
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2014-09-14, 11:57
  4. Beslutsångest
    Av RobbeS i forum Custom
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2013-10-15, 21:35
  5. HJÄLP! :o
    Av mc kalle i forum Offroad
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-07-27, 20:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •