Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 12

Ämne: Hjälp med oljebyte el. påfyllning

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Malmö, Skåne
    Inlägg
    406

    Hjälp med oljebyte el. påfyllning

    Hej hej

    Även om jag har mekat lite med bilar innan (trots att jag inte har B-körkort) så har det alltid varit när jag hjälpt polare och helt enkelt "följt instruktioner". Jag skulle hemskt gärna vilja ha lite råd av er således. Om inte på alla punkter nedan, så åtminstone den första!

    1. Kan man blanda olika typer av motorolja, eller måste jag tömma systemet på gammal olja innan jag häller i ny om jag är osäker på om det är samma fabrikat/typ?

    2. Jag körde motorväg från Malmö till Helsingborg och tillbaka igår. Under hela färden verkade det inte vara några problem med oljetrycket. Åtminstone la jag inte märke till att oljetryckslampan lyste.
    I morse när jag skulle till jobb, så lyser varningslampan om att jag har lågt oljetryck och en spärr går in som gör att jag inte ens kan försöka starta motorn (d.v.s. den bryter strömmen till startmotorn). Jag kan inte minnas att jag lagt märke till att varningslampan lös under färden igår. Men om den hade gjort det, hade spärren gått in automatiskt och stängt ner motorn, även under färd?

  2. #2
    Snillen spekulerar Det finns andra på forumet som till skillnad mot mig kan det här med motorer. Men lite tankar är ju:

    1) Om jag var du skulle jag tömma ut all olja och hälla i helt ny. Inte för att jag tror att det är någon fara att blanda men varför chansa?

    2) Har du något läckage? Kolla på och under motorn? Borde inte instrumenten varna hej vilt om oljetrycket sjönk väldigt snabbt. Motorvarningslampan borde väl i alla fall lysa om om det är akut ifall Aprilia har en sådan.

    Du lär säkert snart få en massa riktiga svar i detta forum....

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    403
    Personligen skulle jag gjort en liten service med olja/filter och efter den så vet du ju säkert vad för slags olja du hällt i.Tycker du inte att det är dax för ett oljebyte så skulle jag åkt till mc-firman och rådfrågat.
    Har du kollat så att där verkligen är för lite olja i motorn ? Det kanske har med något annat fel att göra.
    Är där för lite olja i motorn skulle jag kollat om den ev droppar olja någonstans.
    Att göra en oljebytarservice fixar du lätt på egen hand,det kan jag lova.

  4. #4
    Medlem akemss avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    skåne
    Inlägg
    371
    Funderade lite grann på det du skriver,såvitt jag förstår får du inte igång motern och då kan det ju inte heller vara för lågt oljetryck som är orsaken möjligen en för låg oljenivå men det är inte så att du stött till säkerhetsbrytaren på styret så det är därför den inte startar

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Malmö, Skåne
    Inlägg
    406
    Akems: nope, men det har hänt innan att jag stått där och undrat va fan det är för fel, när det bara var att jag råkat komma åt brytaren

    I detta fallet får jag ström och varningslampan för lågt oljetryck lyser. Jag kollade också oljestickan, och den är helt torr så nivån är definitivt för låg. Det som jag själv blir lite konfunderad över är hur detta kan ha hänt över natten.

    Möjligen så har jag haft OK oljetryck när motorn och oljan var varm, för att sedan sjunka när jag hade cykeln stående över den kalla natten. Lite märkligt är det också eftersom cykeln lämnade MC-firman för cirka två veckor sedan bara. Jag ringde och frågade om de hade kollat oljenivån innan de lämnade ifrån sig hojen till mig, men han lät lite osäker. "Vi borde ha gjort det" var svaret jag fick.

    Robbe: jag ser inget oljespill där jag har stått parkerad över natten. Nu har jag inte kollat ordentligt under hojen än, men man tycker att det borde ha droppat ner på marken om det var något riktigt läckage.

    Piaggos 459cc motorn som sitter i cykeln ska ha haft (?) erkänt problem med att olja sipprar in i bränsleblandningen, men jag har inte märkt att det har gått ojämnt eller något annat.

    Oljenivån är för låg...frågan är bra hur och varför. Ska prova fylla på lite ikväll och ev. göra ett riktigt oljebyte snart.

    Bighoj: ja, jag borde nog kunna göra ett oljebyte själv. Har gjort det tidigare på bilar, och utgår från att förfarandet är hyfsat snarlikt Visst rekommenderas byte av oljefilter också i samma veva, eller? Köper nog en OEM-del då för att vara på den säkra sidan i så fall...

    Edit: nu när jag tänker efter gjorde jag ju faktiskt ett oljebyte på min EU-moppe också ju. Fast då hade jag tillgång till verkstad och ett ställe att slänga den gamla oljan på också. Synd att det stället inte finns kvar längre - man kunde hyra en verkstadsplats per timme och de hade lift och verktyg till lån och hela köret. Låg bakom en däckfirma nere vid tågspåren här i Malmö.
    Senast redigerat av Reject den 2011-09-30 klockan 16:50.

  6. #6
    Medlem TMax500s avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg (Västra Frölunda)
    Inlägg
    522
    Citat Ursprungligen postat av Reject Visa inlägg
    I morse när jag skulle till jobb, så lyser varningslampan om att jag har lågt oljetryck och en spärr går in som gör att jag inte ens kan försöka starta motorn (d.v.s. den bryter strömmen till startmotorn). Jag kan inte minnas att jag lagt märke till att varningslampan lös under färden igår.
    Skulle kunna vara
    1. Strömbrytaren på styret (men den hade du ju kollat)
    2. Sidostödet nere? Då startar den inte, normalt sett (om inte Aprilia gjort något egen lösning?)
    3. Brytaren vid sidostödet kanske är kass/skadad? Så att den bryter strömmen fast den inte borde? I så fall startar den inte heller (= klaga hos säljaren, laga på verkstad, å allt det där...).

    Citat Ursprungligen postat av Reject Visa inlägg
    Lite märkligt är det också eftersom cykeln lämnade MC-firman för cirka två veckor sedan bara. Jag ringde och frågade om de hade kollat oljenivån innan de lämnade ifrån sig hojen till mig, men han lät lite osäker. "Vi borde ha gjort det" var svaret jag fick.
    Om du köpte den för två veckor sedan - och den inte hade tillräckligt med olja, eller eventuellt är utan oljetryck efter två veckor... Reklamera!!

    Man kanske inte alla gånger kan begära att den är nyservad när man köper den (beroende på vad ni kommit överens om), men den borde vara genomgången inför försäljning/leverans. Det är det minsta man kan begära när ett proffs säljer ett fordon. En 2008 borde inte ha problem med detta, oavsett om det finns garantier kvar eller ej. Om handlaren är seriös och vill överleva vintern...

    Står hojen rakt när du kollar oljan? Det kan påverka avläsningen en hel del om den står på sidostödet. Vad säger instruktionsboken om detta?

    Om det inte fanns tillräckligt med olja i den - klaga, skäll och begär kompensation. Det är i så fall helt obegripligt (från handlarens sida) att inte ha mer koll än så. Kan ju medföra motorskador med för lite olja.

    Men, jag tror mer på punkterna 1-3 ovan.
    Senast redigerat av TMax500 den 2011-09-30 klockan 17:14. Anledning: stavvfelll!

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Malmö, Skåne
    Inlägg
    406
    Alltså...hmmm...fan...jag har löst problemet faktiskt, men jag vill helst inte säga hur, får jag skäms något så in i tusan! Och om jag säger vad det beror på, kommer ingen på detta forumet att någonstin ta mig för seriös igen...

    Jag som fyllde på olja precis och allting, kollade vad jag kunde kolla...svor och spottade söderåt åt Italiens geografiska position (och det vill inte säga lite eftersom jag har italienskt påbrå).

    Förbannade mig själv för att jag inte köpt en jappe istället...och så var det så enkelt.

    Om jag svarar på T-Max frågor så kanske folk glömmer bort ursprungsproblemet? :P

    T-Max: sidostödet har en sensor, och jag fick den faktiskt bytt igår, därav min resa till Helsingborg (garanti-grej, så klart...det var glapp i givaren).

    Fan alltså...när jag fyllde på olja precis så baxade jag omkring skotern och testade oljenivån med cykeln stående i olika riktning p.g.a. marklutningen som du nämner, T-max. Jag kan svära på att stickan var snustorr i morse och skyllde på kylan, men förmodligen var det då för att jag hade den på sidostödet i morse. Men jag fyllde på och hade mig, kollade slangar, läste manual...argh, blir ju knäpp för mindre!

    Vill ni *verkligen* veta, så är jag skyldig er att berätta...annars glömmer jag helst bort denna fadäs...

    Men som sagt...nu har man åtminstone tappat upp olja och jag har numera ett busskort på fickan också :P

  8. #8
    Medlem akemss avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    skåne
    Inlägg
    371
    Tur det löste sig så enkelt,skit samma varför.:-)

  9. #9
    Medlem MEHalls avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Kumla, Örebro län.
    Inlägg
    680
    Bra att det inte var fel egentligen.
    Vad gäller oljan så kan du använda vilket märke som helst bara du använder samma typ tex 10w 40 hela tiden.



    Åka hoj? Ja, jag åker vart jag vill och när jag vill!

  10. #10
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    -Skilj mellan varning för oljenivå och oljetryck - två helt olika saker!
    -Alla typer av moderna motoroljor är blandbara med varandra!
    -Nybörjare har vi alla varit och ingen här kan allt - finns aldrig orsak att skämmas men ofta orsak att fråga om hjälp!

    Lycka till!

Liknande ämnen

  1. För mycket olja vid oljebyte
    Av Fotograf Zäta i forum Mekhörnan
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-06-27, 12:07
  2. oljebyte och filter
    Av eljem i forum Mekhörnan
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2011-04-02, 02:16
  3. oljebyte på en classic 650. 98a
    Av lone wolf i forum Mekhörnan
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-11-13, 14:14
  4. Oljebyte hur ofta?
    Av Diversion i forum Mekhörnan
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-09-09, 17:47
  5. Oljebyte BMW F650 GS -04 och uppåt
    Av Nina i forum Mekhörnan
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-04-02, 17:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •