Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 30 av 37

Ämne: Ingen hälsar - för att det är Malmö eller för att det är en scooter?

  1. #21
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Malmö, Skåne
    Inlägg
    406
    Citat Ursprungligen postat av TMax500 Visa inlägg
    Din nästa punkt, att folk vill köra om dig. Kanske kör du för sakta...? (Men det är bara bra att tag det lugnt med nytt körkort!) Eller så kanske du är lite väl defensiv? Man ser ibland scooteråkare som smyger fram i 70 knyck, längst till höger, och nästan provocerar till omkörning.

    Så lyssna på inläggen och körläraren. Kör "brett", tag plats på vägbanan. Tänk ordet backspegel. Hur kör jag för att synas väl i backspegeln på fordonet framför? Ofta mitt i filen, eller lite till vänster så att jag "är stor och syns väl". Dvs snarare 60-70% till vänster än 60-70 % till höger (där trivs jag bäst). Bra position för omkörning också!

    Off topic: Mer om stadstrafik - den döda vinkeln är livsfarlig. Men det vet du ju. Jag skyr som pesten att bli liggande där. Hellre dra förbi, eller slå av. Vips så har bilen bredvid bestämt sig för att byta fil, utan att använda vare sig blinkers eller backspeglar. Men det är kanske bara i Göteborg och inte i Malmö??
    Tror inte jag kör för sakta, det är nog andra som kör för snabbt Brukar hålla mig i laglig hastighet +/- sådant man har svårt att rå för...undantag när jag skulle testa hojen/scootern (!) på motorväg...där tryckte jag på lite fram tills den började kännas lite väl lätt och fick dra av...

    Jag gillar inte heller att ligga i döda vinkeln, varken i stadstrafik eller någon annan stans. Där gör jag precis som du; drar på eller backar av, beroende på situation. Folk i Malmö kör som galningar. Jag ser personligen minst en medveten rödkörning i veckan här. Det är ett under att man inte ser fler som blir stoppade av polisen...

  2. #22
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    403
    Spelar nog ingen roll vad för slags hoj man kör.En del hälsar och en del gör det inte.Jag hälsar inte alltid heller,trafiksituationen bestämmer ibland att det inte är lämpligt att hälsa,och då speciellt i städer.
    Ibland hälsar jag även då jag befinner mig i bilen och då ser alla ut som ett fån eller ett frågetecken.På hojen blir man ju anonym med all utrustning så risken kan ju vara att man hälsat glatt på sin värsta ovän bara för att man kör hoj,men det får man bjuda på.

  3. #23
    Medlem TMax500s avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg (Västra Frölunda)
    Inlägg
    522
    Citat Ursprungligen postat av Reject Visa inlägg
    Tror inte jag kör för sakta, det är nog andra som kör för snabbt Brukar hålla mig i laglig hastighet....
    Ahhh! Där har vi det. Tror sjutton att de kör om dig då!

  4. #24
    Ankan1
    Gäst
    Möjligt att det beror på att många kanske missuppfattar din scooter som en förvuxen eu moped.Själv hälsar jag glatt på det mesta på två hjul i trafiken som klassas som mc.Förstår att många kanske inte vill släppa styret i hög fart men då räcker det ju med att lyfta på handflatan utan att släppa styret.

    Malmö trafiken är för övrigt ett rejält sorgligt kapitel mellan varven även om de flesta naturligtvis kör mycket bra.Här färdas även många som verkar ha klippt ut körkortet direkt från mjölkförpackningen (de saknar garanterat giltligt körkort) samt de som tror att blinkers är extrautrustning.Skulle för en tid sedan svänga vänster vid en korsning i tät rusningstrafik när en yngre bilist som som ligger bakom och som också ska till vänster helt plötsligt kör om mig på höger sida med fingret i luften !?.Bilarna som vi har lämna företräde mot får antingen väja undan där några stannar helt och ser allmänt förvånade ut när denna bilist kör rakt ut framför dom.När jag vid nästa rödljus hamnade sidan om denna bilist lyfte jag på visiret och pekade på den lilla mini videokameran på hjälmen.Ni skulle sett hans min, helt obetalbart.

    Surmular finns det även på hoj tyvärr.De verkar färdas med ständig förstoppning så dessa lär ingen hälsning i världen hjälpa på.Kör försiktigt och möter jag dig så ska jag garanterat hälsa på dig.
    Senast redigerat av Ankan1 den 2011-09-27 klockan 09:32.

  5. #25
    Det där med att hälsa är väl en självklarhet för de flesta mc förare och många gör det också dock ej alla, men å andra sidan så hälsar ju inte alla vanliga människor heller, så det är kanske inget man ska ta som självklart!

    Då jag kommer körandes på min CP-truck ( MP3 ) så sträcker man ju artigt ut handen då någon annan "normal" motorcyklist passerar, många hälsar tillbaka..inte alla...vissa blir kanske konfunderade över vad det är som susar förbi, medan andra hälsar för att uppmuntra mig som fusk motorcyklist ( B-kort).
    Vad de ser passera dem är ju något säreget, något som ej skådats tidigare vilket de flesta helt enkelt inte alldrig sett någonsin, vilket helt enkelt en del VILL hälsa på eftersom chansen kanske inte kommer igen på mycket lång tid framöver.

    MP3r växer ju inte på trän, antalet sålda tycks vara mycket få..kanske just för sitt säregna utseende.

    Vill du accepteras då du är ute å kör är du välkommen att köra med oss.
    Vi är en samling av vanliga mc, jag kör MP3, någon modern 2-hjulad scooter är inte med än, så du är hjärtligt välkommen i gänget!
    mvh. Stiftet
    Piaggio MP3LT400ie-10

    Hemsida:
    Rideout Bikers skåne
    www.nogg.se/begstimx

  6. #26
    Om trafiksituationen tillåter det så hälsar jag på alla som kör MC-klassat.

  7. #27
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    403
    När vi var i Tjeckien så mötte vi många sporthojförare som sträckte ut sitt vänsterben strax innan vi möttes.Det tog ett tag innan vi fattade att det var som dom hälsade.Det var ju ett bra sätt att hälsa utan att behöva släppa styret.

  8. #28
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Tänk på det ni som åker utomlands. I en del länder är det helt förbjudet att släppa mcstyret med någonhand.

  9. #29
    Medlem Mr.Peters avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    378
    Citat Ursprungligen postat av Bighoj Visa inlägg
    När vi var i Tjeckien så mötte vi många sporthojförare som sträckte ut sitt vänsterben strax innan vi möttes.Det tog ett tag innan vi fattade att det var som dom hälsade.Det var ju ett bra sätt att hälsa utan att behöva släppa styret.
    Det är allmänt vedertaget ute i Europa att hälsa med benet,även när man blir omkörd.
    Trevligt och säkert tycker jag!

  10. #30
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Limhamn
    Inlägg
    101
    Malmö är inte rätt svar, här hälsar ju alla som galningar, man funderar i bland på att skaffa klapphatt för att återgälda alla vinkningar, och då återstår alltså svaret.... scooter.

    Hur kunde du!

Liknande ämnen

  1. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2019-04-24, 20:34
  2. MC Handledare i Malmö eller närheten sökes
    Av motorcyclist i forum MC-kort
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2016-07-31, 01:08
  3. Scooter på vintern?
    Av Ove i forum Scooter
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2011-06-14, 14:39
  4. Hälsar Du?
    Av Fredd i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 118
    Senaste inlägg: 2010-08-02, 14:08
  5. Texas hälsar
    Av Texas i forum Ny på forumet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-11-23, 23:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •