Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 37

Ämne: Ingen hälsar - för att det är Malmö eller för att det är en scooter?

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Malmö, Skåne
    Inlägg
    406

    Ingen hälsar - för att det är Malmö eller för att det är en scooter?

    Hallå hallå

    Nu har jag haft min Aprilia 500cc-scooter i nästan två veckor (rapport kommer!) och jag har märkt en tydlig grej ute på vägarna. Det är få, för att säga nästan ingen, som hälsar på en på vägarna.

    Nu har jag bara haft mitt körkort i ett par veckor, men jag trodde det var kotym bland mc-förare att hälsa? Jag misstänker att det kan vara för att jag mestadels har kört i Malmö eller så är det för att jag helt enkelt kör en scooter och inte är "värdig" Vissa sport-hojar har jag märkt kollar mot ens håll åtminstone, eftersom min Aprilia Atlantic rakt framifrån påminner lite om en sporthoj (se bild nedan). Custom-åkarna däremot...man verkar inte existera i deras världsbild ens...

    Ska ta mig en sväng i det fina söndagsvädret sen och dra ut på landsvägarna utanför Malmö och se ifall läget där är annorlunda...

    Och en en annan grej...många bilar verkar ofta väldigt sugna på att köra om en i tid och otid. Antingen så händer detta alla motorcyklar (?) eller så tror de att min MC är en "vanlig" scooter eller så tror den att den är slö och de bara vill om. Vad jag har kunnat hitta, så gör den ändå 0-100 på cirka 6s, så det ska till en rätt bra bil för att tävla vid rödljusena...klart, det vet inte dom förrän jag visar dom....


  2. #2
    Medlem akemss avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    skåne
    Inlägg
    371
    Hej
    Tror det ganska mycket beror på att det är en scooter,vissa hälsar bara på samma typ som de själva kör,andra inte alls och den gruppen tycker i varje fall jag har blivit fler sedan vad beträffar bilar så går det inte att ge dom 5 millimeter för då ska dom tränga sig imellan och det gäller även med mc.Jag placerar mej alltid någon meter vänster om mittstecken så jag fyller så mycket jag kan av vägbanan.Jag tycker nog att din scooter ser fräck ut,kan tänka mej att ha en sådan att pendla till jobbet med,säkert bra även i regn.
    Senast redigerat av akems den 2011-09-25 klockan 16:05.

  3. #3
    Medlem Martins avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    78
    Citat Ursprungligen postat av akems Visa inlägg
    Jag placerar mej alltid någon meter vänster om mittstecken så jag fyller så mycket jag kan av vägbanan.
    Fasen det låter farligt, föredrar att ligga någon meter höger om mittlinjen

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av Martin Visa inlägg
    Fasen det låter farligt, föredrar att ligga någon meter höger om mittlinjen
    Där ligger jag med, det är min körbana ingen skall klämma sig före utan köra om på rätt sätt.
    När jag började köra hoj låg jag rätt långt åt höger och höll på att bli klämd av omkörande bilar även på enkelfil vid 2-1vägar.
    Jan-Olov

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Malmö, Skåne
    Inlägg
    406
    Min körlärare varnade också mig för att "om du ger dem en halv-meter till chans, så kommer många försöka ta den", men jag trodde inte det var så här illa

    Jag följer min senaste körskolas råd och varierar lite ur långt ut från högerkanten som jag ligger. Oftast försöker jag "täcka upp och ta bredd" för att minimera att locka folk till farliga omkörningar.

  6. #6
    Ja ligger så nära mitten jag för o täcka upp som Reject beskriver o så dom inte tror det är en moppe vid möte

  7. #7
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Reject Visa inlägg
    Hallå hallå

    Nu har jag haft min Aprilia 500cc-scooter i nästan två veckor (rapport kommer!) och jag har märkt en tydlig grej ute på vägarna. Det är få, för att säga nästan ingen, som hälsar på en på vägarna.

    Nu har jag bara haft mitt körkort i ett par veckor, men jag trodde det var kotym bland mc-förare att hälsa? Jag misstänker att det kan vara för att jag mestadels har kört i Malmö eller så är det för att jag helt enkelt kör en scooter och inte är "värdig" Vissa sport-hojar har jag märkt kollar mot ens håll åtminstone, eftersom min Aprilia Atlantic rakt framifrån påminner lite om en sporthoj (se bild nedan). Custom-åkarna däremot...man verkar inte existera i deras världsbild ens...

    Ska ta mig en sväng i det fina söndagsvädret sen och dra ut på landsvägarna utanför Malmö och se ifall läget där är annorlunda...

    Och en en annan grej...många bilar verkar ofta väldigt sugna på att köra om en i tid och otid. Antingen så händer detta alla motorcyklar (?) eller så tror de att min MC är en "vanlig" scooter eller så tror den att den är slö och de bara vill om. Vad jag har kunnat hitta, så gör den ändå 0-100 på cirka 6s, så det ska till en rätt bra bil för att tävla vid rödljusena...klart, det vet inte dom förrän jag visar dom....

    Tyvärr så beror det nog på att du inte åker på en MC, kan faktiskt erkänna att jag brukar ej göra det heller.Jag vinkar inte åt eu,mopeder heller.Det är väl tyvärr så att man morsar vanligtvis på motorcyklar,inte alla gånger man gör det heller.Men har ju inget emot en scooter för det,skulle kunna tänka mig en själv med att åka på till jobbet.

  8. #8
    Medlem akemss avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    skåne
    Inlägg
    371
    Citat Ursprungligen postat av Martin Visa inlägg
    Fasen det låter farligt, föredrar att ligga någon meter höger om mittlinjen
    Aj då var det därför det var så trångt och alla tutade,tur det finns uppmärsamma läsare

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Malmö, Skåne
    Inlägg
    406
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Tyvärr så beror det nog på att du inte åker på en MC, kan faktiskt erkänna att jag brukar ej göra det heller.Jag vinkar inte åt eu,mopeder heller.Det är väl tyvärr så att man morsar vanligtvis på motorcyklar,inte alla gånger man gör det heller.Men har ju inget emot en scooter för det,skulle kunna tänka mig en själv med att åka på till jobbet.
    På pappret är det en MC. Jag kan förstå att den vanliga bilisten kan på håll missta min MC-scooter för en mopped, men på nära håll är den på tok för stor för att en insatt MC-åkare inte ska kunna se skillnad (om man har något så när koll och intresse for motorcyklar).

  10. #10
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Reject Visa inlägg
    På pappret är det en MC. Jag kan förstå att den vanliga bilisten kan på håll missta min MC-scooter för en mopped, men på nära håll är den på tok för stor för att en insatt MC-åkare inte ska kunna se skillnad (om man har något så när koll och intresse for motorcyklar).
    Klart man har full koll på vad det är,och ser skillnad det gör man väl och intresse för motorcyklar har man ju,men scooter är ingen motorcykel i mina ögon.Som sagt det är absolut inget fel på dom för det

Liknande ämnen

  1. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2019-04-24, 20:34
  2. MC Handledare i Malmö eller närheten sökes
    Av motorcyclist i forum MC-kort
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2016-07-31, 01:08
  3. Scooter på vintern?
    Av Ove i forum Scooter
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2011-06-14, 14:39
  4. Hälsar Du?
    Av Fredd i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 118
    Senaste inlägg: 2010-08-02, 14:08
  5. Texas hälsar
    Av Texas i forum Ny på forumet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-11-23, 23:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •