Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 37

Ämne: Ingen hälsar - för att det är Malmö eller för att det är en scooter?

  1. #11
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Malmö, Skåne
    Inlägg
    406
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Klart man har full koll på vad det är,och ser skillnad det gör man väl och intresse för motorcyklar har man ju,men scooter är ingen motorcykel i mina ögon.Som sagt det är absolut inget fel på dom för det
    Det är lite off-topic här kanske, men en moped är ett två-hjuligt fordon som enligt lag får gå högst 45km/h (alt 25km/h för klass II och max 30km/h för äldre s.k. icke eu-mopeder).

    "Scooter" kan vara en typ av EU-moped enligt ovan regler. Men det kan också vara en typ av MC också, om de (lagliga) kriterierna efterföljs. Du kallar inte en Puch Dakota för MC, väl?

    Nå väl, jag är fullt nöjd med mitt köp och valde denna över en Kawaki Versys. Jag cruisar lätt i 110-120 och kan packa mer än de flesta. Works for me

  2. #12
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Eftersom tråden i början tog upp det här med hälsandet, så har vi ju det fenomenet att kommer det en grupp med customhojar och möter mig som har en offroadhoj, så hälsar de icke. Kommer däremot någon av dessa enskilt , så hälsar han. Detta har jag råkat ut för flera gånger.
    Customåkare i en grupp är många gånger väldigt slutna gentemot andra. Det är vi eller dom.

  3. #13
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Stämmer gott att dom som har en "riktig" motorcykel inte gärna hälsar på dom som har scoter. Men det stämmer också att många av dom som har riktigt grova hojar inte hälsar på dom som har smala framhjul (=offroad). Moppefolket tittar misstänksamt om man hejar. Skit samma jag hejar på allt som rör sig på 2 -3 hjul om jag kan för trafik och sånt.

    Men vad är då en MC? Jo det är en cykel med motor och som tappat pedalerna för väldigt längesen. Alltså ett fordon med 2, ev. 3 hjul. Alltså är en scoter också en motorcykel, Det som skiljer den från den "riktiga" mc;n är väl i stort sett att den har fotplattor istället för pinnar och den har ofta en kåpa framtill som skyddar mot vädrets makter. Hmm? Jag vet ialla fall att en Vespa alltid är Italiensk och heter Piaggio i efternamn.
    Ove

  4. #14
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Malmö, Skåne
    Inlägg
    406
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Stämmer gott att dom som har en "riktig" motorcykel inte gärna hälsar på dom som har scoter. Men det stämmer också att många av dom som har riktigt grova hojar inte hälsar på dom som har smala framhjul (=offroad). Moppefolket tittar misstänksamt om man hejar. Skit samma jag hejar på allt som rör sig på 2 -3 hjul om jag kan för trafik och sånt.

    Men vad är då en MC? Jo det är en cykel med motor och som tappat pedalerna för väldigt längesen. Alltså ett fordon med 2, ev. 3 hjul. Alltså är en scoter också en motorcykel, Det som skiljer den från den "riktiga" mc;n är väl i stort sett att den har fotplattor istället för pinnar och den har ofta en kåpa framtill som skyddar mot vädrets makter. Hmm? Jag vet ialla fall att en Vespa alltid är Italiensk och heter Piaggio i efternamn.
    Misstänkte nästan det, att de som har tunga hojar "inte ser" några andra cyklar. Kan tänka mig att sportisarna kanske är lite likadana...nåväl, folk i allmänhet har en tendens att gruppera sig, även inom grupper. That's the way it is.

    Moppar förstår jag själv iofs inte riktigt varför man ska hälsa på, åtminstone när det gäller scooter-modellerna. 90% av dem är ju kids och de ser man ju var och när som helst.

    Det var en moppe-åkare som hälsade, men han var uppenbart en "scooterista" - hjälmen, glasögonen, scarfsen, hela kitet...

    Och idag var den en glidare som faktiskt slängde mig en hand...tror det var en Suzuki Savage, eller nåt åt det hållet.

    Jag klarar mig utan, men det är ju alltid...trevligt med trevlighet, så att säga

  5. #15
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Reject Visa inlägg
    Det är lite off-topic här kanske, men en moped är ett två-hjuligt fordon som enligt lag får gå högst 45km/h (alt 25km/h för klass II och max 30km/h för äldre s.k. icke eu-mopeder).

    "Scooter" kan vara en typ av EU-moped enligt ovan regler. Men det kan också vara en typ av MC också, om de (lagliga) kriterierna efterföljs. Du kallar inte en Puch Dakota för MC, väl?

    Nå väl, jag är fullt nöjd med mitt köp och valde denna över en Kawaki Versys. Jag cruisar lätt i 110-120 och kan packa mer än de flesta. Works for me
    Funkar säkert bra,klandrar dig inte,är du nöjd så är det ju bra.Det är väl det som är huvudsaken.Det du väljer att åka på är ju bara du som bestämmer.Kör som vanligt.

  6. #16
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Jag hälsar på allt, tillome så jag hejar på EU-moppar ibland av bara farten. De flesta vinkar tillbaka förutom HD-åkare med dålig självkänsla och Motard-åkare utan nummerplåt. Jag fortsätter vinka ändå bara för att retas.
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

  7. #17
    Medlem Chappys avatar
    Reg.datum
    dec 2009
    Ort
    Mitt i småland
    Inlägg
    335
    Hälsar aldrig på några från Malmö! Det ska va Lasse Nilsson då.. men han är ju från Lund.
    En sa va förveten o spörja om en sa få sport nå´t

  8. #18
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Reject Visa inlägg
    Moppar förstår jag själv iofs inte riktigt varför man ska hälsa på, åtminstone när det gäller scooter-modellerna. 90% av dem är ju kids och de ser man ju var och när som helst.
    Jo förstår du, ungarna som drar omkring på moppar är dom som om några år sitter och bestämmer hur vägarna ska se ut och vilka som ska få köra dessa hemska motorcyklar. Bäst att ha så bra förhållande med dom som möjligt och då kostar det lite att vinka.
    Ove

  9. #19
    Medlem TMax500s avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg (Västra Frölunda)
    Inlägg
    522
    Citat Ursprungligen postat av Reject Visa inlägg
    Det är få, för att säga nästan ingen, som hälsar på en på vägarna...... ...Jag misstänker att det kan vara för att jag mestadels har kört i Malmö eller så är det för att jag helt enkelt kör en scooter och inte är "värdig" ....Ska ta mig en sväng i det fina söndagsvädret sen och dra ut på landsvägarna utanför Malmö och se ifall läget där är annorlunda...
    Och en en annan grej...många bilar verkar ofta väldigt sugna på att köra om en i tid och otid. Antingen så händer detta alla motorcyklar (?) eller så tror de att min MC är en "vanlig" scooter eller så tror den att den är slö och de bara vill om.
    Jag ser flera skäl till detta. Om du kör i större städer som Malmö (=stadstrafik, stora leder, mycket trafik) så möter man så många tvåhjulingar att man fixar man inte att hälsa på alla. Det blir ett jäkla vinkande... Man har fullt upp med att inte bli påkörd av någon halvstollig medtrafikant.

    Du kommer nog att märka att det är annorlunda/bättre ute på landsvägen.

    Sedan har du säkert en poäng i att en scooter inte är "fin" nog för vissa. Ända tills du har kört ikapp/ifrån dem på en krokig väg med din sportiga scooter... Sportisarna tar ibland fel, som du skriver, men vissa hårda glidarnissar lyfter inte ett finger.

    Din nästa punkt, att folk vill köra om dig. Kanske kör du för sakta...? (Men det är bara bra att tag det lugnt med nytt körkort!) Eller så kanske du är lite väl defensiv? Man ser ibland scooteråkare som smyger fram i 70 knyck, längst till höger, och nästan provocerar till omkörning.

    Så lyssna på inläggen och körläraren. Kör "brett", tag plats på vägbanan. Tänk ordet backspegel. Hur kör jag för att synas väl i backspegeln på fordonet framför? Ofta mitt i filen, eller lite till vänster så att jag "är stor och syns väl". Dvs snarare 60-70% till vänster än 60-70 % till höger (där trivs jag bäst). Bra position för omkörning också!

    Off topic: Mer om stadstrafik - den döda vinkeln är livsfarlig. Men det vet du ju. Jag skyr som pesten att bli liggande där. Hellre dra förbi, eller slå av. Vips så har bilen bredvid bestämt sig för att byta fil, utan att använda vare sig blinkers eller backspeglar. Men det är kanske bara i Göteborg och inte i Malmö??
    Senast redigerat av TMax500 den 2011-09-26 klockan 09:39. Anledning: stavfelll!

  10. #20
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Chappy Visa inlägg
    Hälsar aldrig på några från Malmö! Det ska va Lasse Nilsson då.. men han är ju från Lund.
    Ove

Liknande ämnen

  1. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2019-04-24, 20:34
  2. MC Handledare i Malmö eller närheten sökes
    Av motorcyclist i forum MC-kort
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2016-07-31, 01:08
  3. Scooter på vintern?
    Av Ove i forum Scooter
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2011-06-14, 14:39
  4. Hälsar Du?
    Av Fredd i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 118
    Senaste inlägg: 2010-08-02, 14:08
  5. Texas hälsar
    Av Texas i forum Ny på forumet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-11-23, 23:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •