Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Hjälp, ska sälja ett fordon för första gången!

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Malmö, Skåne
    Inlägg
    406

    Hjälp, ska sälja ett fordon för första gången!

    Hej

    Behöver lite hjälp här! Trots min högaktningsvärda ålder på 30+, har jag precis köpt mitt första riktiga fordon (mc, har inte bilkörkort : )

    I samband med detta ska handlaren som jag köper MC:n av ta min nuvarande EU-moppe i inbyte.
    Vad behövs det för paper? Man måste väl registrera över fordonet på den nya ägaren via något registreringsbevistjosimojsan?

    Handlarn har inte nämnt något, men jag tror han tog för givet att folk i min ålder vet hur man går tillväga...not so!

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Huskvarna
    Inlägg
    88
    generellt när man säljer en bil/ mc så skriver man i uppgifterna på regbeviset/ ägarbyte, skickar in så har fordonet ny ägare, kan vara bra att få betalt först innan man postar ägarbytet. Sen har vissa handlare möjlighet att göra ägarändringar i deras datasystem om dom har en sådan licens? då slipper du posta pappret. men ta med dig regbeviset när affären görs så är du på den säkra sidan.

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Malmö, Skåne
    Inlägg
    406
    Tackar för svaret!

    Registreringsbeviset ska visst vara del 2 (gul, inte blå!). Måtte det ligga hemma någonstans! Man kan beställa nytt från Transportstyrelsen, men det tar 2-3 dagar innan man får det. Jag ska genomföra affären imorgon...

  4. #4
    Medlem Phaedres avatar
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Svartsjö, Ekerö
    Inlägg
    271
    Citat Ursprungligen postat av Reject Visa inlägg
    Trots min högaktningsvärda ålder på 30+, har jag precis köpt mitt första riktiga fordon (mc, har inte bilkörkort : )
    Vad är det för hoj?
    ~~~~~~~~~
    Chin, chin!

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Malmö, Skåne
    Inlägg
    406
    En Aprilia Atlantic 500 '08. De ska komma med den idag

    Det är en MC-scooter eller maxi-scooter, vad man nu vill kalla dem. Jag begrundande ett antal sådana inklusive ett par vanliga hojar typ Kawa ER-6 och Versys, men till slut blev det alltså Aprilian. Jag fick väga nytta mot nöje och göra en kompriss. Dock inget sagt att man inte kan komplettera med en skattefri gammal Honda CB eller nåt senare

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Reject Visa inlägg
    En Aprilia Atlantic 500 '08. De ska komma med den idag

    Det är en MC-scooter eller maxi-scooter, vad man nu vill kalla dem. Jag begrundande ett antal sådana inklusive ett par vanliga hojar typ Kawa ER-6 och Versys, men till slut blev det alltså Aprilian. Jag fick väga nytta mot nöje och göra en kompriss. Dock inget sagt att man inte kan komplettera med en skattefri gammal Honda CB eller nåt senare
    Grattis! Jag tycker att du gjort ett bra val. En scooter har en massa kvaliteer som den vanliga MC;n inte har. Man kan ju också vända på steken och säga att en del vägar kanske inte är dom bästa för scootern men det går ju, som du säger, att komplettera med en hoj till. Jag skulle i så fall föreslå typ Transalp eller liknande för att komma åt grus- och gräsvägarna, asfalten grejar du med scootern.
    Ove

  7. #7
    Medlem TMax500s avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg (Västra Frölunda)
    Inlägg
    522
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Grattis! Jag tycker att du gjort ett bra val. En scooter har en massa kvaliteer som den vanliga MC;n inte har. Man kan ju också vända på steken och säga att en del vägar kanske inte är dom bästa för scootern men det går ju, som du säger, att komplettera med en hoj till. Jag skulle i så fall föreslå typ Transalp eller liknande för att komma åt grus- och gräsvägarna, asfalten grejar du med scootern.
    Instämmer. Jag har kört ett antal mil grusväg med min T-Max. Man kan köra grusväg på stor scooter, men det blir inte särskilt bra. Säger en som har provat...

    Allt annat lär den fixa galant. Från stadstrafik med ICA-kassen under sadeln, till 140-150 knyck på 80-vägarna ute på landet. (Nej, det där sista har jag självklart inte provat själv. Bara läst om det... )

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    311
    Vill bara sticka in med info om att även om mc blir veteranare vid 20år så blir dom aldrig skattebefriade som personbilar/lastbilar/bussar blir vid fyllda 30år, (men 200kr /år är väl inget att bråka om).

  9. #9
    Medlem MEHalls avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Kumla, Örebro län.
    Inlägg
    680
    Inte skattebefriad??? Konstigt då min över 30 år gamla CB 650 är skattebefriad!



    Bara pappren finns och rätt ägare blir registrerad så...!


    Åka hoj? Ja, jag åker vart jag vill och när jag vill!

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av namn Visa inlägg
    Vill bara sticka in med info om att även om mc blir veteranare vid 20år så blir dom aldrig skattebefriade som personbilar/lastbilar/bussar blir vid fyllda 30år, (men 200kr /år är väl inget att bråka om).
    Enligt Transportstyrelsen så blir både bil och mc skattebefriade vid 30 år,
    dvs. sk. veteranålder gäller inte.

Liknande ämnen

  1. Första glidaren! Behöver CC-hjälp.
    Av vickevire89 i forum Custom
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2015-03-24, 22:37
  2. Hjälp med första Mc:n
    Av jojjebros i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-10-14, 23:23
  3. Första gången på en mc idag
    Av Cubalibre i forum MC-kort
    Svar: 68
    Senaste inlägg: 2011-08-26, 07:59
  4. Första gången i grupp.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-07-17, 19:37
  5. Första gången i trafik med hoj
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-06-05, 06:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •