Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Och så dog den…

  1. #1
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430

    Och så dog den…

    Japp. Bara tvärstannar. Mitt på Lännavägen.
    Vägen är redan hårt trafikerad, de kör fort där och jag vill inte gärna bli en i raden av mc-förare som avlidit där. Snabbt som tusan körde jag ut i gräset med Husqvarnan, klev av och kollade om det fanns tillräckligt med bränsle i tanken för jag antog det var slut. Jodå, det finns ju bränsle i så varför stannade den då? Testar att kicka igång den och vips skuttade den igång och gick superfint. Så jag satte av hemåt, var ju nästan ända hemma så dör den efter bara 200 m. Va f…?

    Ut i gräset fort som tusan igen, det är ju tur det är en crossmodell som tål det mesta. Nästan. Tål inte vad som helst eller hur mycket som helst men ganska stryktålig jämfört med Streeten i alla fall. Kollar luftfiltret, funderade om det kunde vara igensatt men det var det inte. Förgasaren flödar så där kommer det bränsle fram i alla fall. Gnista har den så magneten är okej. Men starta? Icke.

    Så jag fick ringa efter skam-kärran. En skam-kärra är när man får åka bil hem och hojen är på släpet…

    Jag misstänker det finns skit i tanken, det har satt sig i bränslefiltret som sitter precis ovanför bränslekranen. Däri är det två filter, ett för reserven och ett för vanliga tanken. Efter bränslekran sitter ett till bränslefilter och varje gång jag tankat upp hojen har jag använt en tratt med sil i, allt för att undvika skit i tanken. Jag kan inte begripa hur det kommit ner skit i så fall, så noga som jag är när det gäller bränslet och den hojen.

    Efter en natts sömn kom jag på i morse hur det kan ha hamnat skit i tanken: min man hjälpte mig nämligen för en tid sen att tanka upp den och fyllde på rakt ner i tanken direkt ur jeepdunken. Ingen tratt och ingen sil där inte. Dessutom var det ur den jeepdunken som lossnar färgflagor ur inifrån. Hoppsan.

    Egentligen borde han riva isär allt, rengöra alla filtren och bränsletanken.

    För övrigt kom jag på andraplats i rallyt i går.
    Senast redigerat av Nina den 2011-09-12 klockan 19:39.

  2. #2
    Medlem DearHunters avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Base camp Stockholm 43 m.ö.h.
    Inlägg
    942
    ha, ha..Visst får man långnäsa när hojen plötsligt dör. På min har jag automatkran som även går att stänga till manuellt vilket jag gjorde en gång. Narturligtvis så glömde jag att skruva den på on när jag körde iväg sedan..... efter ett ganska bra tag (det var det som gjorde att jag inte kopplade direkt vad det var) så började den hosta och näsan blev bara längre och längre och munnen mer och mer vid öppen.... Jag började lägga ihop två och två, kvantfysik, teoertisk elektroteknik, vektorlära, sexiga stringteorier och kalle ankas visdomsord hjälpte inte under den minut som jag försökte komma på va det var....

    Grattis till andra platsen
    Hellre vara ute på hal is och ha ett glatt liv än gå i lera och sörja

  3. #3
    Medlem Phaedres avatar
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Svartsjö, Ekerö
    Inlägg
    271
    Citat Ursprungligen postat av Nina Visa inlägg
    För övrigt kom jag på andraplats i rallyt i går.
    Stort grattis!
    ~~~~~~~~~
    Chin, chin!

  4. #4
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    När den startar igen efter ett tag men sedan åter startar, är det ofta skit (vanligen kondensvatten) i förgasaren. Vore det jag, skulle jag börja med att syna och rengöra förgaseriet.

  5. #5
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av Guzzi-Leif Visa inlägg
    När den startar igen efter ett tag men sedan åter startar, är det ofta skit (vanligen kondensvatten) i förgasaren. Vore det jag, skulle jag börja med att syna och rengöra förgaseriet.
    Japp, precis vad jag ska göra. Allt ska isär och kollas upp. Tur jag var med grabbarna i Trängslet en dag och kikade hur de gjorde istället för ut och köra. Jag var nämligen trött efter en natts sämre sömn och kände inte för att köra hoj så när de skulle meka isär en Husqvarna som totalvägrade att starta så passade jag på att kika hur och vad de gjorde. Alltid fick man väl in nåt av det hela i skallen.

  6. #6
    Medlem kitsapgrls avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Bodde nära Tokholm på en ö en gång.
    Inlägg
    91
    Grattis till andraplats!!!!

  7. #7
    Medlem DearHunters avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Base camp Stockholm 43 m.ö.h.
    Inlägg
    942
    Innan jag skulle börja riva förgasaren, så skulle jag köpa mig en förgasar-rengöringsspray (finns olika märken) och spruta in medlet överallt. In i luftintaget, bort med alla slangar där bensin kommer in och spruta in där samt undertill i koppen. Jag skruvar även ut luft/bränsle mix skruvarna och sprutar in där oxå. Låt stå i någrta minuter och gör om proceduren. Klart på 10-15 min och det brukar bli bra, såvida Du inte har fått in skit (rost flagor) från tanken som har tagit sig förbi ett trasigt bränslefilter, men det kan följa med ut genom avtappningshålen under koppen om man sprutar ordentligt. Rengöringsmedlöet löser upp smutsen. Kör in även redline i tanken.

    Ska Du riva förgasarens så beställ nya packningar innan Du sätter igång, för annars så har vi en poppande Nina på Lännavägen och då hjälper det inte att dra ner hjälmen ännu mer över öronen så att frisyren förstörs
    Hellre vara ute på hal is och ha ett glatt liv än gå i lera och sörja

  8. #8
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Mmm, vi ska se först, börjar med bränslefiltren främst de sittandes uppe i tanken. Jag tror nämligen att det är där problemet sitter. Filtret är så pass fint att skulle skit hamna nere i nästa filter (efter kran men före förgasare) så skulle det första filtret i så fall vara trasigt. Och då hamnar skiten nere i nästa filter som då sitter före förgasaren.

    Vet inte var man kan hitta packningar till en Bing-förgasare så den river jag sist och helst inte före jag vet var man hittar packningar till den.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •