Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: MC för uppkörning

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Älvsjö, Stockholm
    Inlägg
    2

    MC för uppkörning

    Hej! Jag har köpt mig min första mc, en Honda XL Transalp 600 V årsmodell -97, och håller på att övningsköra - hur kul som helst. Fick veta, när jag köpte den, att den klassades som tung obegränsad och därför skulle funka att köra upp på.....Nu har jag läst mig till att den har för liten cylindervolym för att klassas som en tung obegränsad (583 cc och kravet är 595 cc) och samtidigt för stor effekt i förhållande till vikten för att klassas som tung begränsad . Finns det någon som kan reda upp begreppen???? Det kan ju inte vara så att den varken klassas som begränsad eller obegränsad.........
    JockeH

  2. #2
    Medlem Linnexs avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Vislanda (3 mil SV Växjö)
    Inlägg
    553
    Kraven som ställs på MC-n du kör upp med är inte de kraven som säger om den är tung eller begränsad på pappret.
    Tyvärr kan du inte använda dig av den hojen att köra upp på.

  3. #3
    Medlem lasrberglunds avatar
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    236
    Men den duger väl som mellanklass? du får ju obegransad ändå efter 2 år med begränsad så vad spelar det för roll om du ska ha kvar den i minst 2 år?

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Älvsjö, Stockholm
    Inlägg
    2

    Lite frågande....

    Citat Ursprungligen postat av Linnex Visa inlägg
    Kraven som ställs på MC-n du kör upp med är inte de kraven som säger om den är tung eller begränsad på pappret.
    Tyvärr kan du inte använda dig av den hojen att köra upp på.
    Hej och tack för ditt svar, men jag förstår inte. Kan jag ha en motorcykel som vaken klassas som tung begränsad eller tung obegränsad????

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av JockeH Visa inlägg
    Hej och tack för ditt svar, men jag förstår inte. Kan jag ha en motorcykel som vaken klassas som tung begränsad eller tung obegränsad????
    Nej. Antingen eller.

    Om du är 18 år och får behörighet A så får du köra till du blir 21 år med en hoj som har begränsad effekt dvs. strypt till max 25 KW eller som inte har ett effektförhållande / vikt som överstiger 0,16.
    Har du fyllt 21 vid körkortstagandet , så får du köra utan effektbegränsning direkt.

    Kolla körkortsportalen hos Transportstyrelsen

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Nej. Antingen eller.

    Om du är 18 år och får behörighet A så får du köra till du blir 21 år med en hoj som har begränsad effekt dvs. strypt till max 25 KW eller som inte har ett effektförhållande / vikt som överstiger 0,16.
    Har du fyllt 21 vid körkortstagandet , så får du köra utan effektbegränsning direkt.

    Kolla körkortsportalen hos Transportstyrelsen
    Sen var det kubiken XL600 har 583 cc och det ska vara minst 595 cc för obegränsad.

    För att köra upp för begränsad räcker kubiken till men jag tror effekten är för hög.

    Träna på den du köpt och låna sen en xl 650 av nån kompis för uppkörningen så har du ett obegränsat.
    Ove

  7. #7
    Medlem Linnexs avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Vislanda (3 mil SV Växjö)
    Inlägg
    553
    Citat Ursprungligen postat av JockeH Visa inlägg
    Hej och tack för ditt svar, men jag förstår inte. Kan jag ha en motorcykel som vaken klassas som tung begränsad eller tung obegränsad????
    Du blandar ihop två begrepp. Klass på hoj och fordons krav vid uppkörning.
    Hojen är tung men för att få köra upp på den för obegränsad så når den inte upp till kravet som transportstyrelsen ställer på fordonet.
    Fram till förra året var kravet min 700 cc för uppkörning. Min Deauville 650 var då inte godkänd utan när jag tog mitt kort för två år sedan så körde jag upp på en Kawa 750. Idag skulle det gå bra med min Deauville.

Liknande ämnen

  1. Uppkörning på Gillinge
    Av Mastkran i forum MC-kort
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2016-04-04, 16:17
  2. Uppkörning
    Av Hornet i forum MC-kort
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-01-06, 00:11
  3. Uppkörning på onsdag! 17/8
    Av kmv i forum MC-kort
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2011-09-03, 21:27
  4. Uppkörning!!!
    Av hannah i forum MC-kort
    Svar: 47
    Senaste inlägg: 2010-09-08, 08:27
  5. Uppkörning
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-08-01, 17:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •