Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 14

Ämne: Montera smalare däck än original?

  1. #1
    Medlem mirrisens avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    På vischan
    Inlägg
    126

    Question Montera smalare däck än original?

    Har sökt på nätet men inte blivit riktigt klok på detta... Hoppas på vis och pedagogisk hjälp här! :-)
    På min motard är originaldäcken angivna till 130/70-17 bak och 110/70-17 fram. Kan jag montera (cross)däck som är 100/100-17 fram och bak på den? Alltså: går det rent fysiskt, och vad kan det uppstå för effekter av det "storleksbytet"?
    Tack på förhand!

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Däckdimensioner är det lite lurigt med. Om du monterar crossdäck på hojen och kommer att köra grus och lite skitvägar så bör du nog ha 120 däck bak om du har 100 däck fram.
    På asfalten får du ett sämre grepp än vad motarddäcken ger.

  3. #3
    Medlem mirrisens avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    På vischan
    Inlägg
    126
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Däckdimensioner är det lite lurigt med. Om du monterar crossdäck på hojen och kommer att köra grus och lite skitvägar så bör du nog ha 120 däck bak om du har 100 däck fram.
    På asfalten får du ett sämre grepp än vad motarddäcken ger.
    Greppbiten är under kontroll - jag ska nämligen köra cross med hojen ifråga.
    Så åter till kärnfrågan: går det öht?!

  4. #4
    Crossdäck 17 tum fram finns väl inte?...och har du hittat 100/100 17 så får du gärna länka var man hittar såna.

    Chen Shin har annars däck i tum. På min CBR 600 har jag monterat offroaddäck med ett 17 bakdäck fram(finns crossdäck)
    Bak: 5,10-17(motsvarar ca 130/100-17) Crossdäck finns även 5,30. Fram har jag 4,60-17

    http://youtu.be/nzfQm-v6VCY

  5. #5
    Medlem mirrisens avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    På vischan
    Inlägg
    126
    Jag tänkte köpa ett bakdäck och montera både fram och bak. Maxxis M7305 IT Maxxcross.
    http://www.hojdack.se/wpage.aspx?pag...me=&langno=46#
    Däcket monteras då i omvänd rotationsriktning fram. En inte helt ovanlig taktik, har jag läst och frågat mig till.

    Ett smalare däck på bakfälgen än "original" kommer väl egentligen bara att innebära en flackare radie/"profil" och så är det inte så mycket mer med det?
    Senast redigerat av mirrisen den 2011-08-27 klockan 11:23.

  6. #6
    Moderator Gerts avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Tormastorp-Hörby-Skåne
    Inlägg
    1 293
    Jag är ingen expert men är det inte så att det andra talet i dimensionen anger höjden på däcket i procent till bredden?

    Dvs på 130/70-17 så är höjden på däcket 70 procent av bredden 130 = 91mm höga och då bör det skilja 9mm på de gamla däcken och på dem 100/100-17 som du tänkt lägga på.

    Men hör med däckfirman först ifall jag har fel.. ;-)
    Saddlebags can never hold everything you want, but they can hold
    everything you need.
    Gert Karlsson

  7. #7
    Medlem freddemannens avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Kristianstad, Skåne
    Inlägg
    177
    Citat Ursprungligen postat av Klippan Visa inlägg
    Jag är ingen expert men är det inte så att det andra talet i dimensionen anger höjden på däcket i procent till bredden?

    Dvs på 130/70-17 så är höjden på däcket 70 procent av bredden 130 = 91mm höga och då bör det skilja 9mm på de gamla däcken och på dem 100/100-17 som du tänkt lägga på.

    Men hör med däckfirman först ifall jag har fel.. ;-)
    Du har så rätt

  8. #8
    Medlem mirrisens avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    På vischan
    Inlägg
    126
    Citat Ursprungligen postat av Klippan Visa inlägg
    Jag är ingen expert men är det inte så att det andra talet i dimensionen anger höjden på däcket i procent till bredden?

    Dvs på 130/70-17 så är höjden på däcket 70 procent av bredden 130 = 91mm höga och då bör det skilja 9mm på de gamla däcken och på dem 100/100-17 som du tänkt lägga på.
    Jo, visst är det så. Men hur menar du att höjden på däcket skulle påverka i det här fallet? Jag tänker att fälgen är något bredare än vad som är idealiskt för det något smalare däck jag funderar på. Alltså kommer däckets "profil" bli flackare/planare, för att nå från fälgkant till fälgkant. Eller?

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Vet inte hur avancerad förare du är. För att komplicera det hela så skall du ju ha breda platta däck på löst grus och smalare däck i djup lera. Kanske det räcker med att laborera med lufttrycket.

  10. #10
    Medlem mirrisens avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    På vischan
    Inlägg
    126
    Jag behöver crossdäck för att få rätt grepp på crossbana. De offroad-däck jag har på för närvarande (Heidenau K60) är förträffliga på grus och på torrt skogsunderlag men "klackarna" sitter för tätt för att det ska funka på blöta jord- och sandbanor. Det blir snabbt mer som leruppbyggda slicks... ;-/

    Nu har jag iaf beställt 2 st 110/100-17 crossdäck som jag hittade på Alvars webshop (www.alvars.se) Det bör bli nära nog till original. :-)

Liknande ämnen

  1. Svar: 81
    Senaste inlägg: 2023-04-13, 19:19
  2. Luftfilter original?
    Av Ciki i forum Custom
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2015-03-12, 06:02
  3. Original skärm eller inte?
    Av Robin86 i forum Mekhörnan
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2013-02-03, 19:33
  4. Var montera däck???
    Av PatrikAdolfsson i forum Mekhörnan
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-04-26, 21:40
  5. Original instrumentpanel?
    Av Mc-Bosse i forum Custom
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-07-20, 15:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •