Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Åldersgräns för att bli skjutsad?

  1. #1
    Medlem Martins avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    78

    Åldersgräns för att bli skjutsad?

    Finns det någon åldersgräns på den person jag skjutsar.

    Vad jag vet finns det inte, men en som jag känner säger 10 år stämmer det??

  2. #2
    vad jag vet finns ingen sån gänsmen det finns en regel om hjälm och den är jag osäker på , men tydligen e det godkändt men cyckel hjälm vid en viss ålder

  3. #3
    Det kräver har jag för mig en riktig sadel som denna
    http://www.blocket.se/kronoberg?q=ba...a=21&l=0&md=th
    Jan-Olov

  4. #4
    Jåke
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Martin Visa inlägg
    Finns det någon åldersgräns på den person jag skjutsar.
    Nej, inte i lagen. Lämplighet är väl en annan sak, men det är ju upp till dig och omständigheterna.

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Finns faktiskt en bestämmelse som säger att barn under 7 år ej behöver ha mchjälm. Men däremot skall annat skydd användas exvis cykelhjälm, eller varför inte en skidhjälm.
    Anledningen är att det ej finns mc- hjälmar som är tillräckligt små eller lätta. Ett barns hals klarar inte av en tung hjälm

  6. #6
    Medlem Martins avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    78
    OK tack, inte aktuellt just nu ändå, men vi startade en liten diskussion här hemma.

    Calle fyller sju i maj nästa år och jag tycker det skulle vara kul om han (han ser redan fram mot det) kunde åka med kortare turer, Ska hålla utkik under vintern efter bra kläder till vettigt pris. Han växer som sjutton just nu.

  7. #7
    Medlem pentti01s avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    1 232
    Citat Ursprungligen postat av Martin Visa inlägg
    OK tack, inte aktuellt just nu ändå, men vi startade en liten diskussion här hemma.

    Calle fyller sju i maj nästa år och jag tycker det skulle vara kul om han (han ser redan fram mot det) kunde åka med kortare turer, Ska hålla utkik under vintern efter bra kläder till vettigt pris. Han växer som sjutton just nu.
    Klart att Calle ska åka med Minns själv hur mysigt det var att ha med min dotter när hon var liten.
    Gör som de andra rekomenderar; skaffa en lämplig hjälm, dvs. ej för tung och kör extra försiktigt . Ha skoj o lycka till !!

  8. #8
    Medlem freddemannens avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Kristianstad, Skåne
    Inlägg
    177
    Klart grabben ska åka! Mina ungar åker med och dom fyller 10, 7 och 5 men det är en jäkla skillnad på en 10 åring som är med och sitter ordentligt och en knappt 5 åring! Med dom små går det väldigt försiktigt och med framför allt den ena 5 åringen väldigt täta kontroller så hon inte somnar... Men alla älskar det bara en liten långsam sväng till en Mack och en glass kan tro dom är stolta när dom glider i på hojen och går in med hojstället på sig
    Men satsa på en mc hjälm även om den är tung och förstor så sitter den bättre och är säkrare än en cykelhjälm, och givetvis ett riktigt hojställ. Barnställen är inte särskilt dyra ens nya.

  9. #9
    Medlem Kimmos avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    201
    Har en grabb som är 9 som älskar att åka med.
    Har haft honom med på eu-moppe från början
    och sedan på hojen efter att jag fixade mc kort
    för 2 år sedan. Största problemet har varit att
    få honom att inte röra sig för mycket i sadeln.

Liknande ämnen

  1. Höjd åldersgräns för tung MC
    Av Reject i forum MC-kort
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2012-04-01, 14:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •