Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 32

Ämne: Köpa beg touringhoj vad tänka på?

  1. #11
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    403
    Citat Ursprungligen postat av Martin Visa inlägg
    Fasen vad svårt att välja, nu lutar det mer åt yamaha xj600 eller xj900, skillnad i pris ca 8-10 tusen, undrar om kardandriften är värd det.

    Skulle bara finnas 1 mc att välja bland skulle bli mycket enklare, men mycket tråkigare hehe.

    Fortsätter leta, återkommer
    Nu är ju jag partisk eftersom jag har kardan på min hoj.Min tanke är att om man vill pendla och eller toura med sin hoj så är kardan renligt,billigt att äga samt minimalt underhållskrävande.Jag har faktiskt aldrig hört någon som behövt byta sin kardan,men drivpaket vet vi ju att det behövs bytas regelbundet.Jag kan lätt tänka mig att du tjänar in pengarna på att köpa kardan.Däremot förlorar du en del energi jämfört med kedjedrift,men ärligt talat,varför bry sig om att jaga sekunder från noll till hundra när man har en pendlar eller touringhoj.Mitt personliga val lutar åt kardandrift.

  2. #12
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    17
    Jag går själv i samma tankar, men har inte kört MC på närmare 25 år och tycker nog att en tung rackare som fj 1200 med 130 hkr kan vara väl kraftfullt innan man hunnit träna upp sig. Siktar därför på en lättare hoj med mindre effekt, t.ex. fj 900. Eller har jag fel ?

  3. #13
    Citat Ursprungligen postat av miklagard Visa inlägg
    Jag går själv i samma tankar, men har inte kört MC på närmare 25 år och tycker nog att en tung rackare som fj 1200 med 130 hkr kan vara väl kraftfullt innan man hunnit träna upp sig. Siktar därför på en lättare hoj med mindre effekt, t.ex. fj 900. Eller har jag fel ?
    Jepp, det är 145 hästar och den är väldigt smidig och lättkörd. Så var inte rädd för en FJR... Köpte själv en sådan efter 10 års uppehåll och det var inga problem alls.

  4. #14
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    311
    Ska vi återgå till tråden. i.gen kommer sälja sin fjr för under 20' och 1992 dvs som veteranare med möjlighet till classic försäkring finns inte fjr. fj är inget tokigt alternativ men vi har då en sporttourer. går bra inte alls svårkörd. xj modellerna vet jag ganska lite om men att räkna ett drivpaket a 2000kr varje 4-6000 mil som ett avgörande argument... näää.
    Pan european är en renodlad tourer men ganska tung. doch inte alls svårkörd på något vis.
    Men när jag sitter här och läser slås jag av att ingen har föreslagit det skottsäkraste som finns av äldre hojar. en Gsx från 80 talet . tänk vad många volvo240 förlåt jag menar Gsx 1100 f eller es som är i toppskick och säljs för fjantpengar.

  5. #15
    Medlem Martins avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    78
    Tack alla det här är bra info, ska kolla in gsx,

    Är det större risk att en 80 talare havererar eller behöver mera reparationer än en 90 talare. Och då tänker jag på ifall körsträckan är ungefär lika.

    Är det vanligt att man sköter om en servicebok på mc, på bilar är det ju vanligt.

    mvh/martin

  6. #16
    Medlem Stoffe_Gs avatar
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Eslöv
    Inlägg
    57
    Har ingen personlig erfarenhet av mc från sent 80/tidigt 90, men har bekanta som föredrar mc från denna period, då t.ex. ägandekostnaderna är fördelaktiga, och enklare teknik som är mer lättmekad.

    Sen är det väl likställt med att köpa en äldre bil - skicket, skicket, skicket. Finns inget som generellt säger att ett äldre fordon går sönder oftare än ett nyare.
    Vet du på ett ungefär vilka modeller som är aktuella för dig - läs på om dessa och försök bilda en uppfattning om vanliga fel/brister. Skadar inte att ringa eller knalla in hos en verkstad eller handlare och höra sig för om pris och tillgång på vanliga reservdelar e.t.c.
    Om modellen du vill ha finns hos en handlare kan du gå in och snacka med dem om den, sen kan du likväl köpa den någon annanstans, men du har fått reda på en del.

    I min mening kan en mc/bil som haft en seriös ägare men som saknar servicebok, ibland vara ett bättre köp än en likvärdig som haft en slarvig ägare, men med servicebok. - Oljan kanske är fräsch, men allt annat är slut...

    Stort lycka till!
    Suzuki SV650S 2004. Kycklinggul
    Yoshimura TRS, Doublebubble

  7. #17
    Medlem Martins avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    78
    Tack för ditt inlägg Stoffe!

  8. #18
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    80- o 90-tals bågar har ett enda problem (för tillverkare, handlare o generalagenter): De håller så länge att de i princip skrotas enbart i samband med olycka.
    Det största hotet mot dem är vildhjärnor bakom styret (bakhjulsåka o fullgasväxlingar utan koppling sliter på många komponenter) samt hemmamekare som ibland ger sig på alltför kvalificerade jobb (en duktig hemmamek däremot som också känner sin begränsning, gör oftast ett bättre jobb än firmornas stressade mekar).

    Som tidigare sagts: Skicket samt ägarens attityd berättar det mesta/viktigaste.

  9. #19
    Medlem Martins avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    78
    Nu börjar jag närma mig för köp, mer info inom kort. samt lite bilder

  10. #20
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    17
    Vad tycker ni om HONDA CBR 1000F ? Visserligen med kedja men bra kvalitet och driftsäkerhet ?

Liknande ämnen

  1. Vilken touringhoj??
    Av pappa i forum Touring
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2016-06-12, 15:49
  2. Ny touringhoj inköpt
    Av Allan K i forum Touring
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2010-11-01, 14:11
  3. Tänka sig
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-08-12, 12:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •