Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Finns det någon seriös servicfirma....

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510

    Finns det någon seriös servicfirma....

    Med tanke på vilka priser som tas ut vid exvis 1000mila service för en Wild Star. Begärt pris 5700 kronor, så blir man fundersam.
    Törs någon som kan, tala om hur lång tid det tar att kolla ventilerna, att byta motorolja , att byta bromsolja, att byta bromsbelägg och kolla det övriga??????
    Du som svarar behöver inte vara mekaniker utan kunna det hela ändå.
    Vill ha igång denna disskussion eftersom det tydligen är många som inte kan själva, som helt enkelt blir bestulna på pengar.
    När Yamaha inte ens törs svara rakt ut utan bara talar om vad kunden skall betala kan man ju börja fundera.
    Tycker att det är något ganska ruttet i servicebranchen.
    Finns det någon seriös firma som debiterar kunden för sina verkliga kostnader , som törs svara här??????????????????????

  2. #2
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Med tanke på vilka priser som tas ut vid exvis 1000mila service för en Wild Star. Begärt pris 5700 kronor, så blir man fundersam.
    Törs någon som kan, tala om hur lång tid det tar att kolla ventilerna, att byta motorolja , att byta bromsolja, att byta bromsbelägg och kolla det övriga??????
    Du som svarar behöver inte vara mekaniker utan kunna det hela ändå.
    Vill ha igång denna disskussion eftersom det tydligen är många som inte kan själva, som helt enkelt blir bestulna på pengar.
    När Yamaha inte ens törs svara rakt ut utan bara talar om vad kunden skall betala kan man ju börja fundera.
    Tycker att det är något ganska ruttet i servicebranchen.
    Finns det någon seriös firma som debiterar kunden för sina verkliga kostnader , som törs svara här??????????????????????
    Jag är lite kluven i frågan faktiskt. Å ena sidan så tycker jag att servicen generellt är alldeles för dyra men samtidigt har jag viss förståelse för att verkstäderna och då speciellt hos handlarna är dyra. Handlarna som säljer nya mc är ju mer eller mindre skyldiga att hålla igång en verkstad för garantireparationer och liknande. Det kostar pengar med anställda, utrustning, lokaler och annat vilket nog är svårt att täcka med enbart reparationer. Inom bilvärlden börjar nu många firmor samarbeta med fristående verkstäder för att sänka kostnaderna. Här på min hemort t.ex säljer Opel/Saab bilarna och mekonomen lagar och servar dom.

    Själv så servar jag hojen själv så mycket som möjligt. Förutom då ventiljusteringen som jag inte kan. Att serva hojen är ju en perfekt vintersyssla då man har tid att lära sig hur man gör. För FJR finns det flera sidor på internet där man med bilder och text visar exakt hur man gör både enklare och svårare ingrepp. Även ventiljustering finns det instruktioner på men det vågar jag mig inte på.
    Spelar ingen större roll för mig då hojen gått 4000 mil och är 7 år gammal. Garantin är sedan länge förbrukad och vid försäljning är det väl mest en fråga om förtroende mellan mig och ev köpare. Är hojen fin, går bra och jag visa kvitton på olja, filter, och andra förbrukningsmaterial så tror jag inte att det är något problem att få den såld. Inte ens handlare är särskild brydda om servicestämplar blev jag varse då jag funderade på att byta till en ny hoj.

  3. #3
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    Med tanke på omkostnaderna, är nog priset rimligt. Ingen barnlek heller att meka dagens bågar; mycket demontering innan man "kommer åt", det behövs en hel del instrument o verktyg för att inte tala om kunskap och lokaler.
    Det man vinner på att meka själv är noggrannhet (tid är pengar) och att man kan leta bästa-pris på delar world wide på allt. Exempel: Min verkstad tog 450:-/tändstift vid senaste service (under garantitiden) vilket antyder att de betalt cirka 225 hos sin grossist. När jag letar över hela världen betalar jag 110:- med frakt...

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    131
    Kan svara hur det är i bilbranschen och misstänker det är liknande för MC.
    För alla bilar så finns det numera bestämda priser för varje enskilt jobb, det är uträknat av branschen hur lång tid det ska ta att tex byta kamrem på en Volvo V70 och alla verkstäder deb samma tid OAVSETT hur lång tid det tog att utföra jobbet.
    MEN om verkstaden kan påvisa att det på just detta jobb tillstötte komplikationer som INTE gick att förutse så tror jag de har rätt till extradebitering upp till en viss gräns.
    Till saken hör att de flesta jobben tar betydligt kortare tid än den som branschen tagit fram....
    Men det är ju bra för verkstaden om man kan ta betalt 3 tim för ett jobb som bara tog 1 tim och om kunden frågar så svarar de bara " Det är fasta priser"
    sen finns det naturligt vis extremfall där verkstaden går back på ett jobb "de drar av en bult tex" men de flesta försöker få betalt för det med.....

  5. #5
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    Du har säkert alldeles rätt Freda men det finns faktiskt exempel på motsatsen.
    Jag vet en mc-tillverkare som är direkt jävlig mot verkstäderna då det gäller garantijobb. Ersättningen per timme är löjligt låg och tidssättningen på olika arbeten är cirka ½ av den rimliga.

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Guzzi-Leif Visa inlägg
    Du har säkert alldeles rätt Freda men det finns faktiskt exempel på motsatsen.
    Jag vet en mc-tillverkare som är direkt jävlig mot verkstäderna då det gäller garantijobb. Ersättningen per timme är löjligt låg och tidssättningen på olika arbeten är cirka ½ av den rimliga.
    Det kanske är den "rätta" tiden de får betalt för och inte den vanliga sk.fasta luredrejeritiden.

Liknande ämnen

  1. någon som sett någon än? (MC-poliser)
    Av jrutgers i forum Off topic
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2015-08-11, 17:08
  2. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-06-14, 17:49
  3. Det finns idioter....sen finns det obehagliga idioter!
    Av Pathfinder i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 40
    Senaste inlägg: 2014-03-24, 18:04
  4. Seriös grusbuse!
    Av Molgan i forum Offroad
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-11-08, 16:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •