Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 29

Ämne: Komfort för ryggen - Välja hoj

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    17

    Komfort för ryggen - Välja hoj

    Jag är ju gammal tävlingsförare i gokart, värsta klassen så jag är van vitt hög effekt, kunnig om motorer och kan skruva. Nu har jag på äldre dagar fått lust att åka på två hjul men har inte åkt hoj på 20 år. Jag vill ha en hoj med bra väghållning och riktigt bra bromsar. Är intresserad av en fin touring eller custom. Vill ha effekt så motorn får nog inte vara mindre än 1000 cc. Jag är 183 cm lång och väger 105 kg.

    Eftersom jag har känslig rygg är det viktigt att välja rätt hoj. Vill ju kunna åka långa sträckor utan att ryggen protesterar. Är en custom bekvämare än en touring ? Vilka faktorer är avgörande ? Vad rekommenderar ni ?

    Var skall man sätta gränsen betr. miltal för att inte behöva kosta på motor/växellåda redan från början ? Naturligtvis olika på olika cyklar men mellan tummen och pekfingret. Håller V-twin bättre än en rak fyra ? Vill ju helst inte skruva mer än nödvändigt utan vill ut och åååka !

  2. #2
    Jag talar väl om Varadero helst 03 eller nyare då finns det med ABS. När det gäller ryggen så funkar det bra, fötterna rakt ner nästan stor sadel så att det medger byte av körställning, kör du ensam så går det att ha fötterna på bakre fotpinnarna då sitter du som på en ergonomisk stol med ett reält svank på ryggen. Jag har höjt och flyttat tillbaka styret så att jag sitter rak och slipper luta mig framåt för att nå styret. Jag hade en Dragstar tidigare till och med ett ryggstöd på förar sittsen men det gick inte, ryggen klarade det inte. Åk och prova så får du känna själv.
    Jan-Olov

  3. #3
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    Någon form av "multimaskin", typ BMW GS rekommenderas varmt. Råstarka motorer, lasttåliga, bekväma och räds inte några kilometer grus.

    Efter en ryggskada 2009, bytte jag från "sporttouring" (BMW R1150RS) till Guzzi Stelvio (italienarnas motsvarighet till tyskarnas GS). Det bytet har gett en ny glädje i åkningen och ergonomin är en viktig bit av detta.

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Huskvarna
    Inlägg
    88
    håller nog med,custom är inget för onda ryggar då man sitter på sadeln med benen oftast lite framåt, visst är det bekvämt på fin asfalt och kortare sträckor men när hålorna kommer så tar ryggen hela smällen och det kan aldrig vara skönt? kör custom själv, dock väldigt bekväm sådan men jag skulle ändå inte rekomendera den för en dålig rygg!! en touring hoj fungerar nog bättre, kolla på en fjr t.ex, bra väderskydd, sitter rakt med ryggen och fötterna neråt så benen kan hjälpa till lite ibland och kraften från motorn är helt ok.
    fungerar inte det heller så får du tästa något on/off road liknande t.ex varaderon som beskrevs ovanför, dock kan den kännas lite otymplig för en ovan förare och den har inte den accelerationen som en vassare touringhoj har.

    Angående milen så är det nog inget att bry sig om, kolla om hojen är servad och kika/känn och lyssna, det är samma sak med hojar som med en bil, sköts dom så håller dom idag, är ju inga crossar men en sisådär 10-20tusen mil är nog inga större bekymmer med dom flesta maskiner som håller lite kvalité, riktiga sporthojar kanske kan vara lite känsliga med miltal då dom är ganska maxade och bör köras hårt... (annars förstår jag inte varför man kör en sådan?) fast en sån maskin är nog inte heller något för en dålig rygg

    skillnad på v-twin v-fyra, boxer, eller radmotor i 2,3,4 eller 6 cyl kan jag inte uttala mig om när det gäller hållbarhet, det får någon annan göra

  5. #5
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    Trots att jag är Guzzi-frälst samt har åkt BMW några år:
    Vill du slippa joxa, finns det inget som slår japanerna. Verkar som att deras precision i tillverkningen och, framför allt, kvalitetskontroll innan leverans fungerar så mycket bättre.
    Inte så att europeerna är dåliga men de når inte ända fram...

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    17
    Det gäller ju absolut japanska bilar som har ett stabilt kvalitetsrykte. Så det är inte förvånande att detsamma gäller deras motorcyklar.

    Har märkt att många customhojar har bytt sadlar, vilket måste bero på att folk inte sitter bra på dem efter några år. Intressant hypotes att alla smällar tas upp av ryggen. Låter mycket rimligt. Har nog tänkt länge att touringhojarna som är byggda för att köras långt måste ha godtagbar komfort för ryggen. Därför jag jag börjat luta åt en touringhoj. Dock har jag ingen lust att lägga stora pengar då jag ännu inte vet om jag kommer att bli frälst. ;=) Jag begränsar mig därför till en maxkostnad på c:a 30.000:-.

    Jag gillar Yamaha fj 1200 eller motsvarande av andra märken. Många har ju gått över 10.000 mil. Frågan är om det är för mycket ? Moderna bilmotorer går ju 30.000 mil utan problem om de blir omskötta så troligt är att mc-motorer går åtminstone 10-15.000 mil utan problem bara de får service och oljebyten. Vad anser ni om en sådan cykel och miltal över 10.000 ?

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    131
    Har själv taskig rygg och inga problem med att åka på min Intruder.... visst känns det lite om man inte stannar och sträcker på sig när man åker långa sträckor.
    Förvisso har jag inte åkt touring typ BMW nån längre sträcka så jag har svårt att jämföra.
    Hoppas du hittar nått som passar dig

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    17
    Citat Ursprungligen postat av Freda Visa inlägg
    Har själv taskig rygg och inga problem med att åka på min Intruder.... visst känns det lite om man inte stannar och sträcker på sig när man åker långa sträckor.
    Förvisso har jag inte åkt touring typ BMW nån längre sträcka så jag har svårt att jämföra.
    Hoppas du hittar nått som passar dig
    Jag har ju blivt förtjust i Intruder 1400. Riktigt stilren hoj ! Men man kan ju inte köpa hog för att den är vacker....den måste ju också fungera ergonomiskt. Har ni erfarenheter av denna vackra maskin ? Bromsarna vet jag är ganska dåliga då frambromsen bara har enkelskiva.

  9. #9
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    Vi 10 000 mil behöver man känna historien för cykeln tycker jag samt skaffa lite info om modellrelaterade problemområden. Det är trots allt ganska mycket...
    Medelbågen körs sisådär 3 - 400 mil per år så det finns många lågmilare också fast just touringmaskiner går ofta långt/år.

  10. #10
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Glidare är generellt usla ur ett ergonomiskt perspektiv och absolut inte bekvämare än en touring, customhojar med framflyttade fotpinnar speciellt. Har man taskig rygg ska man satsa på touring, alternativt äventyrs/offroad men de har ibland bristande vindskydd vilket kan tära på ryggen. För att veta vad du ska ha bör du köra ett långtest med någon hoj. Kan vara lite knepigt att få till med en provkörning av en butikshoj men du kanske känner nån som kan låna ut nåt?
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

Liknande ämnen

  1. Välja hoj.
    Av kentaj86 i forum Custom
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2016-08-18, 20:48
  2. Komfort sadel
    Av Shaun i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2015-03-28, 00:47
  3. Camping med komfort?
    Av Oden68 i forum Touring
    Svar: 57
    Senaste inlägg: 2013-01-22, 16:37
  4. Hjälp med att välja hoj!?
    Av DaddyCool i forum Street
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-06-02, 07:59
  5. Ont i ryggen
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-08-02, 13:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •