Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 29

Ämne: Komfort för ryggen - Välja hoj

  1. #11
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Malmö, Skåne
    Inlägg
    406
    Glöm inte de stora scootrarna som finns också. De ska vara bekväma att åka på, men jag tror tyvärr inte du hittar någon med en så stor motor som du vill ha (kräver?).

    Den största jag vet är Suzuki Burgman 650, och kan nästan liknas vid en blandning av scooter och touring med inslag av glidare i sig.

    Yamaha T-max finns också (500cc) samt Kymco Xciting, Aprilia Atlantic (även dessa runt 500cc) och värstingmodellen är Gilera Runner, men där vet jag faktiskt inte hur stor motorn är men den är mer "sport" än något annat (hur mycket "sport" nu en scooter kan bli...)

  2. #12
    Medlem Chappys avatar
    Reg.datum
    dec 2009
    Ort
    Mitt i småland
    Inlägg
    335
    Mustangsadlar är sköna på costumhojar. väljer du sedan en med ryggstöd. löstagbart eller fast sitter du görbra även med taskig rygg. Se mitt album Toy´s are us. Den sadeln är en liten rackare till Sportster, men det finns ett otal varianter med ryggstöd till olika hojar.
    En sa va förveten o spörja om en sa få sport nå´t

  3. #13
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Min uppslitna rygg trivs bäst på en äventyrshoj med högt å brett styre. Fjädringen är ofta bättre på dessa hojar. Slag å stötar upp i ryggen är besvärligt. Man vill ju fortsätta att köra hoj. Bara att leta till något som gör minst ont.
    Jan

  4. #14
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Min uppslitna rygg trivs bäst på en äventyrshoj med högt å brett styre. Fjädringen är ofta bättre på dessa hojar. Slag å stötar upp i ryggen är besvärligt. Man vill ju fortsätta att köra hoj. Bara att leta till något som gör minst ont.
    Håller med dig,har väl inte sliten rygg ännu men man har ju fått rejäla smällar tidigare när man åkt sporttouring,men nu är det som bortblåst.

  5. #15
    Medlem SportGuzzis avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Västkusten
    Inlägg
    23
    Moto Guzzi 1200 sport kanske vore något eller om man vill ha något äldre en Moto Guzzi V11 le mans...

  6. #16
    Medlem kitsapgrls avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Bodde nära Tokholm på en ö en gång.
    Inlägg
    91

  7. #17
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Sittställningen ÄR mycket viktig för ens välbefinnande oavsett man sitter och arbetar, kör hoj eller bil. Rak rygg med lagom böjda ben och gärna med ett svankstöd är ju bäst i längden, speciellt om man har lite dålig rygg.
    Om jag kör långturer ca 50-60 mil om dagen, så är det fint att ha en packrulle bakom ryggen att stödja sig mot. Fattar inte de som har den sk. "räkstilen", hur de kan sitta så på hojarna.
    Kör man hoj med fin fjädring typ Offroad hojar och typ BMW 1200 GS så klarar man ju lätt mycket långa dagsetapper även på dåliga vägar. Dessutom är dessa hojar skonsamma mot ryggen.
    han sitter bra i sin släde

  8. #18
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av kitsapgrl Visa inlägg
    Väldigt bra illustration! Ställningarna är rätt men man får tänka bort alla ryggstöd och då är det kanske inte så bekvämt längre.
    Ove

  9. #19
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Talking

    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Väldigt bra illustration! Ställningarna är rätt men man får tänka bort alla ryggstöd och då är det kanske inte så bekvämt längre.
    Hmmm. funderar på de där med sporthoj?
    Jan

  10. #20
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Hmmm. funderar på de där med sporthoj?
    Frågan är om de förarna inte får potensproblem så småningom

Liknande ämnen

  1. Välja hoj.
    Av kentaj86 i forum Custom
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2016-08-18, 20:48
  2. Komfort sadel
    Av Shaun i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2015-03-28, 00:47
  3. Camping med komfort?
    Av Oden68 i forum Touring
    Svar: 57
    Senaste inlägg: 2013-01-22, 16:37
  4. Hjälp med att välja hoj!?
    Av DaddyCool i forum Street
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-06-02, 07:59
  5. Ont i ryggen
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-08-02, 13:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •