Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 21 till 29 av 29

Ämne: Komfort för ryggen - Välja hoj

  1. #21
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Hmmm. funderar på de där med sporthoj?
    Tänkte också på det - verkar trevligt på något vis, men jag kan inte komma på hur?
    Ove

  2. #22
    Medlem
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    hässleholm
    Inlägg
    5
    Prova en TDM 900 hette tidigare TDM 850. från -02 e det insprutning. Stabil och beprövad varit oförandrad i några år nu. jag tror att de har sänkt priset på 12rna rejält.
    jag e nöjd med min, ingen sportcykel men bra på det mesta med bra vrid.
    har kört 1700 mil i år varav ca800 på TDM:en inget strul.

    körde ca 500 mil på en FZR 1000 -87
    Den cykeln älskar jag bara. hann inte med några bandagar med den i år. men nästa då ska den rastas.

  3. #23
    Medlem
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    hässleholm
    Inlägg
    5
    Prova en TDM 900 hette tidigare TDM 850. från -02 e det insprutning. Stabil och beprövad varit oförandrad i några år nu. jag tror att de har sänkt priset på 12rna rejält.
    jag e nöjd med min, ingen sportcykel men bra på det mesta med bra vrid.
    har kört 1700 mil i år varav ca800 på TDM:en inget strul.

    körde ca 500 mil på en FZR 1000 -87
    Den cykeln älskar jag bara. hann inte med några bandagar med den i år. men nästa då ska den rastas.
    såg inte hur gammalt inlägget var miklagard, men kanske intressant ändå

  4. #24
    Ankan1
    Gäst
    Har man en sådan känslig rygg så att man allmänt lider av eventuella ryggbesvär så ska man nog inte köra mc överhuvudtaget.Dessa ryggbesvär lär då inte bli direkt bättre, om man så säger.Drag, blåst, kyla och luftmotstånd tar liksom ut sitt i längden
    Senast redigerat av Ankan1 den 2011-12-08 klockan 22:21.

  5. #25
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Här kommer en kommentar till hojkörningens fördelar. Av erfarenhet vet jag att ridning innebär ofta en uppmjukning av stela ryggar. Om du inte kör glidare och liknande utan typ offroadhojar på småvägar och kör på ganska aktivt, så får du faktiskt en ganska bra gymnastik för ryggen. Man sitter ju inte still många sekunder. Det blir ju småvridningar uppåt, framåt och sidledes hela tiden.
    De hojarna har ju lång fjädringsväg så man slipper hårda stötar.
    Slutsatsen blir att om du har problem med ryggen så leta efter en hoj med mycket god fjädring och kör gärna på småvägar för att få lite gymnastik. Ett argument för att köpa en riktig allroundhoj.

    verkar som om han får slädföre i alla fall

  6. #26
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Här kommer en kommentar till hojkörningens fördelar. Av erfarenhet vet jag att ridning innebär ofta en uppmjukning av stela ryggar. Om du inte kör glidare och liknande utan typ offroadhojar på småvägar och kör på ganska aktivt, så får du faktiskt en ganska bra gymnastik för ryggen. Man sitter ju inte still många sekunder. Det blir ju småvridningar uppåt, framåt och sidledes hela tiden.
    De hojarna har ju lång fjädringsväg så man slipper hårda stötar.
    Slutsatsen blir att om du har problem med ryggen så leta efter en hoj med mycket god fjädring och kör gärna på småvägar för att få lite gymnastik. Ett argument för att köpa en riktig allroundhoj.

    verkar som om han får slädföre i alla fall
    Kan bara instämma med Olle. Ride a bike heter det visst borta i väster, men för att det ska vara sant ska man sitta som på en vesternhäst. Balans i sadeln och med öppen vinkel i höften och fötterna rakt ner eller lite bakom knäna. Då klarar man av att sitta med lite svank och skyddar på så sätt ryggen. Den långa fjädringen i allroadhojarna är också ett plus.
    Ove

  7. #27
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Thumbs up

    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Kan bara instämma med Olle. Ride a bike heter det visst borta i väster, men för att det ska vara sant ska man sitta som på en vesternhäst. Balans i sadeln och med öppen vinkel i höften och fötterna rakt ner eller lite bakom knäna. Då klarar man av att sitta med lite svank och skyddar på så sätt ryggen. Den långa fjädringen i allroadhojarna är också ett plus.
    Just de Ove,å efter en vecka hojkörning mår man som bäst i ryggen
    Jan

  8. #28
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Just de Ove,å efter en vecka hojkörning mår man som bäst i ryggen
    Kan inte annat än instämma!
    ~ Mats

    Min blogg

  9. #29
    Även jag med en kass rygg trivs med Varaderon. Dragstaren och Viragon var däremot inte snälla.
    Jan-Olov

Liknande ämnen

  1. Välja hoj.
    Av kentaj86 i forum Custom
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2016-08-18, 20:48
  2. Komfort sadel
    Av Shaun i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2015-03-28, 00:47
  3. Camping med komfort?
    Av Oden68 i forum Touring
    Svar: 57
    Senaste inlägg: 2013-01-22, 16:37
  4. Hjälp med att välja hoj!?
    Av DaddyCool i forum Street
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-06-02, 07:59
  5. Ont i ryggen
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-08-02, 13:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •