Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Aah… Däcket!

  1. #1
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430

    Aah… Däcket!

    Det pulserar nämligen fortfarande trots att jag bytt bromsbelägg fram samt bytt båda bromsvätskorna fram & bak på Scramblern. Kärvar oket igen? Jag hade ju fixat det när jag bytte bromsar fram? En titt på oket i går i garaget, nej det rör på sig fint och ligger inte an mot skivan heller. Vad kan det då vara?

    Tog ett tag innan puzzlet hamnat rätt, det måste vara rätt bitar när man lägger puzzel och en bit var ju att det känns ingenting i bromshandtaget från pulserandet, alltså är det inte någon skev bromsskiva det handlar om. Och inte är det bromsvätskorna heller för de är bytta samt att hela bromssystemet är luftat fram & bak. Hmm…

    Däcket?
    Det är i och för sig snart dags att byta, finns mönster kvar än men inte så att man kan köra med det nästa år också, hade ändå tänkt bara köra med det framdäcket detta år och till nästa säsong ha nytt på hojen. Bak är redan bytt och fortfarande fräscht.

    Balansvikt?
    Förvisso, vibrerar lite grann när jag svänger vänster, dock bara åt vänster och ingenting när hojen är upprätt eller lutas mot höger. Kan ha fallit av en liten balansvikt från nån eker, möjligt att det är en sån som saknas.

    Pulserandet är i form av gungningar när jag sitter på hojen, bromshandtaget fladdrar inte alls utan det är jag som sitter i låg fart och gungar som en nickerdocka fram och tillbaka. Syns säkert inte för annan men jag känner det. Högst irriterande!

    Så jag skulle leta upp nytt däck i går, hittar inget hos Däckonline. Skumt, jag köpte ju bakdäcket där? Så kanske dimensionen på 19" inte funkar, men det har ju suttit på sen hojen var ny. Jag svängde förbi Triumph Center och kollade med dom om de kan hitta just det däcket, nej de tar inte ens hem det fabrikatet och erbjöd annat med mer slät yta. Hmm, modell nabbdäck bak och mer slätt fram?

    Hemma hittade jag en återförsäljare som har just det fabrikatet till hojen, i rätt dimension. Märkligt att jag inte hittade det tidigare när jag sökte på nätet? Nåja, till nästa säsong köper jag nytt däck till Scramblern.

    En fråga: hur många av er skriver upp vad ni gjort på hojen vid olika miltal?
    Jag har en pärm för vardera mc, i vardera pärm finns en journal där jag skriver upp datum och miltal samt vad jag gjort.

  2. #2
    Medlem Grevens avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    88
    Kanske inte har det så organiserat som en pärm men lägger kanske en lapp i den lilla mc-manualen vad man gjort. Kanske skulle skaffa en liten mc pärm sen när man har ett eget garage o nånstans att sitta o meka och utökat stallet lite med 1-2 hojar till.

    I skolan måste vi skriva ner vad vi gjort, mest för vår egen del så vi vad vi lärt oss, behöver öva på etc. Funkar ju som en vanlig verkstad där.

    Gillar dina mek-inlägg, keep it up!

  3. #3
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    En Excel-fil med flikar för serviceåtgärder, tankning, inköp, upptäckta fel o.s.v.

  4. #4
    Medlem DearHunters avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Base camp Stockholm 43 m.ö.h.
    Inlägg
    942
    Jag har allting i huvudet... Har aldrig behövt anteckna. Byter och fixar när jag känner att det är dags. Resten står i Servicemanualen
    Hellre vara ute på hal is och ha ett glatt liv än gå i lera och sörja

  5. #5
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av Guzzi-Leif Visa inlägg
    En Excel-fil med flikar för serviceåtgärder, tankning, inköp, upptäckta fel o.s.v.
    Wow, du är värre än jag här! Kan det bero på militären som du har sån koll?
    Tankningar skriver inte jag upp, för bara bok på serviceåtgärder och bytta delar samt spar alla kvitton i pärmen, med påskrift vad de var till.

  6. #6
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Citat Ursprungligen postat av DearHunter Visa inlägg
    Jag har allting i huvudet... Har aldrig behövt anteckna. Byter och fixar när jag känner att det är dags. Resten står i Servicemanualen
    Har inget i huvudet och antecknar ändå inte. Nina, GL och framför allt Greven (med sin skolreferens); ni får mig att skämmas..

    //Universitetslärare
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

  7. #7
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av Molgan Visa inlägg
    Har inget i huvudet och antecknar ändå inte. Nina, GL och framför allt Greven (med sin skolreferens); ni får mig att skämmas..

    //Universitetslärare
    Äsch Molgan, upp med hakan.

Liknande ämnen

  1. Montering och balansering däcket i Malmö ?
    Av charlyno i forum Mekhörnan
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-07-01, 21:38
  2. Är däcket rättmonterat?
    Av Attila i forum Mekhörnan
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2014-04-29, 23:20
  3. Däcket påsatt.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-06-30, 12:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •