Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 19

Ämne: Antal uppkörningsförsök (?!)

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Malmö, Skåne
    Inlägg
    406

    Antal uppkörningsförsök (?!)

    Tja

    Jag håller som bäst på med att övningsköra. Har kört 9 (dubbel-)lektioner hittintills. Ungefär 4 lektioner till, så kan det kanske bli tal om uppkörning enligt min körlärare. Riskettan och risktvåan är avklarad och teoriprovet ska skrivas nästa vecka.

    Men...ju mer jag läser om uppkörningen desto mer konfunderad och nervös blir jag. Om jag ska vara helt ärlig så har jag kallt räknat med att klara uppkörningen på första försöket - speciellt om det är körskolan själv som bokar tiden eftersom de då måste anse att man är redo.

    Men när man läser på detta och andra forum, så verkar det vara en hel del personer som blir kuggade och behöver 2-3 försök till uppkörning på sig innan de klarar det.

    Är det verkligen så svårt? Vad jag har läst så finns det folk som blir kuggade utan att ens få en motivering (något som jag aldrig hade kunnat acceptera).

    Vad är era åsikter? Jag känner mig personligen rätt trygg i sadeln även om man så klart inte har rutinen. Feedbacken jag får från körläraren är överlag väldigt positiv. Är jag för kaxig kanske?

  2. #2
    Citat Ursprungligen postat av Reject Visa inlägg
    Tja

    Jag håller som bäst på med att övningsköra. Har kört 9 (dubbel-)lektioner hittintills. Ungefär 4 lektioner till, så kan det kanske bli tal om uppkörning enligt min körlärare. Riskettan och risktvåan är avklarad och teoriprovet ska skrivas nästa vecka.

    Men...ju mer jag läser om uppkörningen desto mer konfunderad och nervös blir jag. Om jag ska vara helt ärlig så har jag kallt räknat med att klara uppkörningen på första försöket - speciellt om det är körskolan själv som bokar tiden eftersom de då måste anse att man är redo.

    Men när man läser på detta och andra forum, så verkar det vara en hel del personer som blir kuggade och behöver 2-3 försök till uppkörning på sig innan de klarar det.

    Är det verkligen så svårt? Vad jag har läst så finns det folk som blir kuggade utan att ens få en motivering (något som jag aldrig hade kunnat acceptera).

    Vad är era åsikter? Jag känner mig personligen rätt trygg i sadeln även om man så klart inte har rutinen. Feedbacken jag får från körläraren är överlag väldigt positiv. Är jag för kaxig kanske?
    Tyvärr är det ju till viss del en subjektiv bedömning från kontrollantens sida som kan ha en dålig dag. Så ska det ju i teorin inte vara men så är det.

    Min teori är att de som är bra på sitt jobb tittar på helheten och inte letar detaljer att kugga dig på. Först och främst vill de nog se att det är du och inte hojen som bestämmer vad som skall hända härnäst.

  3. #3
    Jag tror väl att kontrollanterna oftast gör en värdering på om dom anser eleven mogen att ge sig ut i trafiken på egen hand. Gör man alltså moment efter moment hyfsat bra men visar att man är osäker uner hela uppkörningen så blir nog helhetsbedömningen att man är osäker som förare och man blir underkänd. Visar man däremot i stort ett säkert handlag med mc:n så spelar nog ingen småmiss någon större roll.
    Min kontrollant beskrev det som så att mc körning ska sitta i ryggmärgen och inte i hjärnan.

  4. #4
    Jag själv gjorde "bara" en uppkörning. Kontrollanten som jag hade varit mycket bra. Undanmanöver proven gick som en dans vilka jag var mest nervös över. Sedan var det "vanlig" körning som gällde och när vi var klara sa kontrollanten att det är en helhetsbedöming som han gör, små missar spelar ingen roll så vida man visar på att man kan hantera mc:n på ett bra men framför allt säkert och riskmedvetet sätt. Jag hade dock själv inga missar utan gick igenom provet galant, men en körskole kompis hade ett par små missar på undanmanövern men "körde upp sig" enligt kontrollanten på den vanliga körningen. Så se till att visa att du kan hantera hojen, kör säkert och viktigast av allt är att visa att du är riskmedveten så skall du se att du klarar av kortet på första försöket.
    Lycka till!

  5. #5
    Medlem sally101s avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    NV Skåne
    Inlägg
    78
    allt handlar om hur pass petnoga just den kontrollanten är över vissa grejer. De ska ju ha samma riktlinjer men precis som du har märkt på folks uppkörningshistorier så skiljer det sig väldigt mycket!
    Försök att köra manöverbanorna så som körläraren säger att du ska göra det, mycket mer än så kan du inte göra. Sen när det gäller trafikdelen så kan du bara hoppas på att du har en jäkla tur och att inga andra trafikanter kommer i vägen för dig och får dig att göra något som ses som ett misstag i kontrollantens ögon.

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Malmö, Skåne
    Inlägg
    406
    Ledsen för sent svar...

    Det lät ändå rätt betryggande fram till Nina och Sally kom in i bilden...helt plötsligt lät det mer slumpartat igen...tack för den :P

    Sedan jag postade mitt inlägg så har jag varit ute på banan igen och klarar nu av lågfart och undanmanöver hyfsat bra. Skulle säga att 7 gånger av 10 så fixar jag det.

    I måndags klarade jag av uppskrivningen och har fått tid för uppkörning 5:e september. Innan dess har jag tre körlektioner till inbokade. Hoppas det fixar sig...liksom orka köra upp flera gånger!

  7. #7
    Medlem sally101s avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    NV Skåne
    Inlägg
    78
    Citat Ursprungligen postat av Reject Visa inlägg
    Ledsen för sent svar...

    Det lät ändå rätt betryggande fram till Nina och Sally kom in i bilden...helt plötsligt lät det mer slumpartat igen...tack för den :P

    Sedan jag postade mitt inlägg så har jag varit ute på banan igen och klarar nu av lågfart och undanmanöver hyfsat bra. Skulle säga att 7 gånger av 10 så fixar jag det.

    I måndags klarade jag av uppskrivningen och har fått tid för uppkörning 5:e september. Innan dess har jag tre körlektioner till inbokade. Hoppas det fixar sig...liksom orka köra upp flera gånger!
    Du måste tänka positivt men samtidigt vara realist! Du kan bara göra ditt bästa och sen hoppas på att ingen annan trafikant sabbar det för dig
    Bara nöt banorna som en tok och tro på att du kan fixa det så blir det bara bra! Och ja, det är surt att kugga men man orkar göra om det, för man SKA ha det jäkla körkortet, så är det bara
    Lycka till!

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Falkenberg
    Inlägg
    390
    Klart det är en subjektiv bedömning från kontrollantens sida, men jag tror nog dom flesta är proffsiga nog att lägga bort sånt som "dåliga dagar".
    Är man osäker och nervös, sätter i fötter å vinglar så tolkar ju kontrollanten detta som att man inte är färdig för trafik thats it.

    Jag antar att de flesta här inne körde djävligt krattigt den första månaden efter man fått kortet (jag gjorde det iallafall) men att man efter en inkörningsperiod blev säkrare på i princip allt.
    Jag klarar tex låghastighetsbanan med mitt monster utan större problem idag, medans det hade vart omöjligt kring tiden för uppkörning.

  9. #9
    Medlem Sevils avatar
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    15
    Klarade mig på första uppkörningen då kontrollanten tyckte att jag kontrollerade hojen mkt bra och var stabil och säker i trafiken, men sen påpekade han att jag kunde göra ännu bättre ifrån mig om jag placerar mig mer till höger om jag ska till höger och mer till vänster när jag ska svänga vänster osv.. så helt felfri behöver man inte vara men just som ovanstående skrev så handlar mkt om hanteringen och stabiliteten(det sa iaf "min" kontrollant",..sätter du ner fötter och stapplar fram ojämt så anser de inte att det är bra hantering.)

    Många klagar på kontrollanterna men jag tror att man får ransaka sig själv noggrannare och erkänna för sig själv om man är klar nog för uppkörning.. det är bara bortkastade pengar annars och kortet får "du" förr eller senare men det behöver inte bli dyrare..
    Jag är då glad att de inte släpper ut varenda en(var en annan grupp som körde upp samtidigt om 3 personer varav två av dem var så sjukt ostabila på konbanan,..konerna flög! och en lade hojen i marken.. tackar att sådana inte får sitt kort,..hur nervös man än är så ska man kunna hantera hojen säkert iaf, hur ska det annars bli i en knepig situaton i trafiken där man blir nervös)..

  10. #10
    Nejdå, du är inte för kaxig, man ska vara kaxig! Man ska visa att man är van att sitta på en cykel!
    Jag klarade det på första försöket och jag kom in privat. Med en dubbellektion i ryggen. Men jag hade kört mycket själv och då jag har körkort länge och kört väldigt mycket bil så var trafiken inget problem. På dubbellektionen fick jag lite tips till konbanan och så fick jag lära mig hur man ska vara placerad i trafiken vid olika tillfällen. Det räcker gott och väl om man kan hantera en motorcykel bra i övrigt.

Liknande ämnen

  1. Antal liter i reserven ?
    Av pentti01 i forum Mekhörnan
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2017-05-15, 23:24
  2. ställa om mil antal
    Av Bael i forum Mekhörnan
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-08-22, 14:19
  3. antal mil
    Av honda500 i forum Touring
    Svar: 52
    Senaste inlägg: 2012-03-11, 18:03
  4. Antal lektioner
    Av markusf i forum MC-kort
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-01-08, 23:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •